Gas i Sarek

Har gått 2 turer med gas

Jag har gått två turer i Sarek med gas. Den första turen hade vi dock 2 kök med oss och det vore väl höjden av otur om båda gick sönder samtidigt. Andra turen hade vi med oss en spritbrännare ock lite sprit i reserv.
:( Du har naturligtvis rätt i vad du tror om att gasbrännaren kan gå sönder. Båda mina har gjort det, men på scoutläger och campingsemester där det inte gjorde så mycket.

:) Använd spritbrännare! Det är kallt i fjällen och då funkar gasen inte särskilt bra i alla fall!
 
Vad är det som händer...

...när gasbrännaren pajar, vad är det som gått sönder? Det finns ju inte allt för många komplicerade delar. Det enda som "gett upp" för mig är gummiringen som tätar mot gasflaskan.

Ha det!
Anders
 
Gaskök är ju grymt smidigt, sommartid i.a.f. Jag har aldrig upplevt problem med effekten sommartid. Är det kyligt och/eller om det är lite gas i flaskan kan du värma flaskan före du använder den.
På min Primus-brännare är det en O-ring(gummiring) som tätar mot gasflaskan och det är den enda reservdel jag anser behöva ta med mig. Det sitter en liten tätning på röret man skruvar på för att reglera gasen, för att det ska var helt tätt i avstängt läge. Men köket blir inte obrukbart om den tätningen skulle gå sönder/läcka. /Ola
 
Ni diskuterar utifall gaskök kan gå sönder och isåfall hur. Det kan dom, eller också så hade jag extrem otur.

Under en skidtur i vintras när det var kallt, ca -25 tyckte mitt Primus Multifuel att det skulle ge upp. Bränsleslangen på detta kök består av en gummislang som är stålomspunnen. När köket blev kallt blev gummislangen stenhård så vid nerpackning i ryggsäcken sa det pang och den bröts av. Detta märktes vill jag lova vid nästa matlagningstillfälle, eftersom jag då körde på bensin läckte det ut mitt på slangen som då fattade eld och tillslut brann allt!

Lösningen blev att linda hela bränsleslangen med silvertejp så det blev någorlunda tätt och användbart igen. Säkerligen totalt livsfarligt att använda detta trasiga kök men vad gör man när det är två dagsetapper till närmaste civilisation.

Så min slutsats är att nog kan även de främsta köken gå sönder (även om Primus naturligvis hävdar motsatsen) så nuförtiden har jag alltid med mig två kök. Det känns säkrare så.

/Patrik
 
I mitt fall..

var det ventilen som gick sönder. På den ena brännaren blev gängan till ventilen så trög att ratten lossnade och på det andra gick gängan som ska skruvas fast på gasflaskan sönder så att det inte gick att skruva fast den på flaskan.

/// Claes
 
Rensverktyg

Jag har en gasbrännare tillverkad av Primus i mitt triangakök. Första gången det användes "på riktigt" var när jag lånade ut det till några kompisar som skulle vandra i Sarek i en vecka. När de kom hem berättade de att köket ibland inte ville tända. Deras matlagning räddades av att de hade två kök med sig.

När jag själv stött på att köket ibland (läs: ett par gånger) inte vill tända som det ska gick jag och inhandlade ett litet rensverktyg för 10 kronor (Kanotcentrum i Göteborg). Rensverktyget är en liten nål som kan användas för att rensa det hål som finns i änden av gasmatningsledningen. För att hitta det får man skruva av övre delen av brännaren. Med rensverktygets hjälp har jag hittils alltid kunnat få igång köket de få gånger det stannat.

Hälsar

Joakim Ekendahl
 
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas!

Funderade på en sak:
Visst är det väl så att 100% av alla expeditioner (Kropp och kompani) använder gas?
Så det borde väl borga för viss kvalité. Men man vet ju inte om de har med sig 18 brännare eller bara en?!

Men om skiten pajjar så får du göra upp eld. Det får du även i Sarek om du hamnar i en sån situation. Fjällbjörk brinner alltid, vått, torrt, kallt, varmt. Man får väl helt enkelt gå ner i dalarna.

Jag brukar bara ha en gasbrännare med mig och har aldrig haft problem.
Men jag har ju bara varit ute på sommaren.

Bara lite tankar.

Stalle
 
Gaskök

Har aldrig haft problem med gasköket under nån av mina turer i svenska fjällen sommartid.
Enda problemet har varit att effekten vid kalare väder inte varit den bästa men så är det ju med gasol.
 
Re: Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas!

Kung Stalle; sa:
Funderade på en sak:
Visst är det väl så att 100% av alla expeditioner (Kropp och kompani) använder gas?
Så det borde väl borga för viss kvalité. Men man vet ju inte om de har med sig 18 brännare eller bara en?!

Nope, i alla fall inte till Nordpolen, vad han hade med sig till Himalaya vet jag inte... I -40 skulle inte jag vilja hålla på med gas i alla fall. Bensin är grejjen, fast där lyckades ju om det nu var Börge Ausland eller de två norrmännen som gick tvärs över från Ryssland till Kanada året innan att söla ner sin mat med bensin och fick det lite knapert.
 
Bensiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin!

Jaha! Jag har bara hört det nånstans (Primus hemsida? ;-) ).
Men jag vet ju att Kropp och Ola lagade en pulka med gamla gasoltuber. Så de hade gasol.
Men visst funkar det med gasol om man har en värmeplatta med sig?

Stalle
 
HAde dom gas?!! Oj, jag tog väl för givet att det måste varit bensin eftersom norrmännen använde det... Men en värmeplatta? Är inte det lite bökigt att hålla på så?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
oscar.nystromer Trangiakök med gas som släcks Fjällvandring 19
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
m.o.johansson T-sprit eller Gas? Fjällvandring 24
majjen Gas på Kiruna flygplats Fjällvandring 31
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
marcusen Gas i Hemavan Fjällvandring 3
Silverfox Gas eller bensin Fjällvandring 40
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 9
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 2
mr.murphy Gas och tubost Fjällvandring 9
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.