Gissa position Stockholms län

Nja. Tog lite tid. Var så länge sedan jag passerade där så jag fick internetspana en del innan jag gissade.

Var har vi denna imponerande tall? Det är ingen vandringsled men väl en mountainbikeled. Lednamnet för tanken bland annat till ett stort vatten.

Thure
20210918_171709.jpg
 
Har ingen bra lösning på lednamnet, men i området runt Älta och Hellasgården känns det som att Sveriges största ansamling av mtb-cyklister finns så det får bli min första gissning.
 
Ledtråd: #4982 Namnet på mountainbikeleden är ett personnamn. Personen avled på det stora vattnet. Och du har rätt Lasse det är i närheten av Älta och Hellasgården.

Thure
 
Stämmer bra Salle det är John Bauer, en konstnär som blev känd för sina jugendillustrationer av troll och skogsmiljöer, Finns även en vandringsled i Småland som heter John Bauer. Urskogar och andra fina skogsmiljöer kallas ju för John Bauerskogar.

MTB-leden är kuperad och uppför och nedför klippor. Riktigt fin sträckning även att vandra. Rätt få som cyklar där. Leden finns markerad på Open Street Map.

Thure
 
Kände igen vyn men att placera den i geografin hade varit svårt utan Google Earth.

Här nedan en annan vy från Google Earth. Det är större delen av en tättbebyggd ö på bilden. Vad heter ön?

Thure

öfråga.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.