Gissa position Stockholms län

Jag söker en skärgårdsö som till en ganska stor del har kalkberggrund - den ena bilden visar typisk miljö. Dessutom hyser ön en av mycket få lokaler i Stockholms län av den rosa blomman som är avbildad på den andra bilden.
20250706_111137.jpg
20250705_195843.jpg

Svårt? Som ledtråd så är detta en lite mindre ö. Ungefär halva ön är kalkrik, den södra halvan. Mitt på ön har ön en midja. Växten heter fältvädd.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Mörtö stämmer alldeles utmärkt. Kalkhällmarkerna och kalkbranterna som finns här och var på södra delen av ön är väldigt artrika både vad gäller växter och insekter. Fetörtsblåvingen var utdöd i Stockholms skärgård, trodde man, men återupptäcktes för några år sen. Om jag inte minns fel så har den nu hittats även på Runmarö.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips