Gissa position

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag hittar ingen alternativ sjö i närheten av Rickards förslag. Men kommentaren "Nästan rätt" kanske inte syftar geografiskt utan på själva namnet? I så fall får vi leta efter något annat som glimmar. Eller hur ska man resonera?

Kanske är det den näst intill glimrande Jijrajávrrie?
Som texten lyder tolkade jag att ricke menar en sjö i närheten av Jijrajavrrie. Rätt svar är Jijrajavrrie.
Gick en tur i värmeböljan t/r Umasjö- Glimmerstugan. Tur att det fanns många badmöjligheter!
Nästa bild ricke!

Menade Jijrajávrrie och syftade på både sjön, blommorna och stugan.
Har ingen bild tillgänglig nu. Valfri får gärna bidra med en ny fråga.

Alright! Då slänger jag in en bild här. Vad heter denna sjö?

Bilagor

• IMG_2955.jpg
    IMG_2955.jpg
    47.6 KB · Visningar: 347
Grön och fin tältplats, kanske på 800-900 meters höjd. Berg som stupar rakt ner i sjön. Vi är väl ändå i Norrbottens län?

Absolut är det Norrbotten. Mitt i sommaren.
Höjden är mycket riktigt däromkring -- mer än 900 men inte 1000 meter om jag minns rätt.

Ledtråd: Hade kameran kikat mer åt vänster hade det varit lättare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips