Gas i Sarek

Det funkar kanon med gas...

Att använda gas i Sarek är ju inga problem. Har själv använt det vid ett flertal sommarturer. Med primus gas miskar effekten märkbart när temperaturen sjunker till bara nån plusgrad. Även när tuben börjar bli tom så går effekten ner. MSR:s gas funkar bättre.

Kropp & co lagade sina pulkor med 1,5 liters Siggflaskor som är gjorda för flytande bränsle som fotogen och bensin. Att få ner gas i dom är en bedrift som heter duga! Däremot så kan man med köket de använde även förbränna gas.

//Ingvar
 
Gas blir fotogen

Tja!

Jag har alltid använt gas vid mina turer men i vintras fick vi nog... temperaturen smög sig neråt di tjugo och det tog en evighet att få fart på matlagningen...

Till vintern lär det därför bli fotogen, men för fortsatta Sarekturer, gas! Har aldrig råkat ut för något missöde relaterat till köket... tvi, tvi!

MVH
Jmlove
 
även bensinkök kan gå sönder...

Hej!

Kan slangen till ett gaskök frysa och gå sönder kan naturligtvis samma sak även hända med ett bensinkök av typen där man ansluter en flaska och pumpar upp tryck (Ola & Torkel / Ola&Göran använde sådana kök från Primus). Pumparna har tyvärr också en tendens att strula i mellan åt, så den säkraste lösningen är nog att plocka med en gammal trianga-brännare som reserv. Vill man helt hålla sig till gas (och har lust att lätta på plånboken) är ett annat alternativ att i reserv plocka med sig en l i t e n brännare. Den lättaste primusbrännaren väger inte mer än 85 gram och är löjligt liten hopfälld...

Själv har jag dock hittills nöjt mig med att bara plocka med ett gaskök vare sig jag befinner mig ute Sarek eller med kajak på någon liten ö ute i skärgården.

/Uffe
 
Kan bara hålla med de föregående inläggen - gas är inget att rekommendera för vinterturer, men är helt OK på sommaren.

En aspekt värd att beakta är dock ekonomin, flytande bränslen är avsevärt billigare än olika gasblandningar. Visserligen medför bensin- och fotogenkök oftast en högre initial investering då de tenderar att betinga ett högre pris. Men om köket används någotsånär frekvent är denna investering snabbt intjänad. Dessutom finns miljöaspekten. Gasbehållarna är mig veterligen ej återanvändnings bara utan måste slängas efter tömning.

Vad gäller driftsäkerheten är min erfarenhet snarare att gaskök är funktionssäkrare än bensinkök. Framför allt är det pumpen som brukar vara den svaga punkten. Personligen har jag upplevt tryckbortfall på pumpar från både Primus och KAP. Oftast är orsaken bristande underhåll och det brukar kunna åtgärdas efter lite mekande. Att sitta i ett kalt tält och fippla med ett kök betraktar jag dock som en av de minde tilldragande aspekterna med friluftsliv. Dessutom väntar jag med fasa på den dag då köket vägrar bli reparerat.


/Johan
 
Skeeeeeeeptisk

Gaaaaaas eller spriiit?

1997 så "puffade" det till (vilket innebar att mina ögonbryn tillfälligt försvann) i mitt fina Trangia kök som är utrustat med en eminent gasolinsats.

Det finns bla en fjäder som skall trycka "gasbrännaren i rätt läge" som avhärdades och försvann. Erkännas skall dock att köket efteråt var brukbart.

Men jag var skeeeeeeptisk.
Detta hände vid Pårte detta nådens år.

Inte ger jag upp en vana så lätt. Gasen var bra och snabb. OK problem vid nollan eller kallare.

Vecka 36 2001 gick jag med en av mina telningar på blott 25 år mot Mårma.
"Vi skiter i gasen sa jag, jag är uppväxt med T/Röd sprit och det använde vi inom familjen redan på 50 talet under somrarna på Öland. Innan det fanns turister där, ja lite senare även i fjällen" och det har alltid funkat.

Telningen bar de bägge SIGG flaskorna i år. (Jag tog tältet). Dag 2 hävdade jag att telningen luktade A-lag och framförallt hans ryggsäck.

