Gissa position Stockholms län

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Nej, vi är inte heller i Roslagen.
Om man är intresserad av svensk industrihistoria så hittar man i närheten en koppling till ett gammalt företag som dock inte längre finns kvar.

Då tänker jag på någon Mälarfjärd.

Kan det vara t ex i närheten av Kallhäll och de gamla byggnader som tillhörde Bolinders mekaniska verkstäder?

Thure

Då gissar jag vidare. Kanske norr om gamla Bolinderfabriken på stranden vid Stäketsundet med Almarestäkets herrgård på Stäketsön som säteriledtråden?

Thure

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Nu hamnade du lite fel.
Kan nämnas att "det bränns" inte bara var en bekräftelse på att du är i rätt del av länet utan även en ledtråd i sig själv. Men det gör väl det hela inte enklare antar jag.....

Kanske tänker du på Görvelns slott tidigare säteri och eventuellt Lövsta sopförbränning.
Är det vy mot NV från stranden mellan Kallhäll och Görvelns slott?

Thure

Fotat åt SV, 100 meter norr om grillplatsen mellan Bolinder strand och Görvälns slott så du är på rätt plats.

Bränns kan det göra om man grillar.

Görvälns slott är ett gammalt säteri. (Är rätt nöjd att jag fick till "gör väl" i inlägg #8347 också som en liten subtil ledttåd)

Då är tråden tillbaka hos dig Thure.

Snarlika bilder den nedan har förekommit tidigare men denna är färsk från igår.

Var?

Thure

20241110_112913.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.