Gissa position Stockholms län

Var ungefär är bilden tagen. Nån som känner igen fartyget?

Thure

Några månader sen kanske, men... Platsen har jag ingen aning om, men Constantia känner jag igen i alla lägen. Jag har både seglat och renoverat många timmar på henne.

Hon byggdes i Marstal, Danmark 1908 och gick i fraktfart till någon gång på 60-talet då hon blev fritidsfartyg. Sedan slutet av 80-talet då eldsjälen Hakon Malmborg köpte henne har omfattande renovering skett. Bl.a. är i stort sett allt trä ovan vattenlinjen bytt.

T/S Constantia ägs sedan några år av Stiftelsen Solnaskutan som främst bedriver ungdomsverksamhet, men även charter för att finansiera verksamheten.
Hon har hemmahamn på Huvudsta Strand i Solna.

En inte superbra hemsida, men trots allt: http://www.constantia.se/

Constantia

är helt rätt. Här plåtad en oktoberdag. Regenten jag tänker på är Napoleon III men det var nog snarare hans son Louis Napoleon Bonaparte Napoleon IV som färdades i närheten.

Marstal är känd från den utmärkta boken av Carsten Jensen "Vi de drunknade" som jag varmt kan rekommendera.

Thure

Senast ändrad:

Lägger in en skärgårdsbild. Var är den tagen?

Kan komma ledtrådar senare.

Thure

Bilagor

• #341.jpg
    #341.jpg
    144 KB · Visningar: 290

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.