Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag ser likheten med Norrtälje helt klart. Men denna ort är mindre än Norrtälje. Den var länge en egen kommun men ingår sedan ca 50 år i en betydligt större ortskommun.
Äsch, det gick ju lite för fort Thure. Jag hade ju laddat med ledtrådar om allt från Rimbobullar till järnvägsanslutning till Länna på 1800talets andra hälft (Länna i Uppsala Län dock, inte Länna på Södertörn..
Det är en lång historia ;-) men det är också en faktor.
Det var innan det arrendet scouter i torpet, av insidan att döma.
Liksom många ställen utanför stan var det tvätteri åt stadsborna när det var bebott.
Svårt. Jag har tittat runt på kartan i dina vanliga "jaktmarker" utan att få någon träff. Ett torp som ligger "ett par kilometer till bilväg" är en lång strecka i Stockholm trots allt. Men som alla torp bör det vara någon slags förbindelse ändå, som en gammal skogsstig för häst o vagn?
Men för att få fler ledtrådar drar jag till med Manhem på östra sidan av Norrviken.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
3 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer