Gas eller bensin

Vi är ett par polare som ska upp och vandra i september och vi är inte överens om vilket typ av kök vi ska ta med oss. Vi diskuterar gas eller bensin. Någon som har koll på vilken som drar minst eller är det lika? De andra vill ha med sig ett spindelkök på 150 gram som ska sättas på en stor gastub. Visst är det lätt men det blir högt och rangligt. Jag vill ha med mig mitt bensinkök som är betydligt lägre och stadigare. Ett treben MSR. Jag har vandrat i fjällen i tio år nu och när jag ser gaskök är det nästan alltid ett Trangiakök. Kan nog tycka att gas är ok men är helt såld på bensinkök. Det finns fler fördelar tycke jag.
Hur mycket gas kan man räkna med att det går åt till nio dagar, tre lagade mål om dagen och tre personer?
Någon som har någon åsikt angående detta?

Tommy T

[Ändrat av kärlek 2005-04-11 kl 17:38]
 
Använd MSR (bensin eller fotogen)

När man kommer in i september skulle jag personligen inte lita på gas (inte i övrigt heller, föresten). När det blir kallt så är det svårt att få ut tillräckligt med gas för att få en bra effekt på köket. Har gått ett par vandringar med Trangias gasolbrännare. Det var så illa ibland att jag fick stoppa ner tuben i maten jag höll på att laga för att få den tillräckligt varm, och i och med detta någon hyfsad effekt på brännaren.

Men varför inte köra ditt MSR på fotogen istället? Den har faktiskt bättre verkningsgrad än bensinen. Bensinen blir också farligare ju kallare det är (den blir inte lika lätt överkarborerad, för fet blandning, när det är kallt, och smäller alltså lättare)

Och glöm inte vindskyddet!!! ett tillräckligt högt så att även kastrullen skyddas.


default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Fotogen?

Hej Claes! Tack för ditt svar. Håller med.
Funkar det med fotogen på alla MSR-kök? Har aldrig funderat på att köra med fotogen. Sotar det inte mer än bensin. Några andra goda eller dåliga egenskaper med fotogen. Vad kostar det litern. Jag kör med ren bensin, 20 kr/l. Var får man tag på fotogen? Vad betyder överkarborerad?

Tommy T
 
Re: Fotogen?

kärlek; sa:
1. Vad kostar det litern. Jag kör med ren bensin, 20 kr/l.
Jag köpte en liter häromdan, har för mig att priset låg runt 20 kr för den också.
kärlek; sa:
2. Var får man tag på fotogen?
Lysfotogen köper du på macken eller något välsorterat varuhus
kärlek; sa:
3. Vad betyder överkarborerad?
Överkarborerad är en blandning mellan bränsle och luft som innehåller så mycket bränsle att den inte kan brinna.
En bränsleblandning kan ha tre olika tillstånd vad gäller brännbarhet:
1. För lite bränsle i förhållande till luft; Brinner inte
2. "Lagom" med bränsle i förhållande till luft; Brinner
3. För mycket bränsle i förhållande till luft; Brinner inte

Se diagrammet nedan:
brand.gif

För att en vätska ska börja ge ifrån sig brännbara gaser måste den vara varmare än sin flammpunkt. Ju varmare den är över denna punkt desto mer gas ger den ifrån sig. Skillnaden mellan bensin och fotogen är att flampunkten för bensin ligger på -33 grader och fotogen ligger på c:a +40 grader. Det innebär att på sommaren när det är varmt blir bensinen snabbt överkarborerad och i och med det ganska ofarlig medan fotogenen kan passera sin flampunkt börja ge ifrån sig gas och hamna i brännbarhetsområdet och därmed bli farlig. På höst/vinter är det för kallt för att fotogenen ska kunna ge ifrån sig gas medan bensinen ger ifrån sig mindre gas och därmed riskerar att komma ner i brännbarhetsområdet och då bli farligare.

Slutsats: Bensin säkrare än fotogen på sommaren och tvärt om på hösten/vintern.
Nu ska man naturligtvis inte måla fan på väggen, båda bränslena funkar alla årstider men det kan vara bra att veta när man ska vara mer försiktig.

Industribrandförmannen har talat.. hoppas jag inte rörde till det mera nu!;)

I övrigt har jag hört att fotogen sotar mindre än bensin. Jag har inte testat själv eftersom jag brukar köra med spritkök eftersom jag har dåliga erfarenheter av att mekaniska saker, typ ventiler, slangkopplingar, pumpar etc. kan gå sönder och då står man där utan kök... :( Det ska bra mycket till innan en standard trangiabrännare går sönder!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen


[Ändrat av cnygardh 2005-04-11 kl 22:20]
 
Re: Re: Fotogen?

