Gissa position Stockholms län

Hade ingen aning om detta förrän jag passerade idag på väg till en Naturpassetkontroll.

Här en bild på en grund som jag tror tillhör en sysselsättning som är mkt ovanligare nu än för ett sekel sedan. Vad är det för blandad hobby/ verksamhet som har fått förnyad aktualitet de senaste åren och var ligger platsen. Jag sparar en ledtrådsbild tills ni börjar gissa.

Thure
 

Bilagor

  • 20240412_163528.jpg
    20240412_163528.jpg
    6.9 MB · Visningar: 28
Inte i Tyresta. Vi är i söderort och till höger om mig finns ett fritidshus. Men det har byggts mycket nytt i området de senaste åren.
 
Vet du va’?

Jo, det ser ut som stigen emellan Huddinge och Stockholm, i Högmora/Svartvik- -fritidshusbebyggelse vid/nedanför Svartdalsvägen. Det går en lite ovanlig stig där emellan en klippbrant och en förvuxen granhäck.. med någon slags plastledning för sjövatten ifrån Magelungen. Stigen går nästan på kommungränsen. (i varje fall gjorde den det tidigare på 40/50-talet, sedan lades den norrpå i sjön) Mellan granruskorna t. hr. ges glimtar in mot tomter. Jag vet inte om det längre är sommarbebyggelse där längre, området håller på att ’gentrifieras’ till permanentbostäder.

Stigen mynnar sedan vid Dorfsvägen, och man kan knalla runt där till Farsta Ridskola/Svartvik. Går man från andra hållet, kommer man till trådens favoritställe: ’Kräppladalen’ Och den får vi ju aldrig nog av här! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.