Gissa bilder i Gävleborgs län

avslLM

Avslutat
Dags för en ledtråd

Svaret på Thures fråga var inte mycket till ledtråd, så här kommer en 'riktig':

Vid röset möts fyra kommuner.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslLM

Avslutat
Rätt Thure, det är Skuruhäll. Minns du när du gissade Skuruhäll på en bild i Gästriketråden innan du kom underfund med att det var Lustigknopp?

Efter det bestämde jag mig för att besöka Skuruhäll också, därav tillägnan, annars hade jag aldrig kommit på att ta mig dit.

Träkonstruktionen är en "klockstapel" som används vid de gudstjänster som de fem församlingarna runt röset brukar turas om att hålla.

#93 Det kommer fler bilder från samma ställe så småningom.
t093.jpg
 
Kvarn?

Vattenrännan borde vara till ett skovelhjul för en kvarn eller såg. Har ingen aning om var kvarnen ligger. Tallåsen?

Jo jag minns att jag gissade på Skuruhäll och att jag gissade brodde på att jag hittade en länk till en orienteringsklubb som heter eller hette Skuruhäll.

Thure
 

avslLM

Avslutat
Jo, det är en skvaltkvarn.

Något hundratal meter längre uppströms i samma bifåra till en större å ligger den här byggnaden
t093b.jpg


Detta är dock ingen kvarn, då insidan har en annan 'apparat' som drivs av vattenhjulet
t093c.jpg
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
...och då är det lin du menar, även Hälsinglands landskapsblomma.
Men den var svår, jag gissar på Ersk-Mats gården vid Lindsjön NV om Hassela.

Calle
 

avslLM

Avslutat
...och då är det lin du menar, även Hälsinglands landskapsblomma.
Men den var svår, jag gissar på Ersk-Mats gården vid Lindsjön NV om Hassela.

Calle
Nejdu, även om du är hälsing måste du erkänna att det kan finnas andra sorters tyg. :) Fel plats alltså.

Det är fråga om en sorts ylletyg.
 
Vadmalsstamp

kan det kanske vara. Sån fanns t ex här vid Nacka kvarn från 1500-talet. Men var kan det finnas vadmalsstamp hos er? Jo det kan vara Råbergskvarn se http://www.orsaskog.se/default.asp?PageID=465

Vadmal är en sorts filtad ylleväv fanns t ex i militärens uniformer ända fram till M58. Tovning är en likande teknik men då väver man inte utan börjar med ullen utan att behöva spinna och väva först.

Thure

PS Grattis till över 1000 inlägg Torbjörn.
 
Som sedan länge utflyttad Gävleborgare så måste jag verkligen säga att jag är lite kär i den här tråden!
Det är fantastiskt att se alla dessa intressanta bilder och lära sig mer om sin hemtrakt.

Hoppas det kommer många fler fina bilder, länge.
 

avslLM

Avslutat
Visst är det Råbergs kvarn och vadmalsstamp på bilderna. Thure länkar dessutom till en sida med litet extra information om stället, så det slipper jag skriva den här gången.

Livstempot var ett helt annat på den tiden, om man behövde något redskap så gjorde man det oftast själv, t.ex. byggde en vattendriven kvarn. Idag åker vi till 'stora-varuhuset' och köper det mesta färdigt eller någon eldriven mojäng som...

Nåja, nog med filosoferande, nästa bild.

#94 - tillbaka till mer bebyggda trakter
t094.jpg
 
#94

Livstempot var ett helt annat på den tiden, om man behövde något redskap så gjorde man det oftast själv, t.ex. byggde en vattendriven kvarn. Idag åker vi till 'stora-varuhuset' och köper det mesta färdigt eller någon eldriven mojäng som...

Själv köper jag kanske nån eldriven mojäng och bygger sen det jag behöver.....

Till saken, jag tror att järnvägsbron går över Ljusnan strax söder om Segersta.....


Micke
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.