cnygardh; sa:
kärlek; sa:
1. Vad kostar det litern. Jag kör med ren bensin, 20 kr/l.
Jag köpte en liter häromdan, har för mig att priset låg runt 20 kr för den också.
kärlek; sa:
2. Var får man tag på fotogen?
Lysfotogen köper du på macken eller något välsorterat varuhus
kärlek; sa:
3. Vad betyder överkarborerad?
Överkarborerad är en blandning mellan bränsle och luft som innehåller så mycket bränsle att den inte kan brinna.
En bränsleblandning kan ha tre olika tillstånd vad gäller brännbarhet:
1. För lite bränsle i förhållande till luft; Brinner inte
2. "Lagom" med bränsle i förhållande till luft; Brinner
3. För mycket bränsle i förhållande till luft; Brinner inte

Se diagrammet nedan:
brand.gif

För att en vätska ska börja ge ifrån sig brännbara gaser måste den vara varmare än sin flammpunkt. Ju varmare den är över denna punkt desto mer gas ger den ifrån sig. Skillnaden mellan bensin och fotogen är att flampunkten för bensin ligger på -33 grader och fotogen ligger på c:a +40 grader. Det innebär att på sommaren när det är varmt blir bensinen snabbt överkarborerad och i och med det ganska ofarlig medan fotogenen kan passera sin flampunkt börja ge ifrån sig gas och hamna i brännbarhetsområdet och därmed bli farlig. På höst/vinter är det för kallt för att fotogenen ska kunna ge ifrån sig gas medan bensinen ger ifrån sig mindre gas och därmed riskerar att komma ner i brännbarhetsområdet och då bli farligare.

Slutsats: Bensin säkrare än fotogen på sommaren och tvärt om på hösten/vintern.
Nu ska man naturligtvis inte måla fan på väggen, båda bränslena funkar alla årstider men det kan vara bra att veta när man ska vara mer försiktig.

Industribrandförmannen har talat.. hoppas jag inte rörde till det mera nu!;)

I övrigt har jag hört att fotogen sotar mindre än bensin. Jag har inte testat själv eftersom jag brukar köra med spritkök eftersom jag har dåliga erfarenheter av att mekaniska saker, typ ventiler, slangkopplingar, pumpar etc. kan gå sönder och då står man där utan kök... :( Det ska bra mycket till innan en standard trangiabrännare går sönder!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen


[Ändrat av cnygardh 2005-04-11 kl 22:20]

Klart intressant att lära sig något nytt!

Jag använder eldstål för att tända när jag kör med bensin, det funkar utmärkt på sommaren. Det skulle alltså fungera ännu bättre på vintern om jag har förstått ovanstående rätt?

Mvh,

//J
 
Enda nackdelen med fotogen är att man bör ha något annat bränsle att förvärma med (sprit eller bensin). Fotogen sotar bara om man använder det att förvärma med, och då sotar det väldigt mycket.
 
Tändpasta

KLAGER; sa:
Fotogen sotar bara om man använder det att förvärma med, och då sotar det väldigt mycket.
Hur får du eld på fotogenen när du använder den att förvärma med? Använder du någon typ av veke? Vid rumstemperatur är det omöjligt att tända eld på fotogen i vätskeform.

Ett bra alternativ till sprit eller bensin att förvärma med är tändpasta (en trögflytande alkoholgele) som de flesta friluftsbutiker säljer. Den är enkel att applicera på brännaren och stannar kvar även om man råkar knuffa till köket. Helt sot och luktfri.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Tändpasta

cnygardh; sa:
Hur får du eld på fotogenen när du använder den att förvärma med? Använder du någon typ av veke? Vid rumstemperatur är det omöjligt att tända eld på fotogen i vätskeform.
Många fotogen- och flerbränslekök brukar ha en slags strumpa som man använder till förvärmning.
Jag tycker också att tändpasta är klart smidigt för förvärmningen.
 
Re: Tändpasta

cnygardh; sa:
Hur får du eld på fotogenen när du använder den att förvärma med? Använder du någon typ av veke? Vid rumstemperatur är det omöjligt att tända eld på fotogen i vätskeform.


default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Från en brännare kommer det ut mycket små mängder fotogen som man kan förånga med en tändsticka så att man kan få eld på den. Men det sotar som sagt enormt. Misslyckas man med förvärmingen så blir det samma sak.
 
Brännbarhet för sprit.

När jag ändå är igång så fortsätter jag med lite mera brännbarhetsteori:

För att en vätska ska börja ge ifrån sig brännbara gaser måste den, som jag tidigare nämnt, vara varmare än sin flammpunkt. Flampunkten för bensin är -33 gr och för fotogen +40 gr. Mitt emellan dessa ligger spriten som har en flammpunkt på runt +10 gr. Det är därför som spriten blir svår att tända när temeraturen börjar krypa ner mot 0 på hösten, den ger ifrån sig lite eller inga brännbara gaser.
Lösningen på det problemet kan vara att man har en liten "plunta" med spritbränsle innanför kläderna så att den hålls varm eller så får man ha en vinterbrännare, en brännare med en liten skål under där man häller en skvätt sprit på en tuss glasfiberull som fungerar som veke, och gör att det går att tända eld på den, och med detta förvärma spritbrännaren.
I nödfall kan man ta en liten torr halvrutten träbit och stoppa ner direkt i spriten. den suger upp vätskan och kan då användas som veke.

