Gissa position Stockholms län

Stämmer bra att det är Erikslund. Bra grävt på nätet! :)

Det är nästan det roligaste med den här tråden, att man ibland får gräva i historien. Antingen för att komma på lösningen på en bildgåta, eller som här för att hitta ledtrådar att ge på sin egen bildgåta.
Jag har passerat Erikslunds jordkällare minst en gång i månaden de senaste 15 åren och har många gånger reflekterat över varför den ligger just där, för sig själv, i en liten korsning av små skogsvägar. Men jag tog några foton när jag passerade sist och började googla och hittade då detta: https://www.haninge.org/2016/01/11/smabruket-erikslund/

Det är fascinerande vad lite man vet om sitt närområde ibland.

Och bergskammen som syns i bilden var faktiskt min allra första bildgåta i denna tråd i 2016. Scoutstugan i den tråden ligger till vänster bakom träden.

Över till dig Thure.
 
Intressant att läsa Lasse. Tack för trevlig bildgåta.

Att ha kännedom om en plats historik förhöjer friluftslivet. Och allra roligast är när man lär känna personer på intressanta platser. Bilderna nedan är från en sådan plats. Kvinnan bodde i Stockholms skärgård större delen av sitt liv och hennes make var fiskare. Hon förekommer i flera skärgårdsböcker och i publikationer från Skärgårdsstiftelsen. Platsen kanske är svår att gissa men den ligger väldigt vackert. Om ni börjar att gissa kan jag komma med fler ledtrådar.

Den andra bilden som är från samma tillfälle har en kamrat tagit när jag sitter i soffan hos kvinnan där vi besöker henne på en fin A till B tur i Stockholms skärgård. Det var tyvärr länge sedan det var fina skridskoisar här ute. Platsen är huvudsakligen ägd av Skärgårdsstiftelsen men kvinnans barnbarn har numera bosatt sig här och familjen äger en andel.

Thure

pic_2689_orig.jpg
pic_2688_orig.jpg
 
Senast ändrad:
Dags för en ledtråd #4563

Kvinnan och hennes man hade en dotter och det är dottersonen som numera bor i ett av de andra husen på platsen som har tagit över släkttraditionen. Makens morfar var en känd båtbyggare och skärgårdsprofil och har skildrats i en bok som har titeln hans förnamn x på y där x är förnamnet och y är namnet på bostället och ön.

Morfaderns båtbyggnadsverkstad är numera ett litet skärgårdsmuseum.

Thure
 
Intressant bildgåta denna gång minsann. Får ingen direkt känsla men fiskare och Stockholms skärgård får mig alltid att tänka på Möja. Så jag börjar där.

Edit: Du la in en ledtråd samtidigt som jag skrev min första gissning. Få se om jag behöver revidera min gissning nu. :)
 
Lite mera ledtråd:

Hela arkipelagen som ön tillhör älskades och ägdes av en amerikansk diplomat som köpte den på 1800-talet.

Thure
 
Lite mera ledtråd:

Hela arkipelagen som ön tillhör älskades och ägdes av en amerikansk diplomat som köpte den på 1800-talet.

Thure
Där dök det upp ett minne om något jag hört eller läst för länge sedan. Lite nätsökande senare så fick jag bekräftat att det var William Thomas som var diplomaten. Och då är det såklart Långviksskär. Båtbyggaren hade jag inte koll på men har letat mig fram till att han hette Frans Öhman.

Den äldre kvinnan har jag letat mig fram bör vara Emmy Andersson och fiskarmaken hette Sture. Läste en intervju med Emmy och hon verkar varit en underbar människa.
 
Tack! Snyggt researchat Lasse. Allt stämmer förstås.

Boken heter Frans på Långviksskär och är skriven av Maj-Britt Eriksson. Finns som e-bok https://www.bookbeat.se/bok/frans-pa-langviksskar-123049

Thure

PS klipper in min färdrapport nedan. Tyvärr kan inte längre icke medlemmar i Skridskonätet komma åt gamla färdrapporter.


