Gissa leden

Yatzy!

Mycket riktigt, Jihekkevárritraversen på lyngenhalvön utanför Tromsö. Som en syltravers på steroider skulle man kunna säga. En fin fjälltur som rekommenderas med fina omgivningar och bra skidåkning. När man är ungefär mitt på traversen känner man sig ganska utsatt, om vädret skulle slå om blir det krångligt.

/Kaj
 
Vad kan detta berg ( högsta ) heta? En klassisk led av en klassisk alpinist ( i dessa områden ) leder upp för spricksystemen till toppen. Foto Robert Andersson.
 

Bilagor

  • IMG_0199.jpg
    IMG_0199.jpg
    54.8 KB · Visningar: 489
Helt rätt! Rosengartenspitze med Stegerführe. Hans Steger gjorde många nyturer i Dolomiterna, klättrade ofta med den kvinnliga pionjären Paula Wiesinger.
 
Ok, jag har inte klättrat den men väl någon annan Steger.
Är det jag som ska fortsätta då?

Mer fjällvandring än klättring dock. Leden följer kammen hela vägen.
 

Bilagor

  • IMG_4080.jpg
    IMG_4080.jpg
    49 KB · Visningar: 444
Ja du tittar iaf på Aig. de Bionnassay, från Domes de miage? Vad leden heter kan jag inte på rak arm, men beroende på hur långt man traverserar (hela vägen till midi över Mt Blanc så blir det olika traversnamn)

Bara det man ser bort till/över Bionnassay heter Royal Traverse verkar det som om jag inte fattat bilden fel och vi inte står vid Miage
 
Visst tusan, den går ju över Miage.

Japp, vi gick hela vägen från Aiguille de la Bérangère, Dômes de Miage, Aiguille de Bionnassay och sedan normalleden på Mont Blanc till Midi. Väldigt trevlig tur och en av få "klättringar" som jag har digitalbilder på, då jag är alldeles för lite i bergen nu för tiden. Hoppas ändra på det.

Vi är på väg nerför Miage mot Durier-hyttan och Bionnassay till vänster i bilden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.