Gissa position Stockholms län

Dammtorpssjön är det. Lite speciella omständigheter gör att det ofta är ett tunt bräm av bärig is utanför den så kallade golfhällen mitt på västra sidan av sjön. Det rinner en liten bäck över golfhålet väster om sjön innan den rinner ut i sjön och vattnet i bäcken kyls ned av utstrålningen kalla och klara nätter varför det underkylda vattnet lägger sig på ytan av sjön intill hällen och fryser till när flödet avstannar.

Har du en ny bild?

Thure
 
Då testar vi denna. Denna oansenliga väg leder till ett tidigare välbesökt turistmål av det lite mer annorlunda slaget. Vilket? (Bild lånad från Streetview).
1.jpg
 
De kryptiska ledtrådarna fortsätter...

Stället har haft miljontals besökare, på ett eller annat vis, under åren. Det är bland annat därför det fick brännas ned en andra gång.
 
Nej, ingen idrottsanläggning. Av de miljontals besökarna är det nog bara en bråkdel som varit på platsen rent fysiskt. Efter den andra branden så flyttades det hela till denna plats, där det heller inte längre finns något att se. (Fast det har ingen direkt koppling till den första platsen egentligen utan skulle ha försvunnit oavsett).

Fågelvägen är det 3km mellan dessa platser. Vägledes säger Google Maps att det är 3,5km att köra.
2.jpg
 
För några månader sedan i tråden användes humorserien Solsidan som en ledtråd till en bildgåta. Mina bilder visar också inspelningsplatser för en känd svensk humorserie. Men det finns också en direkt koppling till serien Solsidan även om de utspelar sig i varsin ände av världen så att säga.
 
Nej, det är antagligen något man vet eller inte, kan vara svårt att gissa på tv-serier man inte sett. Men det glädjer mig att denna bildgåta ändock lever lite längre än de som tagits direkt på sistone.

Men Nile City har samma koppling till Solsidan som min gåta, fast dubbelt upp.

"Bubbis" nämns titt som tätt i min tv-serie.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...