2003-01-10
SVT Styrsvik Långviksskär Ornö
Thure Björck
Gilla0
2 45 km 0 0 Privat

Samling Bagarmossen Björkhagen, 05:55, Taxi Taxi Vindöga ut, Buss Färja Billift P-tåg T-bana Buss hem.
Styrsvik Runmarö, 08:38 - Ornö Krog, 16:15
Färdväg
Thure tog initiativet, ledig dag i nattjourvecka. Tomas gjorde sig ledig. SVT Rapport morgon hörde av sig torsdag eftermiddag och ville ha ett 10 minutersinslag på fredagmorgonen och vi accepterade att börja dagen i direktsändning. Taxin till TV-huset gick redan före 6 och vi plockade upp Tomas på vägen. Taxichauffören visade sig vara intitierad som fiskestugeinnehavare på Fiversätraön. In i sminket och därefter drygt 10 minuters snack. Tomas gamla gymnasiekamrat TV-metereologen Helen fick inte så mycket tid att delta i diskussionen.
Efter detta och påfyllning av frukosten utanför studion använde vi returtaxiresan konstruktivt till Stavsnäs Vinterhamn vilket kostade licensbetalarna 637 Kr. Däremot får man inget arvode som soffdeltagare i morgon-TV.
På vägen ut körde vi om SL-bussen som var försenad. Detta försenade även Waxholmsbåten något men den gick strax efter bussens ankomst och lämnade en grupp besvikna skridskoåkare på kajen. Litet klumpigt. Med oss på båten kom en grupp från SE-banken se färdrapport av Klas Rydenstam http://www.sssk.se/medlem/databas/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=3807
De vek av norrut medan Tomas och Thure åkte söderut delvis i spåren från Claes Grundstens grupp som på torsdagen rundat Runmarö hittat snöfria isar på Gråskärsfjärden och nått Brandskärgården. Sedan dess hade det blivit frisk till hård nordlig vind under natten och redan under taxiresan när vi passerade Stadsgården såg vi täta snöbyar ute i skärgården. Det visade sig ha gett upp till 7 cm snö ute på Gråskärsfjärden. Snöfallet var ymnigt när vi rundade Munkö och styrde ut på Gråskärsfjärden mellan St oc L Finnholmen söder om Svinskärsfjärden. Inne vid land och i trånga sund märkte vi att vattenståndet ökat minst någon dm under natten vilket lett till rikligt med ej hopfryst stöp som komplicerade land och sundpassager. Ute på Gråskärsfjärden var det friskt med kraftig nordlig vind och sugande dyning. Brand låg långt ut i öppet vatten och vi bedömde det omöjligt att runda Bullerö på utsidan. Vi drog ned till byn på Bullerö och knackade på hos Johan Stake men det var låst. Däremot så var det öppet i raststugans entré där vi steg in för halvelvalunch. Efter en stund så hörde vi röster. Det var en grupp från Idrottshögskolan med Carl-Johan Thorell, Artur Forsberg m fl som gärna hälsade och diskuterade färdförutsättningarna. Strax därefter kom ytterligare 11 personer bland andra Anders Tysk, Christina Göransson, Nils Olsson, Bengt Kull, och guldTomas Gustafsson. Se Anders och Christinas rapport http://www.sssk.se/medlem/databas/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=3813
Vi drog därefter vidare utmed iskanterna via Hallskär ned till Långviksskär till ett härligt återseende av Emmy.
Gott om kringflygande sjöfågelflockar. Sparvhög och ett dryt 10-tal havsörnar under dagen. Efter Långviksskär genom Söderökanalen och så ned mot Gillinge och via Trollhättan i västra delen av Byttafjärd. Ringde fredagens israpportör Sven Wolter från Ormskär och hälsade från Emmy. Via Trätskär Idskär och en del snirklande mellan vindbrunnar mot norra delen av Fjärdlång.
Så ned mot St Penningskär söder om Mefjärd där vi tog en kvarts matpaus medan mörkret tilltog. Åkte därefter rakt västerut in i Kyrkviken och tog afterskate på Ornö Värdshus som ligger södergranne med kyrkan.
Normalt har krogen stängt fredagskvällar på vintern med de hade öppnat för en grupp ungdomar från Rågsved och Andalusien som i ett EU-projekt gjort en film tillsammans. Härligt att höra Sevillianasmusik i Stockholms skärgård. Vi snackade litet med ledaren för gruppen strukturanalytikern Martin Alskog 0708 44 66 68 visade sig vara en intressant bekantskap. Skådespelare och fd teaterdirektör. Utbildning till strukturanalytiker vid MIT i Boston. Strukturanalytiker arbetar med att analysera system av t ex arbetssätt i företag. Martin har bland annat arbetat på det krisdrabbade Gävle sjukhus. Rågsvedsungdomarna ingår i ett projekt att ändra förutsättningarna för tonåringar i socialgrupp 4. Man har mycket uppseendeväckande resultat där 70% av de som genomfört ett 6 veckors intensivprogram 1 år senare går långtidutbildningar eller är i fullt arbete.
