Gas- hög höjd?

Tänkte införskaffa en ny brännare och valet står egentligen mellan primus easyfuel vs.omnifuel/multifuel. Jag kommer huvudsakligen bara använda gas till det. Frågan är hur gas fungerar på hög höjd och när det inte funkar bra längre? Undrar på vilken nivå det ligger... 2000m,4000m,6000m ?

/ Eric

Kan inte så mycket om det mer än att man använder gas på höga höjder. Gasen har då en lägre förgasningstemperatur så att den fungerar även vid lägre temperaturer. Det finns nog nån annan här som kan mer om ämnet.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kan man bara hålla flaskan rimligt varm (jag brukar ha en termos med varmvatten och sedan ställa gasflaskan i lite av vattnet i en kastrull/tallrik på ett liggunderlag om det är för kallt. Givetvis sover jag med en gasflaska i sovsäcken på natten så att den är varm till frukostespresson, på vinterfjäll) så går det alldeles utmärkt att använda gas upp till riktigt högt (har själv använt gas upp till en bit över 5000 meter). Antar att det brinner ytterligare en bit upp. Vad tänker du upp på som är så högt?

Det är inte utan att man är lite nyfiken.

Gas i kombination med höjd och kyla torde ha avhandlats så många gånger på det här forumet att det borde vara omöjligt att inte snubbla över. Gör en sökning!

Kotten; sa:
Vad tänker du upp på som är så högt?

Det är inte utan att man är lite nyfiken.

Tja, ingen speciell plats egentligen. Det var bara det att jag har hört från flera källor att gas inte skulle funka på hög höjd och var därför intresserad av ta reda på hur väl det stämde. Men om det nu fungerar på så pass hög höjd ändå, och även när det är kallt så lutar det väl åt att införskaffa ett easyfuel kanske. Det är ju trots allt mindre än hälften så dyrt som ett omni-/multifuel.

Gas okej, men matlagning?

Att gasbrännare funkar bra på hög höjd kan jag tänka mig, men däremot undrar jag hur matlagningen påverkas? Med lägre lufttryck följer ju lägre kokpunkt (som redan påpekats), och följaktligen kan man bara koka sin pasta vid t ex 80 (eller 70, 60, etc) grader istället för 100 grader. Får det några konsekvenser för matlagningen? Stora potatisar måste ju vara ett helsike att koka i 55 grader. :) Men pasta går väl an även om det tar lite längre tid, antar jag.

MvH

Tja, det ena ger det andra. Den som väljer att ta med POTATIS på hög höjd har nog större problem än de rent tillagningstekniska.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips