Gissa position Stockholms län

Om vi fortsätter med musikledtrådar så kan en psalmliknande sång, insjungen av bland annat Christer Sjögren, ge viss hänvisning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du är för långt norrut på Södertörn.
20250322_102444.jpg

Det finns en å som jag kallar Tungelstaån som avvattnar bland andra Öran. Den rinner ut väster om Årsta havsbad. Stubben skulle kunna finnas väster om Alvsta söder om en golfbana på kartan?

Thure
Screenshot_20250328_093821_Min karta.jpg

Nej, du har rört dig bort från fotoplatsen.

De två dammarna drev en kvarn fram till 1910. Ringbom var för övrigt i närheten av min fotoplats för en dryg vecka sedan...

Gladö Kvarn är fel.

Om vi hoppar tillbaka till musikledtråden så har även Jan Sparring spelat in samma låt som Christer Sjögren. Första ordet i refrängen leder oss till området.

Paradiset? Därifrån leder en å genom Lissmasjön och den andra bildens gamla vägräcke får mig att tänka på en stump gammal väg söder om Länna handelsområde väster om väg 73.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips