Gas eller bensin

Re: Re: Re: Re: Fotogen?

cnygardh; sa:
Självklart ska man ta det försiktigt med bensin i alla lägen, men faktum är att eftersom brännbarhetsområdet för bensin är oerhört litet/kort (det vet alla som försökt justera en förgasare) så är risken att man ska hitta just det stället med den blandningen mindre sommartid när bensinen gasar som mest.

Ja, då är vi överens om bensins egenskaper men inte om konsekvenserna därav. Att brännbarhetsområdet är smalt och flampunkten låg innebär bara att det är ofarligt att vid varma temperaturer tända en tändsticka när du själv sitter inne i din bränseflaska och lagar mat! En förgasare som du tar som exempel är bara ytterligare ett slutet kärl.
Riskerna uppstår vid spill eller trycksatta läckage.

cnygardh; sa:
Att få explosiv blandning inne i en flaska med bensin är ju i stort sett omöjligt.

Precis, men det är också väldigt ointressant att det är så. Det är utanför flaskan som bränslet kan utgöra en risk för användaren.

Men som Claes faktiskt sa, man ska inte måla fan på väggen. Se till att inte spilla med bensinen så är det ett dock ett mycket säkert och bra system.
[Ändrat av brandmansmicke 2005-04-12 kl 15:39]
 
Re: Re: Re: Re: Fotogen?

cnygardh; sa:
Mera okänt är ju det faktum att fotogen som normalt anses som ofarligt kan få ungefär samma egenskaper som bensin om flaskan utsätts för t.ex. stark solvärme eller står för nära elden.

Har kört med fotogen i femton år och anser det helt överlägset alla andra bränslen. Har vandrat i Indien och Nepal, där det kan vara rejält hett och har aldrig uppfattat hanteringen av fotogenen som riskabel. Däremot skulle jag knappt våga använda ett bensinkök, än mindre laga mat på ett sådant inne i absiden.

Per
 
kärlek; sa:
Vi är ett par polare som ska upp och vandra i september och vi är inte överens om vilket typ av kök vi ska ta med oss. Vi diskuterar gas eller bensin. Någon som har koll på vilken som drar minst eller är det lika? De andra vill ha med sig ett spindelkök på 150 gram som ska sättas på en stor gastub. Visst är det lätt men det blir högt och rangligt. Jag vill ha med mig mitt bensinkök som är betydligt lägre och stadigare. Ett treben MSR. Jag har vandrat i fjällen i tio år nu och när jag ser gaskök är det nästan alltid ett Trangiakök. Kan nog tycka att gas är ok men är helt såld på bensinkök. Det finns fler fördelar tycke jag.
Hur mycket gas kan man räkna med att det går åt till nio dagar, tre lagade mål om dagen och tre personer?
Någon som har någon åsikt angående detta?

Tommy T

[Ändrat av kärlek 2005-04-11 kl 17:38]

En ursäkt till Tommy T. Vi har spårat ur och är så off topic som man kan bli.

Vad det gäller ursprungsfrågan så förepråkar jag gas sommartid av bekvämlighetsskäl samt för viktbesparing. Den huvudsakliga besparingen vad det gäller vikt tror jag att du gör på kökets konstruktion och eventuellt bränsleflaskorna.
 
Vilket som!

Jag använder blandat bensin och fotogen på mitt MSR och tycker nog att efter att man vant sig spelar det ingen större roll vilket.
en fördel för bensinen är dock att man slipper fotogenlukten
 
Murphys lag

Som jag tidigare nämnt jag brukar köra med spritkök eftersom jag har dåliga erfarenheter av att mekaniska saker, typ ventiler, slangkopplingar, pumpar etc. kan gå sönder och då står man där utan kök... Det slog mig att detta passar bra in med många punkter i Murphys lag:

Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Om möjligheten finns att flera saker kan gå snett, kommer den som orsakar mest skada att faktiskt att gå snett.

Om någonting absolut inte kan gå snett, gör den det ändå.

Om du upptäcker att något kan gå snett på fyra olika sätt och vidtar åtgärder för att förebygga dessa, kommer ett femte sätt som du fullständigt oförberedd på omedelbart att dyka upp.

Om allting ser ut att gå bra har du uppenbarligen missat nåt.

Det är omöjligt att göra något idiotsäkert eftersom idioter är så genialiska.

O'Tooles kommentar till Murphys lag: "Murphy var en optimist"


default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Bränslepriser..............

Det där med att kunna fylla dunken gratis är idag än mer intressant.....

Vårt dunflygsäventyr för många år sen kom sig av spilld bensin....

Därför bl a föredrar jag fotogen. Förvärmning med sprit! Veke papper som ändå skall eldas upp!

Go tur med varm mat

Johan K
 
mitt val!

jag är en inbiten scout och jag hade nog helst kört gaskök. dels för de är praktiska och inte väger allt för mycket att gå med. sedan finns det ju ett annat alternativ och det är elding.
 
