Gissa position Stockholms län

Bra gissningar alla.

De två senare bilderna är vid norra lilla viken på Lilla Arnholmen sydväst om Järflotta.

Första bilden klantade jag tyvärr till rikningen på från början det är mycket riktigt Landsorts fyr och lotsutkik man skymtar långt till vänster. Ön till höger är Sandskären öster om Lilla Arnholmen och det som ser ut som ett stort hus är helt enkelt bara en klippformation. Bilden tagen typ 200 meter öster om norra delen av Sandskären.

Vem känner för att lägga upp en ny gissningsbild?

Thure
 
Ny bildgåta

även om Peter inte bekräftat att jag är rätt ute med Ålkistan.

En relativt känd del av Stockholms skärgård. Vad heter öarna och vilken Waxholmsbolagsrutt går den vita båten i?

Thure
 

Bilagor

  • IMG_8136_redigerad-2.jpg
    IMG_8136_redigerad-2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 236
Ledtråd #412

Bildriktningen är bort mot ett gatt och bortom gattet finns en fjärd som gett namn till en omdiskuterad föreslagen farledsdragning.

Thure
 
En vild gissning:
Den omdiskuterade leden heter Rödkobbsleden och öarna är Hasselö och Skarprunmaren och vaxholmsbåten är på väg till Sandhamn.
 
En del rätt men det är fler öar i bild.

Bilden är tagen norr om Gatan och det är norra delen av Runmarö till höger i bild. Till vänster Hasselkobb och Yxhammarskubb.en

Har du någon gissningsbild?

Thure
 
Björkö

heter ön och bilden verkar vara tagen i västlig riktning från Ansgarsmonumentet mot hamnen utanför platsen för vikingatidens Birka.

Thure
 
Här två bilder

Platserna är inte alldeles enkla. Första platsen har musikalisk anknytning.

Båten är en traditionell skärgårdstyp. Vad heter den typen av båt? Vad heter just den här? Var är bild 1 respektive 2 tagen?

Thure
 

Bilagor

  • IMG_8103red.jpg
    IMG_8103red.jpg
    127.8 KB · Visningar: 203
  • IMG_8148red.jpg
    IMG_8148red.jpg
    136.2 KB · Visningar: 211
Fartyget är utan tvekan vedjakten Sofia Linnéa. Eftersom första platsen hade musikalisk anknytning gissar jag på Håtö. Bild två var svårare men en chansning är Baggensfjärden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.