Jodå, korken på den eminenta SIGG flaskan läckte som ett såll.
Så det vet i "sjutton" vad som är bäst. På 50 talet köpte "farsan" rödsprit i någon sorts plastflaskor som aldrig gick sönder. Någon är fortfarande i "skick som ny". Säkert miljövidrigt material men hel är den.

Jag undrar vad som gäller nästa år? Gas med två brännare för säkerhets skull eller i varje fall tre SIGG flaskor.

Björn
 
Oslagbart driftsäkert

Är ett Triangia med den gamla hederliga spritbrännaren. Det finns en väldigt enkel anledning; "inget" kan gå sönder!

Det finns ingen pump, ingen o-ring, ingen slang och inte ett enda litet hål som kan sätta igen.

Nackdelarna är att man behöver mer bränsle med sig och inte får ha lika bråttom med matlagningen, vilket jag tycker är mindre viktigt jämfört med ett strulfritt kök. Tyvärr är sprit inte det lättaste att få tag på utomlands, så där kan man behöva något annat.
 
Re: Skeeeeeeeptisk

1067; sa:
Gaaaaaas eller spriiit?

Dag 2 hävdade jag att telningen luktade A-lag och framförallt hans ryggsäck.
Björn

När jag kör T-dojja så använder jag originalflaskan. Brukar funka bra, har aldrig haft någon läcka. Ett tag hade jag också en gammal 1-L dunk från lumpen i kraftig polyetenplast, kanske går att hitta på något överskottslager...

/J.
 
Kommentar till Johan!

Du har naturligtvis rätt. Orginalflaskan är nog ofta "gott nog". Det är inte ofta man behöver sk. High-tech i friluftssammanhang.
Det blir nog den "hederliga" T-dojjan igen (i plastflaska).
Enkelhet i funktion brukar ofta visa sig vara det bästa.
(Men då startar jag en annan debatt om jag utvecklar den kommentaren lite mer).

Mvh Björn
 
Gaaaas

Ola och Göran Kropp hade bensin med sig pa Nordpolen.
De lagade pulka med bränsle flaskor (sa star det i boken) inte med gasoltuber.
Gasolen funkar inte i kylan.
 
Re: Rensverktyg

Banankontakt; sa:
När jag själv stött på att köket ibland (läs: ett par gånger) inte vill tända som det ska gick jag och inhandlade ett litet rensverktyg för 10 kronor (Kanotcentrum i Göteborg). Rensverktyget är en liten nål som kan användas för att rensa det hål som finns i änden av gasmatningsledningen. För att hitta det får man skruva av övre delen av brännaren. Med rensverktygets hjälp har jag hittils alltid kunnat få igång köket de få gånger det stannat.
Exakt _vad_ är det som sätter ihop? Gas borde ju inte sota igen alls, och om man undviker att hälla mat i brännaren borde den hålla sig i jungfrulig kondition, eller? Har själv en primus-brännare till trangiat, har alltid funkat bra (ibland dock med viss övertalning när det varit snorkallt). Kanske är dags att skruva isär och kolla hur det mår innan man står ute i obygden med kall middag? (Å andra sidan: don't fix what's not broken!)

/Sarvi
 
Originalflaska, Ja, Gamla T-dojan, Nej

Själv använder jag alltid originalflaskan till spriten. Har aldrig haft några problem med den.
Spriten däremot kan man ha problem med ;) T-dojan sotar... Men nu finns det ju bättre sprit att tillgå nämnligen Tenol-bränsle med färre tillsatser (Luktar inte så illa och lämnar inte lika illasmakande rester om man råkar få några droppar i kastrullen). Jag har använt den spriten vid två fjällvandringar och även i scoutsammanhang med mycket gott resultat (Nästan inget sot alls under kastrullerna, bara lite missfärgning typ fotogenkök.)

Ha de' ///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
oscar.nystromer Trangiakök med gas som släcks Fjällvandring 19
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
m.o.johansson T-sprit eller Gas? Fjällvandring 24
majjen Gas på Kiruna flygplats Fjällvandring 31
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
marcusen Gas i Hemavan Fjällvandring 3
Silverfox Gas eller bensin Fjällvandring 40
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 9
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 2
mr.murphy Gas och tubost Fjällvandring 9
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.