Gillaknapp!

Men att trycka på "gilla" är väl motsatsen till att delta i en debatt? En debatt kräver väl engagemang tänker jag. Ett "gilla" är ofta den feges sätt utrycka vad nån annan sagt, men man "slipper stå för det" på ett sätt.

Precis så ser jag också på saken. Väl formulerat inlägg!
 
Men att trycka på "gilla" är väl motsatsen till att delta i en debatt? En debatt kräver väl engagemang tänker jag. Ett "gilla" är ofta den feges sätt utrycka vad nån annan sagt, men man "slipper stå för det" på ett sätt.
Jag håller inte alls med. Om man tycker samma och tycker det är bra formulerat så anser jag att det är väldigt bra att man kan notera detta utan att skriva en likartad text själv.
Jag håller på att bli vansinnig av alla närmast identiska inlägg på Facebook. Det tycker jag visar att man inte läst andras kommentarer och gör många trådar oöverskådligt omfångsrika.
 
Jag kanske går aningslös genom livet... men har hittills inte kommit på tanken att "gillandet" skulle kunna vara:
- något åtråvärt och/eller statushöjande att samla på (vem bryr sig?),
- ryggdunk mellan "kompisar" (jag känner inte någon av forumskribenterna),
- verktyg i några "drev" (att flera råkar ha samma/liknande åsikt är inte ett drev).

Jag har varit med på tiden utan "gilla"-knapp och kan visst leva utan den igen, men ser den bara just så praktiskt som oldtimer - det blir mindre upprepningar och kortare/mer lättlästa trådar.
 
Jag håller inte alls med. Om man tycker samma och tycker det är bra formulerat så anser jag att det är väldigt bra att man kan notera detta utan att skriva en likartad text själv.
Jag håller på att bli vansinnig av alla närmast identiska inlägg på Facebook. Det tycker jag visar att man inte läst andras kommentarer och gör många trådar oöverskådligt omfångsrika.
Precis, väldigt lite tillförs en diskussion genom att upprepa ett argument. Argumentet blir inte mer sant för det så att säga. Ett motargument däremot tillför ny info.
 
Men att trycka på "gilla" är väl motsatsen till att delta i en debatt? En debatt kräver väl engagemang tänker jag. Ett "gilla" är ofta den feges sätt utrycka vad nån annan sagt, men man "slipper stå för det" på ett sätt.
Så är det många gånger. Det ska inte stickas under stolen.

Men det kan också vara ett sätt att visa att man delar åsikten till den grad att ytterligare förtydligande inte behövs.
Eller att man inte vill/orkar upprepa sig ytterligare en gång. Antingen för att upprepningar inte tillför så mycket, eller för att den man debatterar med är en dålig debattör.
Vissa har svårt att uttrycka sig i skrift, och utnyttjar nog mer än gärna möjligheten att låta någon uttrycka sig åt dem.

Enbart den som klickar på gillaknappen vet vad som avses.
Det är inte automatiskt en ryggdunkande uppvigling bara för att meningsmotståndarens inlägg gillas mer än ens egna. Jag förstår dock vad som avses. Det är en ganska vanlig syn i sociala medier att en liten grupp elitistiska personligheter äger hela plattformen. Sådant beteende är detta forum, mig veterligen, förskonat ifrån.

Inte heller kan jag riktigt förstå att den som aktivt driver en kontroversiell åsikt ska behöva bli kränkt över att den icke kontroversiella åsiktens sida "gillas" mer. Det faller sig väl helt naturligt att det som är kontroversiellt är just kontroversiellt. Vet man inte om att det är kontroversiellt, ja då får man lära sig något nytt helt enkelt.


Jag tycker inte att ett ibland omoget, felaktigt eller onödigt utnyttjande är skäl nog att ta bort en på det stora hela bra funktion.
 
Jag håller inte alls med. Om man tycker samma och tycker det är bra formulerat så anser jag att det är väldigt bra att man kan notera detta utan att skriva en likartad text själv.
Jag håller på att bli vansinnig av alla närmast identiska inlägg på Facebook. Det tycker jag visar att man inte läst andras kommentarer och gör många trådar oöverskådligt omfångsrika.
Ok, jag hänger inte på facebook, så vet knappt hur det funkar där, men är en del på twitter och stör mig alla dessa likes-jagande inläggen och drevandet hit och dit, men de stör mig iof inte mer än memes och sånt som tar så mycket plats och man får scrolla mycket.

Jag är ytterst sparsam med mitt gilla-klickande på internet, mycket också pga att algosarna inte ska veta vad jag gillar och skicka riktad reklam pga dem, som på Youtube tex. Har inte en enda like-tryckning där pga algoritmerna. Råkar jag gilla en "halka på bananskal"-video så får jag snart reklam på bananvideos överallt och även i telefonen, säkert kommer dörrknackare också som vill kränga bananer
 
Jag är som Klauss; hänger absolut inte på FB:s m m offentliga delar och "gillar" aldrig heller något, av samma anledning. Och visst förstår jag de självförstärkande bubbel- och drev-mekanismerna på sociala media.
Men Utsidan är liksom inte alls samma sak, och därför faktiskt enda platsen jag tycker det är meningsfullt att ibland använda "gilla"-knappen. Men är sparsam med den även här; det ska verkligen betyda något konkret i en pågående diskussion - t ex att man vill lyfta fram ett välformulerat inlägg lite extra så det uppmärksammas.
 
Inte många gillaknappar i den här tråden :).
Den nyväckta tråden har sitt ursprung i frågan om diskussionsinlägg. Jag upplever emellertid inte Utsidan som i första hand som ett diskussionforum, även om diskussionens vågor kan gå höga ibland, utan mer som ett informationsforum gällande främst utrustning och platser/områden att bedriva viss aktivitet inom.
En typisk fråga är t.ex. "var i fjällen är bra att vandra med barn på X och Y år". Då kanske någon svarar "Abisko", med motiveringar. Om jag skulle instämma i såväl plats som motiveringar skulle jag för mitt liv inte göra ett eget inlägg med i princip samma svar (vore närmast "ordbajseri" enligt mig) utan förstärka det inlägget med en (y)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.