Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ?

Det jag fått för mig är att Coloradon bygger på en ny plattform som det antagligen inte finns samma mängd programvara till än.
Jag har iallafall för mig att ja läst någon stans att garmin försöker homogenisera sin mobila applikationer till en gemensam plattform och skrotat vidare utveckling av den gamla programvaran som inte portats till den nya plattformen.
Dock vet jag inte om det stämmer, mycket möjligt att det bara är allmänna spekulationer som jag läst någon stans......
Kan finnas en del sanning i det men en avvikelse kan noteras och det är GMXT. Programmet för PDA & mobiler har fortfarande full fuktionalitet. Dvs i princip samma som funnits sedan GPS V och som kulminerat i 276C/278. GMXT verkar portas till moderna platformar.

Däremot så är programmen i Nüvi, Colorado, Oregon och tyvärr även nyare GPSMAP funktionellt reducerade. Med syftet att göra dem lika "dåliga" som konkurrenternas. Fast Garmin kallar det inte för "dåligt" utan för "lättanvänd". Egentligen ganska OK om nu bara Garmins marknadsföring hade varit ärlig. Tyvärr lurar dom många att köpa fel. Den vanliga butiksslaven tror att Colorado är en modernare och mer avancerad apparat än eTrex och 60CSx. Fast det mest bara är en reducerad funktion kombinerad med ett mer färgglatt användargränssnitt.

Ska man själv vara ärlig så finns det några nya funktioner i exempelvis Colorado, alltså sånt som inte finns i "multiverktyget" GPSmap 60 CSx, exempelvis.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Föresten .. Hur många kartor får det platts i den el på ett Sd kort? Kan man ha bilnavigator europa, sjökort hela västkusten och frilufskartan hela sverige i den samtidigt?

Föresten .. Hur många kartor får det platts i den el på ett Sd kort? Kan man ha bilnavigator europa, sjökort hela västkusten och frilufskartan hela sverige i den samtidigt?
Två begränsningar att tänka på:

- En kartfil får inte vara mer än 2 GB. Många GPS:er tillåter uppdeling på flera filer. T ex gmapprom.img och gmapsupp.img.

- Antal kartsegment är begränsat. Vissa GPSMap kan bara ta max c:a 200 segment. Andra kan ta c:a 2000 segment. Det skapar omedelbart problem med BC som ju består av många småbitar. T ex BC Atlantic är på 7287 segment och kan därför aldrig kommas åt samtidigt trots att de bara är på 686 MB.

Nu va ja inne på terräng och sprang och råkade fingra på en Oregon 300.
Förutom det rent fysiska med pekskärm så blev jag inte riktigt klok på vad skilnaden mot colorad är ?
Rent prestandamässigt, Vad klarar den ena som den andra inte kan ?

Fitness funktionen

Hur fungerar Colorado 300:ans funktion för puls- och kadensmätning vid cykling? Har den pulszoner? Går det att analysera träningen i ett analysprogram? Kan man jämföra den med Edge 705?

/B-O

Alltså, nu har jag fått beslutsånges mellan coloradon och oregonen :)
Igentligen faller nog coloradon mig mer i smaken men då jag vill slippa byta kort hela tiden så är de större minnet i oregonen en fördel.

Om man vill göra sig ett SD kort med sin egen kartkombination, Hur går man enklast till väga då?
Jag vill kunna ha City navigator, Blue Chart 470s (västkusten) och Frilufskartan pro götaland i navigatorn samtidigt! Men gärna ett par frilufskartot till om de går.

Skall man behöva tänka på att få med sig extra mineskort så försviner vitsen med naven lite.

Alltså, nu har jag fått beslutsånges mellan coloradon och oregonen :)
Igentligen faller nog coloradon mig mer i smaken men då jag vill slippa byta kort hela tiden så är de större minnet i oregonen en fördel.
Jag har för mig att man bara kan kan ladda upp en kartuppsättning och att den därmed hamnar på antingen inbyggda minnet eller på minneskortet? Då spelar det ingen roll (för kartor) om man har mer inbyggt minne eller ej.
Om man vill göra sig ett SD kort med sin egen kartkombination, Hur går man enklast till väga då?
Jag vill kunna ha City navigator, Blue Chart 470s (västkusten) och Frilufskartan pro götaland i navigatorn samtidigt! Men gärna ett par frilufskartot till om de går.
Man skaffar största möjliga minneskort och om alla kartor får plats så slipper man byta kort.-) Garmin är dåliga på att skriva ut hur stora olika kartprodukter är.

Man kan ha kartor både i interna minnet och på kort. När du använder Colorado ser du ingen skillnad på om de ligger här eller där, jämfört med om de ligger i en stor fil.
Jag hade inget kort hemma som svalde hela City Navigator Europe till min Colorado, så jag lade in den del där jag vistas oftast. Då kan jag lätt slänga in en liten kartfil i internminnet när jag ska utanför tcäkningsområdet för kartan på kortet.

Jo, jag vet, om jag fick tummen loss skulle jag kunna köpa ett större kort, men det är en annan sak. Mitt självförvållade problem visar i alla fall att man kan kombinera kartfiler som man har lust.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips