Gissa bilder i Gävleborgs län

Alternativ vy

t088b.jpg

Samma konstruktion sedd från andra hållet. Det går att identifiera platsen i flygbilder om det finns en idé om var man bör leta..

Lockande

bildfråga Torbjörn.

Råvara borde vara trä eller malm eller möjligen ett annat material som t ex kalk eller stenkol för någon masugn. Gissar att stenmurarna är för omlastning mellan vatten och landtransport.

Men vilken last och var?

Tror inte på Dalälven och inte kring Sandviken. Staketet tror jag är uppsatt senare som skydd.

Du har visat rätt många bilder på bruksmiljöer tidigare men det här är från ett nytt ställe? Från Hofors?

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nej, det är inte Forsa. Transportsättet på land var järnväg, men rälsen är numera uppriven. Banvallen finns dock kvar att se i t.ex. Terrängkartan.

Det här var en svår nöt. Jag gissar på banan mellan sjön Marmen, vid Hå, och Vallvik. Bilderna ska i så fall vara från Hå.
Calle

Vist var den svår, men inte omöjlig, den gick ju att lösa. Det är alltså Hå lastageplats vid Marmen.

Då kommer en svårare! Till att börja med utan ledtrådar.

t089.jpg

Soluppgång samt fullmåne - bilden tagen tidigt på morgonen med lång slutartid, därav stjärnspåren (den bredare fläcken är nog Venus).

Stor variant: http://www.djuvfeldt.se/img/quiz2/t089_s.jpg

Vacker

frostmorgon.

Kanske är det i närheten av där du bor i Hedesunda Torbjörn.

Så jag börjar gissandet med Hedesundafjärden.

Thure

PS tittade på kartor över Marmen tidigare men hittade inte platsen på förra frågan.

Senast ändrad:
Platsen för förra frågan är N61.2132° E16.9966°

Thure är på rätt spår, men det är inte Hedesundafjärden. Det som syns är dock en bit av Dalälven. I sanningens namn så stod jag inte innanför länsgränsen och fotograferade, och endast ena halvan av bilden tillhör länet.

Jag vände mig bakåt och tog en bild också. Den får bli bonus även om den ligger utanför länet.
t089b.jpg

Det finns en stor variant av den också: http://www.djuvfeldt.se/img/quiz2/t089b_s.jpg

I den första bilden till #89 ligger en liten ö i mitten av den högra halvan av bilden (skuggorna i vattnet är litet längre just där). Den ön har en väldigt unik egenskap. Jag kan i alla fall inte hitta en motsvarande plats i övriga Sverige.

Tjuvholmen

där tre län Dalarna, Västmanland, Gästrikland samt två landsdelar Norrland Svealand samt en nationalpark delar gräns på samma minimala ö. I så fall är bilderna tagen mot öster respektive väster från Stadarna i Kopparbergs = Dalarnas län.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips