Gissa bilder i Gävleborgs län

avslLM

Avslutat
Thure knäckte den. Det är Tjuvholmen som är unik i sammanhanget. Och jag tog bilden ungefär från det ställe som Thure säger.

Efter flytten av Heby kommun till Uppsala län så är det faktiskt fyra län som möts på den lilla ön.

#90 - Var står den här någonstans månne?
t090.jpg

avslLM

Avslutat
Det är alltså fråga om ett kraftverk under rivning, inte så värst långt från en plats där vi varit tidigare.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Var också inne på Sunnerstaholm, men även Iggesund (tror dom håller på med ombyggnad där).
Men efter ledtråden är jag rätt säker på att det är Höljebro kraftverk, vid utloppet ur sjön Marmen.
Calle

avslLM

Avslutat
Visst är det Höljebro. Innan rivningen började så låg det tre kraftverk på rad längs stranden inom en sträcka på några få hundra meter. Det stora gropen bakom kraftverket syns på både Terrängkartan och flygbilder.

Nästa bild tillägnar jag Thure :)

t092.jpg

Gränsröse

och någon sorts triangel för att larma på? Lustigknopp?

Blir nyfiken på varför du tillägnar mig bilden.

Thure

avslLM

Avslutat
På Lustigknopp var vi i tråden för Gästrikland, och det är ingen risk att jag återanvänder platser på det sättet.

Du inser nog på vad jag menar med tillägnan när du eller någon annan kommer på vilken plats 92:an är. :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.