Gissa position Stockholms län

Men oj vad svårt! Sådant här finns ju överallt i skogarna, bara man ger sig tillräckligt långt bort.

Men något säger mig ändå att detta kanske är i Tyresta, ungefär här? Så ser det ut.. om jag jämför med mina egna bilder….
sg gp.png


Dock.. det finns andra liknande platser i området.(Åvaleden, typ) En plats där kallas ’Bäverdammen’, men det finns flera olika med samma namn.
Din bild ser ju för visso ut som ’En Bäverdamm’, men om det är just den kända bäverdammen vet jag icke.

Nån måste ju börja gissa..

Anders.
 
Naturligtvis var ditt fotografi väldigt svårt. Men Thures bild av Nacka Gård var för mig omöjlig att ta..Nog för att jag passerat där åtskilligt, så fattade jag ändå inte platsen. Var på väg att skriva ’Lilla Nyckelviken’ eller något sådant trams, och det var ju tur det att jag inte gjorde det då. :giggle:

Det är som sagt många bäverdammar i Stockholmstrakten. Men i och med att jag var ute i Tyresta i höstas och gick just på stigen där,(Bäverträsket/Castorhavet) så slog det mig hur märkligt det är med bävrar och vilket arbete dom lägger ned på sin omgivning. Mig veterligt finns det minst tre större bäverdammar i Tyresta, den mest kända är väl den vid Bylsjön innan rastplatsen.

Dessa bildgåtor kan vara hur svåra som helst. Har man inte varit på platsen kan inte ens bilden hjälpa. Minnet skapar en större association utav synerfarenheten och ibland inbillar vi oss att vi känner till platser fast vi inte alls gör det..

Det finns som sagt en hel vetenskap kring perception och hur vi konstruerar minnen utifrån det vi ser, och ibland ser vi saker som vi kanske inte borde!



Näja..Nu då nästa gåta:

SAM.png


Ledtråd: Område känt för ovanlig blomsterprakt på våren.
 
Det är i vicke’ fall en massförkomst av Pestskråp. Men var?
Är det en vändplan bakom vallen? Byggfuttar? t vr.? Läger för papperslösa?
Kan det vara i Söderort, bortåt Älta/Flaten-hållet?? Det finns dväljs mycket suspekta saker där..
Kan också vara åt Älvsjö-hållet???? mja..

Svårt att pricka in detta….
 
Södertörn är rätt och väster om Älvsjö. Utmed en "kommunikatonskorridor" där flera trafikslag bullrar en del. Vi blickar ut mot ett fält där det bakom jorvallen på bilden finns en stor snötipp.

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.