Gissa position Stockholms län

Här en strand
På bortre stranden till vänster är ett naturreservat. Inzommade bilden visar en herrgård.

Var står fotografen?

Thure




20240524_161327.jpg

20240524_161343.jpg
 
Inga gissningar så här långt.

En serie på sex eller sju sjöar (beroende på hur man räknar) innan vattnet så småningom rinner ut i Saltsjön. Naturreservatet på bortre stranden är kommunens största.

Thure
 
Senast ändrad:
Känns som att det här egentligen borde vara lätt. Utlopp i Saltsjön får mig att tro att vi är söder om just Saltsjön. Men Herrgården hittar jag inte. Men jag säger Ältasjön i hopp om fler ledtrådar.
 
Södertörn är rätt. Men inte Ältasjön. Kommunen där bilden är tagen har både många naturreservat och invånare.

Thure
 
Nästan rätt svar Lasse. Jag ger rätt. Riktiga platsen är i västra hörnet av Trehörningen norr om Balstaholmen innanför fördämning / bryggkonstruktion som troligen är en del av naturlig rening av dagvattentillflöden. Man ser också kraftledningen på bilden.

Bollen till dig.

Thure

trehörningen.JPG
 
Jag skrev ju "ungefär" :) Nej, men jag fick inte till siktlinjen mot Balingsholm från fördämningen när jag tittade på mobilen, så därför trodde jag att du stod lite mer år nordost. Nu när jag tittar på datorskärmen så är det ju tydligt att jag var lite fel ute.

Då testar vi med en inzoomad detaljbild. Var är detta? Och vad är det vi ser?
1.jpg
 
Var är svårt. Vad går det att gissa lite på. Ser ut som slaggsten eller möjligen järnhaltig roströd malm. Grusets brunröda färg skulle också kunna tyda på järn? Sedan en vit vägg och en armatur förmodligen fasadbelysning. Borde vara en offentlig byggnad.

Thure
 
Men även om allmänheten inte har tillträde till byggnaden, är det många som tar del av det som byggnaden innehåller.

Gruset o stenen är för övrigt transporterat dit, fast inte med spårbundet trafikslag.
 
Vinkeln i väggen mot himlen på bilden är intressant. Får mig att tänka på förankring av vajer som stöttar hög mast typ Nackamasterna. Men de förankringar som finns kring Nackamasterna är knappast försedda med fasadbelysning vad jag kommer ihåg.

Kan det vara något som finns intill Kaknästornet?

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.