Re: Använd MSR (bensin eller fotogen)

cnygardh; sa:
... När det blir kallt så är det svårt att få ut tillräckligt med gas för att få en bra effekt på köket. Har gått ett par vandringar med Trangias gasolbrännare. Det var så illa ibland att jag fick stoppa ner tuben i maten jag höll på att laga för att få den tillräckligt varm, och i och med detta någon hyfsad effekt på brännaren.
För mig fungerar gaskök (Trangia med gastillsats) mycket bra året runt. Självklart går det trögare när det är kallt men det problemet löser man enkelt genom att då och då hålla in gastuben i lågan för att få upp temperaturen på gasbehållaren. Minus 24 är det kallaste jag har provat. Din kritik av gas som friluftsbränsle beror nog på hanterings- eller produktfel.

När det är riktigt kallt kan jag tänka mig att bensin/fotgenkök är effektivare, förvärmningen borde ta mindre tid än den den sammanlagda gasbehållaruppvärmningen.


kärlek; sa:
De andra vill ha med sig ett spindelkök på 150 gram som ska sättas på en stor gastub. Visst är det lätt men det blir högt och rangligt. Jag vill ha med mig mitt bensinkök som är betydligt lägre och stadigare. Ett treben MSR. Jag har vandrat i fjällen i tio år nu och när jag ser gaskök är det nästan alltid ett Trangiakök. Kan nog tycka att gas är ok men är helt såld på bensinkök.
Är inte spindelkök och trebenskök samma sak?

Ibland är det extra skönt att vara tre personer; den här tvisten kan ni enkelt lösa med omröstning!

Om dom andra är vana gasköksanvändare lär du förlora omröstningen. Annars borde du kunna berätta för dom hur bra ditt kök fungerar, eller som desperat sista utväg lova att laga maten hela veckan om de väljer ditt kök.


Bränsleförbrukning:
http://www.primus.se/SE/faq/faq_consumption.html
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Använd MSR (bensin eller fotogen)

Lasse Nilsson; sa:
Ibland är det extra skönt att vara tre personer; den här tvisten kan ni enkelt lösa med omröstning!

Om dom andra är vana gasköksanvändare lär du förlora omröstningen. Annars borde du kunna berätta för dom hur bra ditt kök fungerar, eller som desperat sista utväg lova att laga maten hela veckan om de väljer ditt kök.

Tja om de är vana gasköksanvändare så har de väl redan gjort sitt val och då lär han förlora. Annars kan man tänka sig att han, jag och du (dvs fortfarande tre) tar en omröstning om det skall vara gas- eller bensinkök. Då blir det två vana bensinköksanvändare och jag är inte så säker på att gasköket vinner då. Och kör man bensinkök så lagar man med glädje mat hela veckan bara för att köket fungerar så bra *L*.
 
Re: Re: Använd MSR (bensin eller fotogen)

Lasse Nilsson; sa:
Är inte spindelkök och trebenskök samma sak?
Jodå. Ett spindelkök är _inte_ ett kök där man skruvar fast en brännare direkt på gasflaskan.
Exempel på spindelkök är:

Primus EasyFuel
MSR WindPro
MSR RapidFire
 
Re: Re: Använd MSR (bensin eller fotogen)

Lasse Nilsson; sa:
cnygardh; sa:
... När det blir kallt så är det svårt att få ut tillräckligt med gas för att få en bra effekt på köket. Har gått ett par vandringar med Trangias gasolbrännare. Det var så illa ibland att jag fick stoppa ner tuben i maten jag höll på att laga för att få den tillräckligt varm, och i och med detta någon hyfsad effekt på brännaren.
För mig fungerar gaskök (Trangia med gastillsats) mycket bra året runt. Självklart går det trögare när det är kallt men det problemet löser man enkelt genom att då och då hålla in gastuben i lågan för att få upp temperaturen på gasbehållaren. Minus 24 är det kallaste jag har provat. Din kritik av gas som friluftsbränsle beror nog på hanterings- eller produktfel.

Jag tror inte att det berodde på hanterings- eller produktfel. Dels p.g.a. att jag genomförde tester innan vår första vandring utrustade med gaskök, då jag, vid rumstemperatur, jämförde uppkokningstid för en liter vatten mellan gas och spritbrännaren, för att beräkna hur mycket gas vi skulle ta med. Vid det testet kom jag fram till att gasbrännaren värmde snabbare än spritbrännaren. Och dels för att de vid varmare väder efter vandringen funkade utmätkt med bra effekt. (vi hade två gaskök med oss och båda betädde sig lika illa). Vid en vandring året efter hade jag samma problem med dålig effekt. Dessutom erkänner ju Lasse att även han blivit tvungen att avbryta matlagningen för att värma gasbehållaren i brännarens låga!
Slutsats: Varmt väder = funkar bra, kallt väder = dålig effekt!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

ps. TIPS: Det är alltid viktigt att testa sin nya utrustning innan vandringen vid så realistiska förhållanden som möjligt så att man vet att den funkar och att man kan hantera den (och även efter det så är det möjligt att man får problem, tyvärr) ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
m.o.johansson T-sprit eller Gas? Fjällvandring 24
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
oscar.nystromer Trangiakök med gas som släcks Fjällvandring 19
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
majjen Gas på Kiruna flygplats Fjällvandring 31
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
marcusen Gas i Hemavan Fjällvandring 3
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 9
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 2
mr.murphy Gas och tubost Fjällvandring 9
avslutatmedlemskap150217 Gas i Sarek Fjällvandring 23
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.