Därifrån den lilla SL-bussen från kyrkan som passar Bilfärjan Ornö sjötrafik klockan 17:30 från Hässelmara till Dalarö. Det visade sig att vi missat att ta reda på hela tidtabellen för bilfärjan det är bara vissa av turerna som räknas som Waxholmsbolagstrafik och hade vi vetat detta hade vi kunnat ta taxi och hinna med 16:30 färjan.
På färjan fick vi lift med ett par i 60-årsåldern som skulle på 50-årsfest i Handen hos den lokale bregravningsentreprenören. Vi fick en trevlig inblick i livet på Ornö. Paret hade 1987 sålt radhuset i Nacka och flyttat ut till Ornö. Mannen fortsatte att pendla till arbetet i Stockholm 3-4 dagar i veckan medan frun sade upp sig från sitt arbete. De var mycket nöjda med sin tillvaro på Ornö. Mannen numera pensionär aktiv i Sjöräddningen och frun hade arbete på polisen som utlokaliserat en anmälningscentral till Ornö. Det sociala livet med föreningar musik etc är mycket utvecklat på större öar i skärgården. Möja lär vara den ort i landet som har flest föreningar per invånare.
Väl i Handen missade vi pendeltåget precis och nästa var försenat 5 minuter. Hemma ca 19:50. DVS 14 timmars bortovaro för 45 km skridsko på kärvt underlag. Men en sann högtidsstund. Att sitta i Emmys kök på Långviksskär hör till höjdpunkterna i min friluftstillvaro. Emmy har ett fantastiskt personminne kanske för att hon skriver dagbok.
Isförhållanden
Normalföre. Relativt lättåkt söder om Styrsvik men vi åkte plötsligt ut i ett parti som bara bestod av 5 cm snöklätt halvstelnat slask helt kamoflerat. Ena skridskon skar hål men Thure gled vidare på andra skridskon i tillbakaböjen. Fortsättningen bjöd på strävt och ryckigt underlag under snön. Ofta ett jämnare motstånd utmed nordstränder inne i sund. En hel del vrakispartier men de gick i allmänhet att forcera åkandes. Mycket snö ned till Långviksskär men allt mindre från Biskopsö och söderut. Blankispartier förekom runt Fjärdlång och en hel del öppna vindbrunnar öster om norra Fjärdlång. Härlig dyning som bröt upp isen som drev ut i vinden. Hallskär på väg att kringflytas och Norsten låg långt ut i öppet vatten så vitt vi kunde bedöma när vi passerade Ormskär/Brunskär vid 14-tiden. Man ser dock inte så långt från isen så vi kan ha fel.
Ränna bruten och ej passabel mellan Fiversätraön och Ornö Kyrka. Sannolikt bryts denna för de skolbarn som åker här i veckorna.
Väderförhållanden
Frisk nordlig vind på förmiddagen ca 12 m/s snödrev. Ca -10 grader. Initialt helmulet och täta snöbyar men det slutade snöa och solen bröt fram varefter vinden gick ned mot 5 m/s i skymningen.
Erfarenheter
En genomhärlig dag. 2 personer är en trevlig gruppstorlek därför att man så lätt får lift och kontakt med andra personer än de som är i den egna gruppen. Vi rymdes både i entren till raststugan på Bullerö och i kökssoffan hos Emmy Andersson på Långviksskär där vi tillbringade 1,5 timma och bjöds på kaffe och nybakt bröd. Emmy har nu hunnit bli 83 år och bor numera inte ensam längre på Långviksskär. Hennes dotterson Christer har flyttat ut med sin sambo Cilla och de har nu också en tremånaders pojke. Christer har rustat och delvis på nytt byggt upp Frans Öhmans gamla hus. Frans Öhman den legendariske båtbyggaren,, fiskaren skridskoåkaren mm är Christers morfars morfar. Se boken Frans på Långviksskär av Maj-Britt Eriksson Skärgårdsstiftelsens vänbok Utskärsfolk med flera skärgårdsböcker.
Deltagare
Tomas Bergenfeldt, Thure Björck.
pic_2675_orig.jpg

Tomas vid kanten av Gräskärsfjärden
Hela fjärden gungar duktigt i dyningen.
 
Senast ändrad:
Bilden borde vara tagen från Södermalmssidan mot Årsta. Kanske från berget vid SÖS. Fick leta lite med google maps innan jag hittade byggnaderna.

Thure

årsta.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.