Gillaknapp!

Märkligt. Två trådar inom några få dagar, där fokus hos en del skribenter verkar hamna på... deltagarnas inbördes positionering* i stället för på sakfrågan. Har uppfattat Utsidan som välgörande fri från sådant.

Och nej, detta är inte OT i diskussionen om "gilla"-knappen; skiljelinjen i hur man tolkar den verkar gå just mellan de... positioneringsfokuserade och de övriga.

* höll på att skriva något mer drastiskt med manliga konnotationer, men avstår ;)
 
Märkligt. Två trådar inom några få dagar, där fokus hos en del skribenter verkar hamna på... deltagarnas inbördes positionering* i stället för på sakfrågan.
Fast nu är ju sakfrågan gillaknappen vilket väl har med deltagarnas inbördes positionering att göra? För just det är väl själva poängen med gilla/ogillaknappar?
 
Fast nu är ju sakfrågan gillaknappen vilket väl har med deltagarnas inbördes positionering att göra? För just det är väl själva poängen med gilla/ogillaknappar?
Hänger inte med! "Gilla"-knapp som inbördes positioneringsverktyg??? Jag använder den som reaktion på innehållet... Faktiskt märker jag oftast inte ens vem som skrivit inlägget. Eller missförstår jag dig helt?

Oavsett - mitt inlägg handlade om en plötslig trend (?) mot personfokuserat tjafs på Utsidan (och som konsekvens en för mig främmande tolkning av "gilla"-knappens funktion). Men jag uttrycker mig visst krattigt ibland och blir missförstådd (?).
 
En avlägset bekant (eller ska jag säga, nån jag känner litegranna?), använder "tummen upp" på fejjan som läskvitto - betyder inte mer än "har läst" helt utan varken positiv eller negativ värdering, så den där tummen kan betyda olika för olika människor, kankse lite som "sunt förnuft"....

Vill minnas att det före fb's tid, fanns länder där tummen upp var en obscen gest, ungefär som långfingret används idag. Wikipedia håller med

/Patrik
 
Märkligt. Två trådar inom några få dagar, där fokus hos en del skribenter verkar hamna på... deltagarnas inbördes positionering* i stället för på sakfrågan. Har uppfattat Utsidan som välgörande fri från sådant.

Och nej, detta är inte OT i diskussionen om "gilla"-knappen; skiljelinjen i hur man tolkar den verkar gå just mellan de... positioneringsfokuserade och de övriga.

* höll på att skriva något mer drastiskt med manliga konnotationer, men avstår ;)

Min personliga positionering är att allt joanna skriver förtjänar ett dussintal "gilla". Tack.
 
Fast nu är ju sakfrågan gillaknappen vilket väl har med deltagarnas inbördes positionering att göra? För just det är väl själva poängen med gilla/ogillaknappar?
Menar du att en diskussion kan innehålla ett argument med en fras motsvarande "jag är doktor på NASA vilket är mer än vad du är. Jag vet bäst per definition" vilket kan kännas kymigt om argumentet trots denna storslägga inte inhöstar några tummenupp. Surhet uppstår eftersom man uppfattar att en diskussion inte avgörs av vilket argument som är starkast/bäst utan av vilken status den som framför argumentet har. Och status bestäms enbart av antalet tummenupp. Är det så det funkar?
 
Är syftet med att göra inlägg att "bygga status", hävda sin förträfflighet över andra eller vinna någon "samla-gilla-klick"-tävling alternativt använda andras gillande av andras gilla-klick som angrepp på en själv - ja då har den personen hamnat på fel ställe och bör sannolikt söka andra forum och diskussionsgrupper än Utsidan.
JAG uppskattar bra tips och hjälp om uteliv som här på Utsidan förmedlas av välmenande människor med någon form av upparbetad kunskap och erfarenhet.
JAG använder gilla-knappen för att uttrycka att jag gillar det som skrivits och att jag är av liknande åsikt.
Om någon tar det som ett angrepp på någon annan så får det stå för den individen själv.
I övrigt anser jag att det ofta kan vara lämpligt att återkommande "se sig själv i spegeln".
Jag behöver göra det och hoppas att jag faktiskt också gör det.
 
Är syftet med att göra inlägg att "bygga status", hävda sin förträfflighet över andra eller vinna någon "samla-gilla-klick"-tävling alternativt använda andras gillande av andras gilla-klick som angrepp på en själv - ja då har den personen hamnat på fel ställe och bör sannolikt söka andra forum och diskussionsgrupper än Utsidan.
JAG uppskattar bra tips och hjälp om uteliv som här på Utsidan förmedlas av välmenande människor med någon form av upparbetad kunskap och erfarenhet.
JAG använder gilla-knappen för att uttrycka att jag gillar det som skrivits och att jag är av liknande åsikt.
Om någon tar det som ett angrepp på någon annan så får det stå för den individen själv.
I övrigt anser jag att det ofta kan vara lämpligt att återkommande "se sig själv i spegeln".
Jag behöver göra det och hoppas att jag faktiskt också gör det.
Jag "gillade" just ditt inlägg eftersom jag håller med 100%

I en annan, mindre meta:ig diskussion hade jag bara gillat, eftersom ett halvdussin "Me too" (Alltså den gamla innebörden, inte den nya) bara spammar ned diskussionen.

För övrigt bygger vi status på utsidan med kottar, inte gilla.
 
Jag "gillade" just ditt inlägg eftersom jag håller med 100%

I en annan, mindre meta:ig diskussion hade jag bara gillat, eftersom ett halvdussin "Me too" (Alltså den gamla innebörden, inte den nya) bara spammar ned diskussionen.

För övrigt bygger vi status på utsidan med kottar, inte gilla.
Wow, du både klickar på "gilla" och sen måste motivera det också i ett nytt inlägg. Dubbelt upp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.