Garmin topografisk karta

Jag undrar var man får tag i topografiska kartor till garmin över andra delar av världen än Sverige? Typ friluftskartan=familymap. Det jag är ute efter är kartor över Frankrike. Finns det någon förteckning över kartorna så att man får reda på vad dom heter? Har man bara namnet så kan man ju googla efter ställen där dom säljs.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är - som i andra länder i Europa - Garminimportören som tagit fram programmet. Det ligger en liten varning: Man ska skriva in de tio (inte åtta) siffror som är gps-mottagarens elektroniska serienummer och som fås fram vid anslutning till mapsource.

Har nu läst på lite mer om den franska topo serien för Garmin GPS. Den bygger på samma info som IGN 25000 ratsterkartorna men pga vektoriseringen har man tagit bort en del info som fungerar bättre på raster, t ex skuggningar och dämpningar? (attenuations) i alpterräng. Höjdkurvorna verkar vara var femtionde meter i alpterräng, tätare på plattlandet.

Fördelningen av de olika CD framgår här:

http://www.gpstopo.fr/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=25

Priset är 99 euro per CD. Carto Exploreur som funkar på Pocket PC kostar 49 euro per CD men täcker avsevärt mycket mindre (ett halvt departement i stället för 8-9 dept. på vektorkartan.

Ett inlägg i forum om den nya franska topokartan klagade över att topon upphörde exakt på gränsen till Andorra och Spanien. Importören meddelade att en ny topo var i antågande som ska täcka båda sidor av gränsen. Den bygger då på info från flera länders kartverk.

Rättelse om franska garmin topo:

Höjdkurvor i Alperna: var fyrtionde meter.

På platten: Var tionde meter

Utläst av visade skärmdumpar.

Här är en länk till vad som kanske är Kartbutikens motsvarighet i Paris med illustrationer och översikter till den franska topokartan för GarminGPS. Den franska leverantören av topokartorna är tydligen inte helt lätt att förhandla med, därför kan man ännu inte få kartorna via handlare utanför Frankrike. Min belgiske butiksinnehavare & bekant ska dock se till att det går, vill någon beställa ger jag gärna en länk, engelska går lika bra som franska. Annars kanske man kan beställa direkt från butik i Paris.

http://www.espace-gps.com/loisirs/index.php?Article=6084

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips