Gas eller bensin

Hur mycket gas?

Hur mycket gas räknar man med att man använder per person i tio dagar om man använder det vid alla tre målen. Gröt på morgonen, lunch och middagen är med hemtorkade mat? Vi har under diskussionen här på Utsidan blivit en till i gänget, så vi blir fyra istället. Kan man laga mat på fyra med ett Trangiakök eller bör man ha två kök? Hur mycket rymmer ett kokkärl?

Tommy T

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Använd MSR (bensin eller fotogen)

Lasse Nilsson; sa:
Hur lång tid tar förvärmningen av ett bensin-/fotgenkök (du är säkert snabbare än de "amatörer" som jag har sett)?

Ungefär 30 sekunder

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Hur mycket gas?

kärlek; sa:
Hur mycket gas räknar man med att man använder per person i tio dagar om man använder det vid alla tre målen.

Jag brukar räkna med en standardstor tub per person och vecka. På en 11-dagarstur nyligen hade vi (två personer) med oss två tuber av den större storleken, alltså ungefär fyra normalstora. Vi använde upp den första och påbörjade den andra men använde inte mer än c:a 1/4 av den. Alltså motsvarande 2 1/2 normalstora tuber.

Re: Hur mycket gas?

kärlek; sa:
Hur mycket gas räknar man med att man använder per person i tio dagar om man använder det vid alla tre målen.

Det beor på hur ni lagar mat och variablerna är många, t.ex. i tält alltid vindskyddat, värmer bara vatten och låter maten svälla till, kokar 15 min småputtrande, dricker mycket varm dryck, kökets verkningsgrad etc. Jag tillhör ibland de som gör allt för att minimera vikt och gasåtgång och då ligger jag på under 40 g/ person*dygn.

kärlek; sa:
Vi har under diskussionen här på Utsidan blivit en till i gänget, så vi blir fyra istället. Kan man laga mat på fyra med ett Trangiakök eller bör man ha två kök?
Kan, kan man, men det blir lite trångt och lite extra väntan. Jag skulle rekomendera maximalt två personer per kök i normalfallet.

kärlek; sa:
Hur mycket rymmer ett kokkärl?
Det finns mycket olika storlekar på kärl, men trangias vanligare är 1,5 och 1,75 l. Ett sådant kärl är tillräckligt för två personers mat, men inte mer tycker jag i alla fall.

Fotogen före bensin

Intressant diskussion ni har.

Jag brukar använda gas eller fotogen. Gas när det är läpligt och fotogen vid övriga tillfällen. Även om fotogen sotar mer än bensin så kan det vara värt att veta att bensin exploderar medan fotogen brinner mycket långsamt. Häll gärna ut lite fotogen på marken och tänd på så får ni se att fotogen brinner med centimeter i sekunden. Dvs, betydligt tryggare att ha att göra med. Säkerhet är viktigt, det är endå därför vi köper alla roliga och dyra prylar.

Själv använder jag Primus Multifuel-kök som gör att jag får tag på bränsle oavsett årstid, världsdel osv. Stadigt, effektivt, relativt lätt och mycket driftsäkert.

Jag har sett vad extremäventyrare använder för kök och kommit fram till att Primus är ett mycket bra val. Mina äventyrliga förfäder använde Primus för över hundra år sedan och jag använder dem idag. Vinnande koncept skall inte bytas ut i första taget.

Atlantroddarn,,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips