Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa bilder i Gävleborgs län
- Trådstartare avslLM
- Start datum
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
avslLM
Avslutat
Rätt Thure, det är Skuruhäll. Minns du när du gissade Skuruhäll på en bild i Gästriketråden innan du kom underfund med att det var Lustigknopp?
Efter det bestämde jag mig för att besöka Skuruhäll också, därav tillägnan, annars hade jag aldrig kommit på att ta mig dit.
Träkonstruktionen är en "klockstapel" som används vid de gudstjänster som de fem församlingarna runt röset brukar turas om att hålla.
#93 Det kommer fler bilder från samma ställe så småningom.
Efter det bestämde jag mig för att besöka Skuruhäll också, därav tillägnan, annars hade jag aldrig kommit på att ta mig dit.
Träkonstruktionen är en "klockstapel" som används vid de gudstjänster som de fem församlingarna runt röset brukar turas om att hålla.
#93 Det kommer fler bilder från samma ställe så småningom.
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
avslLM
Avslutat
Nejdu, även om du är hälsing måste du erkänna att det kan finnas andra sorters tyg....och då är det lin du menar, även Hälsinglands landskapsblomma.
Men den var svår, jag gissar på Ersk-Mats gården vid Lindsjön NV om Hassela.
Calle
Det är fråga om en sorts ylletyg.
Vadmalsstamp
kan det kanske vara. Sån fanns t ex här vid Nacka kvarn från 1500-talet. Men var kan det finnas vadmalsstamp hos er? Jo det kan vara Råbergskvarn se http://www.orsaskog.se/default.asp?PageID=465
Vadmal är en sorts filtad ylleväv fanns t ex i militärens uniformer ända fram till M58. Tovning är en likande teknik men då väver man inte utan börjar med ullen utan att behöva spinna och väva först.
Thure
PS Grattis till över 1000 inlägg Torbjörn.
kan det kanske vara. Sån fanns t ex här vid Nacka kvarn från 1500-talet. Men var kan det finnas vadmalsstamp hos er? Jo det kan vara Råbergskvarn se http://www.orsaskog.se/default.asp?PageID=465
Vadmal är en sorts filtad ylleväv fanns t ex i militärens uniformer ända fram till M58. Tovning är en likande teknik men då väver man inte utan börjar med ullen utan att behöva spinna och väva först.
Thure
PS Grattis till över 1000 inlägg Torbjörn.
avslLM
Avslutat
Visst är det Råbergs kvarn och vadmalsstamp på bilderna. Thure länkar dessutom till en sida med litet extra information om stället, så det slipper jag skriva den här gången.
Livstempot var ett helt annat på den tiden, om man behövde något redskap så gjorde man det oftast själv, t.ex. byggde en vattendriven kvarn. Idag åker vi till 'stora-varuhuset' och köper det mesta färdigt eller någon eldriven mojäng som...
Nåja, nog med filosoferande, nästa bild.
#94 - tillbaka till mer bebyggda trakter
Livstempot var ett helt annat på den tiden, om man behövde något redskap så gjorde man det oftast själv, t.ex. byggde en vattendriven kvarn. Idag åker vi till 'stora-varuhuset' och köper det mesta färdigt eller någon eldriven mojäng som...
Nåja, nog med filosoferande, nästa bild.
#94 - tillbaka till mer bebyggda trakter
Själv köper jag kanske nån eldriven mojäng och bygger sen det jag behöver.....
Till saken, jag tror att järnvägsbron går över Ljusnan strax söder om Segersta.....
Micke
Själv köper jag kanske nån eldriven mojäng och bygger sen det jag behöver.....
Till saken, jag tror att järnvägsbron går över Ljusnan strax söder om Segersta.....
Micke
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 953 K
Dela: