Gissa position Stockholms län

#312

Knepigt Magnus. Har letat runt på kartor och hittar inget som passar bra vara sig på Södertörn eller i norrkommunerna. Betad strandäng och norrifrån vassöar eller liknande som man borde se på kartan. Mälarvik? Någonstans i Norrtälje kommun??

Har du någon ytterligare gissning på skarvbilden?

Thure
 
#312

Ledtrådar

  1. Har en stor skrattmåskoloni
  2. Precis som vid Årstasstrandängar var det i vintras ovanligt bra att åka skridsko här
  3. Fotot är taget från en plats som var bebod fram till 1935 man valde då att flytta därifrån pga att dom ständigt behövde utrymma gården. Torpet finns omnämt så tidigt som 1635
#306 Inga direkta assosiationer till skarv. Dina antydan att fotografen befinner sig i Huddinge kommun skulle kunna innebära att kommungränsen går i bilden dvs.
Albysjön, Magelungen, Drevviken.....
 
Ang #306

Så har du i stort sett redan besvarat den. Nära Flatensjön står fotografen i Stockholms kommun och fotograferar andra stranden på en sjö.

Ledtråd fotorikningen går mellan två i skridskosammanhang kända holmar.

Thure
 
#312

Säbysjön på Järvafältet har jag aldrig besökt. Skrattmåsar och skridskor kan stämma på den sjön men jag kan inte riktigt få ihop det med flygbilder. Fiskartorp?

Thure
 
#312 Säbysjön norrifrån

Fotot togs vid Nysved(Finnängen) som beboddes fram till 1935 då Järvafältet användes av militären för övningar därav utrymning. I vintras var vattennivån hög, vilket gjorde det möjligt att åka skridsko bakom vassen och på det fält som bilden togs på dvs. precis som det i år gick bra att åka nere vid Årstasstrandängar. Området har en mycket aktiv fågelklubb JOK som bl.a. årligen brukar vassröja sjön. Årets händelse var en gylbrynad sparv som behagade visa upp sig på södra delen av sjön.

#306 holmarna borde vara Skrubba men jag hittar ingen bra riktning
 
Fin bild

Ja det är rosersbergsslott man ser i förgrunden. Runsa fornborg på halvön. Skarven heter väl fjärden som leder ner mot tärnsundet och vidare mot kungsängen.

Vad skridskosugen man blir
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.