Gissa position Stockholms län

Nej, Getaren är för långt västerut.

Om jag vrider kameran nästan 180 grader åt vänster får jag denna vy.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 145

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Wiset? Är det autocorrect som spökar?

Nej, det heter så om de större rören (gränsrösen för fastigheter) i hembygdsförenings förteckningar.
Fotot är taget nära LycksjöWiset (tror jag det heter), och att det precis vid lilla stugan till höger (i bildkanten) heter något som jag inte minns (har inte förteckningen med mig på resan).

Jag tyckte att det var för lätt för att svara, nästan fusk ;-)

Rösen på södertörn är ofta mycket rejäla och tydliga, inte bara många.
Det finns flera fina i Tyresta som fortfarande står tydliga.

Om det är Lycksjön så är det du som kan lägga hit nästa bild Spikbjörn. Kan du bidra till tråden?

Wiset är ett helt okänt ord för mig. Google anger akronymen women in science engineering and technology.

Thure

Senast ändrad:
Tack Spikbjörn, då lärde jag mig något nytt idag också. Kände inte till den beteckningen faktiskt.

Visst är det Lycksjön, fotat från den västra stranden. Gränsen till Tyresta är antingen mitt i sjön eller längs den östra stranden beroende på vilken karta jag tittar på. Alltså står jag inte i Tyresta och fotar, även om det är Tyresta som syns på fotot på andra sidan sjön.

Och eftersom du kände igen platsen Spikbjörn så håller jag med Thure att stafettpinnen går över till dig.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.