Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ?

Det jag fått för mig är att Coloradon bygger på en ny plattform som det antagligen inte finns samma mängd programvara till än.
Jag har iallafall för mig att ja läst någon stans att garmin försöker homogenisera sin mobila applikationer till en gemensam plattform och skrotat vidare utveckling av den gamla programvaran som inte portats till den nya plattformen.
Dock vet jag inte om det stämmer, mycket möjligt att det bara är allmänna spekulationer som jag läst någon stans......
Kan finnas en del sanning i det men en avvikelse kan noteras och det är GMXT. Programmet för PDA & mobiler har fortfarande full fuktionalitet. Dvs i princip samma som funnits sedan GPS V och som kulminerat i 276C/278. GMXT verkar portas till moderna platformar.

Däremot så är programmen i Nüvi, Colorado, Oregon och tyvärr även nyare GPSMAP funktionellt reducerade. Med syftet att göra dem lika "dåliga" som konkurrenternas. Fast Garmin kallar det inte för "dåligt" utan för "lättanvänd". Egentligen ganska OK om nu bara Garmins marknadsföring hade varit ärlig. Tyvärr lurar dom många att köpa fel. Den vanliga butiksslaven tror att Colorado är en modernare och mer avancerad apparat än eTrex och 60CSx. Fast det mest bara är en reducerad funktion kombinerad med ett mer färgglatt användargränssnitt.
 
Ska man själv vara ärlig så finns det några nya funktioner i exempelvis Colorado, alltså sånt som inte finns i "multiverktyget" GPSmap 60 CSx, exempelvis.
 
Föresten .. Hur många kartor får det platts i den el på ett Sd kort? Kan man ha bilnavigator europa, sjökort hela västkusten och frilufskartan hela sverige i den samtidigt?
 
Föresten .. Hur många kartor får det platts i den el på ett Sd kort? Kan man ha bilnavigator europa, sjökort hela västkusten och frilufskartan hela sverige i den samtidigt?
Två begränsningar att tänka på:

- En kartfil får inte vara mer än 2 GB. Många GPS:er tillåter uppdeling på flera filer. T ex gmapprom.img och gmapsupp.img.

- Antal kartsegment är begränsat. Vissa GPSMap kan bara ta max c:a 200 segment. Andra kan ta c:a 2000 segment. Det skapar omedelbart problem med BC som ju består av många småbitar. T ex BC Atlantic är på 7287 segment och kan därför aldrig kommas åt samtidigt trots att de bara är på 686 MB.
 
Nu va ja inne på terräng och sprang och råkade fingra på en Oregon 300.
Förutom det rent fysiska med pekskärm så blev jag inte riktigt klok på vad skilnaden mot colorad är ?
Rent prestandamässigt, Vad klarar den ena som den andra inte kan ?
 
Fitness funktionen

Hur fungerar Colorado 300:ans funktion för puls- och kadensmätning vid cykling? Har den pulszoner? Går det att analysera träningen i ett analysprogram? Kan man jämföra den med Edge 705?

/B-O
 
Alltså, nu har jag fått beslutsånges mellan coloradon och oregonen :)
Igentligen faller nog coloradon mig mer i smaken men då jag vill slippa byta kort hela tiden så är de större minnet i oregonen en fördel.

Om man vill göra sig ett SD kort med sin egen kartkombination, Hur går man enklast till väga då?
Jag vill kunna ha City navigator, Blue Chart 470s (västkusten) och Frilufskartan pro götaland i navigatorn samtidigt! Men gärna ett par frilufskartot till om de går.

Skall man behöva tänka på att få med sig extra mineskort så försviner vitsen med naven lite.
 
Alltså, nu har jag fått beslutsånges mellan coloradon och oregonen :)
Igentligen faller nog coloradon mig mer i smaken men då jag vill slippa byta kort hela tiden så är de större minnet i oregonen en fördel.
Jag har för mig att man bara kan kan ladda upp en kartuppsättning och att den därmed hamnar på antingen inbyggda minnet eller på minneskortet? Då spelar det ingen roll (för kartor) om man har mer inbyggt minne eller ej.
Om man vill göra sig ett SD kort med sin egen kartkombination, Hur går man enklast till väga då?
Jag vill kunna ha City navigator, Blue Chart 470s (västkusten) och Frilufskartan pro götaland i navigatorn samtidigt! Men gärna ett par frilufskartot till om de går.
Man skaffar största möjliga minneskort och om alla kartor får plats så slipper man byta kort.-) Garmin är dåliga på att skriva ut hur stora olika kartprodukter är.
 
Man kan ha kartor både i interna minnet och på kort. När du använder Colorado ser du ingen skillnad på om de ligger här eller där, jämfört med om de ligger i en stor fil.
Jag hade inget kort hemma som svalde hela City Navigator Europe till min Colorado, så jag lade in den del där jag vistas oftast. Då kan jag lätt slänga in en liten kartfil i internminnet när jag ska utanför tcäkningsområdet för kartan på kortet.

Jo, jag vet, om jag fick tummen loss skulle jag kunna köpa ett större kort, men det är en annan sak. Mitt självförvållade problem visar i alla fall att man kan kombinera kartfiler som man har lust.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
laser2 Garmin Colorado Navigering 135
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.