Gissa bilder i Gävleborgs län

Ska försöka mig på denna bild igen. Jag tror du plåtade bilden från Koverstamyran och då skulle den senaste bilden vara från Långvara.
Calle

Äntligen ett rätt svar.

Bilderna är i tur och ordning tagna vid:

N60.290618° E16.845689°
I östra kanten av Koverstamyran, vid Valmbäcken

N60.286977° E16.816630°
Där det östra diket går ut mot viken utanför Tegelbruket. I bakgrunden Österfärnebo campingplats,

N60.292542° E16.862262°
Tagen i den nordöstra kröken av den lilla bifåran öster om myren Långvara.

Hur det var att vandra längs den nya sträckningen beskrev jag i en annan tråd för ett par månader sedan:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57869

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nästa bild. Vilken sjö?
Calle

Bilagor

• PICT0048.jpg
    PICT0048.jpg
    54.6 KB · Visningar: 245
Min teori:

Tagen på sjön Mållången från positionen N61.2033° E15.8481° och i NNO riktning. Stugan till höger skulle enligt min teori ligga på udden Skraddrabonäset. I bakgrunden syns då Styggbonäset.

Eller så är jag helt fel ute...

Eftersom den här är svår så lägger jag ut en till bild, som i sig kanske är svårare...
Med en bra skridskois går det fort att ta sig knappt 500 m NNO om stugan man skymtar till höger i första bilden, från den positionen är denna bild tagen.
Calle

Bilagor

• PICT0180.jpg
    PICT0180.jpg
    51.2 KB · Visningar: 247
Jag skulle kunna få ihop:et på sjön Ijungen, men vem fan bemödar sig att släpa upp en så stor båt dit? Jag blev i så fall lurad och har letat i större sjöar.

Ser efteråt att sjön Öjungen några kilometer västerut också kan passa. Jag kör på det senare alternativet.

Öjungen är rätt. Det man såg till vissa delar var några öar - och det var själva ledtråden.
Angående båten så anade jag att den kunde förvilla, vilket gjorde det hela lite svårare. Den har från början gått på Vänern, där den storleksmässigt passade lite bättre.
Calle

Egentligen borde jag ge igen med en riktigt svår bild, men jag nöjer mig med en som kan vara kul för fler att försöka på :)

x110.jpg

Om ingen knäcker den direkt så kommer några kompletterande bilder så småningom.

Kusö kalv?

Moränstrand som är rätt bred och exponerad för Bottenhavets isdrift. Skulle kartmässigt kunna stämma med t ex Kusö Kalv utanför Axmar eller nordöstra udden av Storjungfrun..

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips