Gissa position Stockholms län

Jag hade inte den blekaste aning om att den där vattensamlingen ens hade ett namn, ’Svarta Havet’, säger du. Kanske egendöpt då av er skridskoåkare. Men man lär sig ju alltid nått då.

Jag trodde bilden du lade in var: ”Första blankisen på Årsjön i Tyresta”, en bild ifrån Skridskoförbundet, Men nu ser man att en bild kan vara ”lite vad som helst” och det är väl det som är charmen med tråden.

Här ny bild då. En glimt av en känd villa. Namn?

I vilken tv-serie var den med i?

I vattnet nedanför är det stark igenväxning. Av vad?

vila e.png

Dags för en ledtråd..

Det är inte långt till en av trådens favoritplatser som märkligt nog dyker upp då och då.. Till den platsen är det drygt 300 meter …över sjön.!

Villan har en stor och rejäl sjötomt. Det är inget dussinbygge detta.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tror att du kan ha lånat bilden från Google maps.

Ser ut som villan på Havsörnsvägen 61 i Fagersjö vid den nordvästra viken av Magelungen. Enligt Wikipedia kallas huset för Villa Lundin och är byggt 1911.

Jag har ingen aning om någon TV-serie som spelats in där.

Magelungens NV och grunda vik är övergödd och det är mkt riklig algväxt där.

Thure

Helt rätt. Villa Lundin. En del av Södertörns Villastad på den tiden det begav sig..

Utsikten var mot det välkända ’Kräppladiket’ en favorit här i tråden.
Ja, just det. Magelungens norra vik Svartviken växer igen med vass, något som de boende i områdena vill få bort.
Nu får du väl bjuda på en skridskobild i sommarvärmen. Och så får väl någon annan än jag ta vid och gissa.

Jag passerar nästan dagligen korsningen Magelungsvägen Havsörnsvägen men poletten tog tid på sig att trilla ned. Vilken är TV-serien?

Bilden nedan från liten sjö inte jättelångt från Svarta Havet.

Thure

Screenshot_20250728_110659_Chrome.jpg

Teveserien var: Mäklarna med Cecilia Frode och Kjell Bergkvist, år 2006.. Bergkvist hamnade i huset efter en kväll på fyllan. Ett annat hus som användes var, Villa Dagaborg, längre ned längs Magelungsstranden.

Vet ej om dessa sjöar.. Grändalsjön? kanske lagom liten..

Jag kan inte sitta här ute på Gotland i ösregnet och rabbla Tyresö’s alla sjöar..men jag gör ett försök igen då! Ramsjön?

Var håller Ringblom hus? Hans falkblick hade ju knipit det här på nolltid!

Tyresö-Flaten? och Nyfors är busshållplatsen?

Sedan får någon annan ta över här i tråden, jag ska nu engagera mig i småungarna och annat. Ha nu en fortsatt trevlig sommar Thure!
Anders.

Nästan rätt dvs närmre än de tidigare gissningar. Men hela sjön som är riktigt liten ligger i Tyresö kommun.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips