Gissa position Stockholms län

avslutat-1105

Avslutat
En ledtråd:

Bilagor

• gp8.jpg
    gp8.jpg
    112.4 KB · Visningar: 310
Vallentuna

kryllar av fornlämningar från bronsåldern och framåt. Och den här muren verkar vara från typ 1500-talet.

Sjökullarna vid Vada kyrka?

Vid Stora Benhamra har det funnits en Kungsgård på 1500-talet rester efter denna??

Thure

avslutat-1105

Avslutat
Sjökullarna är rätt. Jag vet inte hur gammal muren är (den nämns inte ens i RAÄs "fornsök"), men den bör ju vara allra tidigast från 1200-talet eller något sådant. Gravhögarna är naturligtvis äldre än så.

Buss 666 går mellan Ekskogen och Stora Karby, och passerar Vada kyrka och avtagsvägen ner till gravfältet.

Om någon vet vad muren har varit så vill jag gärna veta. Det finns ett annat gravfält i närheten (någonstans nära Stora Karby tror jag) där någon under medeltiden har grävt in en jordkällare i en av högarna och satt upp en stenmur som yttervägg, kanske är det något liknande?

Den största av Sjökullarna på nära håll:

Bilagor

• IMG_9377.JPG
    IMG_9377.JPG
    144.9 KB · Visningar: 300
Tack Lars för att du

bidrar med egna bilder.

Här kommer en bild från stranden av en sjö.

Vilken sjö, vilket naturreservat?

Thure

Bilagor

• sjö.jpg
    sjö.jpg
    68.7 KB · Visningar: 279
Bra gissning

utifrån det man ser på bilden. Men inte rätt sjö, fel kommun och fel naturreservat. Rätt sektor.

Thure

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Den Albysjö

jag menade är den som ligger i Tyresö kommun.

Lars tänkte förmodligen på den Albysjö som är en vik av Mälaren och som man ser från E-4an vid Vårby.

Så Gömmaren är också fel sjö och fel kommun.

Men vattnet från Gömmaren och sjön på bilden rinner ut i havet på samma ställe och via Albysjön i Tyresö.

Thure

Inte så långt ifrån

men Källtorpssjön rinner ut i Hammarby sjöstad den här sjön vid Tyresö slott och Uddby kvarn.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.