Gissa position Stockholms län

Jag får ingen träff när jag spanar på kartorna, särskilt är det den lilla ön som skymtar bakom udden som stölar till det. Men jag gissar på att du är runt Stensjön så vi kommer vidare med ledtrådar.
 
Nordöstra hörnet av Stensjön är rätt svar. Vi promenerade in från öster och gick fram till plockepinnträden i brandområdet där det var vackra grafiska effekter av blötsnön.

Thure
 
Jag tyckte att dte liknande Stensjön, men med västlig fotoriktning så förstod jag inte var udden fanns. Men nu förstår jag att det måste vara ön nedanför fornborgen.

Ny bild, samma fråga: Var?
123.jpg
 
En utmaning. Torp eller sommarställe eller scoutstuga med en kanadensare och åtminstone en båt och en brygga vid en trång vik. Sannolikt finns större vatten i närheten annars hade inte båt och kanadensare varit motiverat. Möjligen lite isrester runt stränderna.

Holländartorp vid Fatburen Albysjön??

Thure
 
Senast ändrad:
Nej, vi är inte i Uppland.

Du har rätt i att vi har ett större vatten inte långt härifrån. Om vi ska tala om en vik så får vi nog anse att den finns bakom fotografen, inte framför. Vattnet bakom ryggen delar namn med ett annat Stockholms-vatten som inte längre går att beskåda.

Vad stugan har för användningsområde idag känner jag inte till, men det har nog vävts intriger runt den stugan under åren.
 
Jag är imponerad Thure, även om jag misstänkte att du skulle ta den efter en ledtrådsomgång.
Jag står på träbron vid Holländertorp där holländska sidenvävare bodde en gång i tiden. Fatburen hette även en sjö som låg mitt på Södermalm mellan det som nu är Medorgarplatsen och Södra Station. Och Fatburen får anses som en vik till den betydligt större Albysjön, i alla fall enligt Wikipedia.

Tillbaks till dig!
 
Intressant att spana med hjälp av kartan. Det gick inte när jag skrollade runt på Södertörn via lantmäteriets kartsök men när jag gjort lite annat en stund så ledde mina tankar om trångt parti och större sjö i närheten rätt, och sedan kunde jag bekräfta att aningarna var rätt med en kartkoll.

Bilden nedan är tagen av min skridskokamrat David Thyberg.

Vilken fjärd ser vi bakom skridskogruppen?

Thure
Davidpic_115439_orig.jpg
 
Det där är ju hopplöst för en landkrabba. Jag ser ju vattnet från land, aldrig land från vattnet. Men någonstans måste vi börja så varför inte Ingarö och Baggensfjärden?
 
Mitt i prick. Baggensfjärden och ut mot Ingaröfjärden i Fällström som är sundet mellan Ingarö och Älgö.

Bollen tillbaka till dig.

Thure
 
Där kan vi snacka om mer tur än skicklighet, slängde bara in första bästa fjärd jag kom på :)

Börjar få ont om bilder, men vi testar väl denna, antagligen alldeles för lätta, bild. Var är vi nu?
876.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.