Gillaknapp!

Men att trycka på "gilla" är väl motsatsen till att delta i en debatt? En debatt kräver väl engagemang tänker jag. Ett "gilla" är ofta den feges sätt utrycka vad nån annan sagt, men man "slipper stå för det" på ett sätt.

Hur kan det vara fegt att dela någons åsikt eller att en är enig med ett inlägg med gilla knappen?
För mig är det fegt att inte ha en egen åsikt eller törs stå för den. Tycker det blir en övertolkning av gilla knappen, och gir den en betydning som den inte har.
 
Helt rätt och därför skulle jag hellre föredra det än en massa gillatecken som inte tillför någonting i ämnet eller för diskussionen framåt på ett konstruktivt sätt.

Fast det gör ju det, det signalerar att x antal personer delar inläggs författarens åsikt eller tankar i någon mån.. I en diskussion visar det åt vilket håll forumet lutar i uppfattning..
 
Fast det gör ju det, det signalerar att x antal personer delar inläggs författarens åsikt eller tankar i någon mån.. I en diskussion visar det åt vilket håll forumet lutar i uppfattning..

Tyvärr kan jag inte ge ett bemötande för jag har sett att mina inlägg bara raderas hej vilt som om att det inte skulle märkas....
 
Tyvärr kan jag inte ge ett bemötande för jag har sett att mina inlägg bara raderas hej vilt som om att det inte skulle märkas....
Tyvärr kan jag inte ge ett bemötande för jag har sett att mina inlägg bara raderas hej vilt som om att det inte skulle märkas....

Den som får sina inlägg raderade ska nog fundera ett varv till på vem som är hej och vild. Inlägg raderas om de bryter mot forumets regler, så jag tror avsändaren är den som är lite hej och vild. Jag har inte mej veterligen fått något inlägg raderat och fösöker hålla mig inom forumet regler. Särskilt nedre delen av

Lycka till med att inte bli raderad framgent!

/Patrik, som säkert kallas paragrafryttare av många med eget sunt förhuft som inte harmoniserar med utsidans regler
 
Hur kan det vara fegt att dela någons åsikt eller att en är enig med ett inlägg med gilla knappen?
För mig är det fegt att inte ha en egen åsikt eller törs stå för den. Tycker det blir en övertolkning av gilla knappen, och gir den en betydning som den inte har.
"Ofta" skrev jag. Betyder ju inte att det alltid är så.

Ja, man får väl ha vilken uppfattning man vill om gilla-knappen, men den tillför inget konstruktivt till diskussionen. Mig stör den bara och därför vill jag inte se den. Signalerar dåliga saker för mig, men som jag skrev kunde den varit bättre om man då även kunde visa ogillande med tumme ner.
 
Lycka till med att inte bli raderad framgent!

Ska jag tolka ditt inlägg som att du hånar mej eller ska jag tolka det som att du rent allmänt har ett stort behov av att tillrättavisa folk som inte har ditt sunda förnuft?

Historik för framgent
  • framgent, 1593, äldre även -gint L. Petri och så vidare, till fornsvenska gent, gint, neutr. till gen; väl egentligen: rakt fram; jämför adjektiv framgen, 1642 o. ännu t. ex. Atterbom o. Wingårdh, antagl. bildat till adverbet.
Det skulle uppskattas om du använde ett något modernare vokabulär som t.ex: framöver
Framgent har en alltför översittande klang i vårt moderna samhälle.
 
Ska jag tolka ditt inlägg som att du hånar mej eller ska jag tolka det som att du rent allmänt har ett stort behov av att tillrättavisa folk som inte har ditt sunda förnuft?

Historik för framgent
  • framgent, 1593, äldre även -gint L. Petri och så vidare, till fornsvenska gent, gint, neutr. till gen; väl egentligen: rakt fram; jämför adjektiv framgen, 1642 o. ännu t. ex. Atterbom o. Wingårdh, antagl. bildat till adverbet.
Det skulle uppskattas om du använde ett något modernare vokabulär som t.ex: framöver
Framgent har en alltför översittande klang i vårt moderna samhälle.

Nej, mitt syfte var inte att håna eller tillrättavisa dej eller någon annan någon.
I mina öron finns ingen översittande klang i ordet framgent, det är en värdeneutral synonym till framöver för mej, som både betyder i framtiden.
Mitt inlägg var en enkel förklaring till att det finns regler på utsidan och följer man dem är risken lite att få sina inlägg raderade.

Jag tror vi måste sluta tro att oskrivna relger, som ibland kallas sunt förnuft, räcker, då det visar sig att det finns många olika tolkningar av sunt förnuft. Utsidans skrivna regler gäller på utsidan och följer man dem inte, riskerar man raderade inlägg.

/Patrik
 

clindh

Forumvärd
Tyvärr kan jag inte ge ett bemötande för jag har sett att mina inlägg bara raderas hej vilt som om att det inte skulle märkas....
Ja ditt lilla påhopp igår på annan medlem raderade jag utan varning denna gång, jag var väl för snäll för du har varningar redan - som brukar vara grund för en block. Ditt senare inlägg om att du inte själv gillar inlägg/markeringar "som inte tillför någonting i ämnet eller för diskussionen framåt på ett konstruktivt sätt" står kvar, så fortsätt skriva enligt den regeln då så kan vi få en bättre debatt.
 
Språk-OT
(...)
Historik för framgent
  • framgent, 1593, äldre även -gint L. Petri och så vidare, till fornsvenska gent, gint, neutr. till gen; väl egentligen: rakt fram; jämför adjektiv framgen, 1642 o. ännu t. ex. Atterbom o. Wingårdh, antagl. bildat till adverbet.
Det skulle uppskattas om du använde ett något modernare vokabulär som t.ex: framöver
Framgent har en alltför översittande klang i vårt moderna samhälle.
...då passar jag genast på att tipsa om att det i Fritt Forum finns en tråd som heter Utsidans Språkcafé*, helt perfekt att dryfta just sådana frågor i. Lite rörig i början - den uppstod genom hopskyffling av några språk-OT som dök upp i andra trådar - men ordnar upp sig fort och blir riktigt givande.

Ta gärna dit diskussionen om framgent! Tråden börjar faktiskt med ett inlägg om det betydelsemässigt närliggande framledes. Själv tycker jag att framgent är vackrare och mer poetiskt, men bägge orden finns med bland de utrotningshotade ord jag adopterat :).

/Joanna, språknörden

* OBS att de som vill följa språktråden måste sätta den på bevakning; inlägg i Fritt Forum visas inte automatiskt någonstans på Utsidan.
 
Själv tycker jag att framgent är vackrare och mer poetiskt

Ja det har du helt rätt i, det är mer poetiskt men när någon använder ett sånt ord som adelsmän använde på 17 och 1800-talet så kan det lätt uppfattas som översitteri genom att det i kontexten används för att näpsa någon på näsan.

Ser man ordet i en roman så ser man det mer som poetiskt passande.

Nog med OT från min sida i den här tråden.
 
Ja det har du helt rätt i, det är mer poetiskt men när någon använder ett sånt ord som adelsmän använde på 17 och 1800-talet så kan det lätt uppfattas som översitteri genom att det i kontexten används för att näpsa någon på näsan.

Ser man ordet i en roman så ser man det mer som poetiskt passande.

Ja där ser man hur olika man kan uppfatta saker o ting. Jag får inte alls sådana associationer, men jag kan gå med på att termen känns lite gammeldags. (En av mina chefer sa att jag skriver som en präst, så jag har säkert använt termen ett antal gånnger :) ).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.