(det som gör att vätska som är under sin flammpunkt ändå kan brinna med hjälp av en veke är att veken finfördelar vätskan vilket gör att tändstickan/tändaren har möjlighet att värma en liten mängd vätska så att den kommer över flammpunkten och alltså blir brännbar. Samma sak gäller om man sprayar en vätska, den lilla volymen i en droppe går snabbt att värma upp)

Industribrandförmannen har talat igen... ;)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen


[Ändrat av cnygardh 2005-04-12 kl 10:20]
 
Re: Re: Fotogen?

cnygardh; sa:
Se diagrammet nedan:
brand.gif

För att en vätska ska börja ge ifrån sig brännbara gaser måste den vara varmare än sin flammpunkt. Ju varmare den är över denna punkt desto mer gas ger den ifrån sig. Skillnaden mellan bensin och fotogen är att flampunkten för bensin ligger på -33 grader och fotogen ligger på c:a +40 grader. Det innebär att på sommaren när det är varmt blir bensinen snabbt överkarborerad och i och med det ganska ofarlig medan fotogenen kan passera sin flampunkt börja ge ifrån sig gas och hamna i brännbarhetsområdet och därmed bli farlig. På höst/vinter är det för kallt för att fotogenen ska kunna ge ifrån sig gas medan bensinen ger ifrån sig mindre gas och därmed riskerar att komma ner i brännbarhetsområdet och då bli farligare.

Slutsats: Bensin säkrare än fotogen på sommaren och tvärt om på hösten/vintern.
Nu ska man naturligtvis inte måla fan på väggen, båda bränslena funkar alla årstider men det kan vara bra att veta när man ska vara mer försiktig.

Industribrandförmannen har talat.. hoppas jag inte rörde till det mera nu!;)

Du får ursäkta Claes, men slutsatsen av flampunktanvändandet är inte korrekt. Definitionen av flampunkt är "den temperatur vid vilken en vätska avger brännbara gaser vid ytan av vätskan". Eftersom molekylerna diffunderar (och ibland också blåser) bort från vätskeytan är det bara vid ytan som din beskrivning gäller. Koncentrationen avtar alltså med avståndet från vätskeytan. I ett slutet kärl där vätskan förvaras kan det dock också förutsättas gälla någorlunda homogen blandning. I det slutna kärlet gäller din beskrivning hyffsat väl, t.ex. inuti din bränsleflaska. DÄR blir bensinen snabbt överkarborerad vid temperaturer över -33 medan fotogen liknande bränslen kan faktiskt ligga inom brännbarhetsområdet INNE i flaskan. Så fort vi kommer utanför och lägger till diffusionen så avtar alltså koncentrationen med avståndet till "utsläppet" av molekyler och därmed gäller omvändingen. I det fria eller inne i ett tält är ett utsläpp av bensin betydligt mycket mer lättantändligt än ett utsläpp av fotogen eller diesel. Ett enkelt sätt att testa detta är att lukta sig fram.

Slutsats: Ditt resonemang om att bensin är säkrare än fotogen vid vissa temperaturer gäller alltså bara om du har tänkt elda i själva flaskan. Dessutom kan man inte använda överkarboreringen som en säkerhetsgräns, någonstans i luften finns det nämligen alltid en brännbar blandning.

Alltså, ta det varsamt med utsläpp av bensin, speciellt i tält.

//Micke
[Ändrat av brandmansmicke 2005-04-12 kl 12:03]
 
Re: Re: Re: Fotogen?

brandmansmicke; sa:
Slutsats: Ditt resonemang om att bensin är säkrare än fotogen vid vissa temperaturer gäller alltså bara om du har tänkt elda i själva flaskan. Dessutom kan man inte använda överkarboreringen som en säkerhetsgräns, någonstans i luften finns det nämligen alltid en brännbar blandning.
Alltså, ta det varsamt med utsläpp av bensin, speciellt i tält.
Självklart ska man ta det försiktigt med bensin i alla lägen, men faktum är att eftersom brännbarhetsområdet för bensin är oerhört litet/kort (det vet alla som försökt justera en förgasare) så är risken att man ska hitta just det stället med den blandningen mindre sommartid när bensinen gasar som mest. Att få explosiv blandning inne i en flaska med bensin är ju i stort sett omöjligt.
Mera okänt är ju det faktum att fotogen som normalt anses som ofarligt kan få ungefär samma egenskaper som bensin om flaskan utsätts för t.ex. stark solvärme eller står för nära elden.

default.asp')
MVH ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
m.o.johansson T-sprit eller Gas? Fjällvandring 24
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
oscar.nystromer Trangiakök med gas som släcks Fjällvandring 19
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
majjen Gas på Kiruna flygplats Fjällvandring 31
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
marcusen Gas i Hemavan Fjällvandring 3
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 9
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 2
mr.murphy Gas och tubost Fjällvandring 9
avslutatmedlemskap150217 Gas i Sarek Fjällvandring 23
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.