skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra?

Har som många andra letat efter den perfekta allt-i-ett prylen: en smartphone som är vattentät, fickvänlig, snabb, med GPS och bra kamera, MP3 och lång driftstid, reflektiv skärm med VGA-upplösninga, tangentbord mm. Har gett upp och insett att det är en omöjlig komination, och skulle den finns skulle den nog vara för dyr. Sen har man ju redan mobil, MP3, kamera som är ok.

De tillämpningar och krav jag har är:

Mountainbike - vatten- och stöt-tålig, detaljerade kartor, bra skärm, bra mottagning
Båt - vattentät, bra sjökort, bra skärm
Vandring - liten, vanliga batterier, extremt detaljerade kartor, bra skärm, bra mottagning
Resor - liten, vanliga batterier, tillgång till kartor (bilkartor, stadskartor), inte för dyr (stöldrisk), bra mottagning, bra skärm.
Löpning - extremt liten, bra mottagning
Fotografering - extremt liten och lätt, lång batteritid.

Har i dag en gammal handdator med GPS-modul, pocket kartex med blå kartan. Det funkar men är stort och klumpigt, inte vädertåligt, har kort driftstid, dålig mottagning, och PDAn buggar och tappar minnet om man inte anväder så ofta. Skärmen och kartan är dock mycket bra.

Som ni kanske märkt står bra kartor (som inte är orimligt dyra) högst på listan. Andra finnesser tror jag är mer är roliga än bra, men har inte så stor erfarenhet. Men föreslå och motivera gärna!

Så frågan är om vad skall satsa på?

en ny PDA-lösning ala Andres Technologies vattentäta, rubusta Loox RPDA N560c (kostar 7400 SEK Dustin Home)+ diverse mjukvaror och kartor?

en Garmin Colorado ($600) med många dyra kartor (World+ Europe+Friluftskartan)?

en billigare Garmin Etrex Legend Hcx (med färre/enklare kartor) samt
en GARMIN forerunner samt
en blåtand GPS till Mobilen (Google Maps!)
och fortfarande använda gamla handdatorn?

Var tycker ni?
 
Själv har jag en Garmin 60CSx, tycker den är OK i skogen mm.

Har inget behov av en bilnavigator. Garmin 60 är inte så bra till det, så skulle jag behöva bilnavigator skulle jag kanske köpa en sån.

Garmin 60 fungerar på sjön, men man ser bara närområdet. Egentligen skulle man behöva en sån plotter med stor skärm, men sjökortet kompletterar den lilla skärmen.

/Ulf
 
Senast ändrad:
Jag hade samma dröm ett tag men har gett upp det nu.

Andeldningen är att i bil och båt vill man ha stor skärm och röst som talar och det går bra eftersom man har tillgång till gott om energi i bilen/båtens batteri. På cykel eller promenad eller skidtur/skridskor och liknande så vill man ofta ha bra batteritid på de burna batterierna och idag är det en motsägelse med stor färgskärm och lång batteritid.

Har idag SonyEricsson P1i med wayfinder i bilen och har således rationaliserat bort bil-GPS som hanteras av mobil + BT-gps. Men har ännu inte kunnat ebstämma mig för vilken skogs-GPS det ska bli. Jag väntar också på att wayfinder active ("gröna kartan i mobilen") ska funka på P1i - hoppas det inte dröjer men det kräver fortfarande mobiltäckning så det blir inte den slutliga lösningen - även om mobilen kan ära vattentät påse.

/Patrik
 
Fler anpassade enheter blir en funktionellt bättre för respektive ändamål än att ha en enhet till allt av det skäl som Patrik beskriver ovan, kraven på enheterna och förutsättningarna är alldeles för motstridiga vid olika aktiviteter.

Om en kompromiss eller anpassade enheter passar bäst för dig är däremot omöjligt för mig att avgöra.

För mig passar en Garmin 276C eller 278 för båt/bil/MC. Den är tillräckligt anpassningsbar för mina behov men har egentligen för liten skärm för att vara idealisk i båt och i bilen skulle en enhet typ Nüvi vara bättre. Högkänslig mottagare och TMC skulle heller inte varit fel men det är ändå en kompromiss jag kan acceptera för fordonsbruk.

För promenader och enklare friluftsliv velar jag mellan en eTrex H-modell eller att vänta på att GPS-telefonerna mognar lite mer. Det lutar åt det sistnämnda men så har jag heller inga krav på absolut vädertålighet.
 
Varför har du kamera

i specen? Finns inte några bra kameror med inbyggd kart-GPS.

Om du vill ha pulsklocka i manicken så faller Etrex H serie. Colorado verkar lovande och klarar det mesta du vill ha inbyggt (men utan kamera).

Just att klara båtbruk tror jag den större skärmen hos Colorado är bra till. Kartmaterialen är ju beträffande Garmins modeller gemensamt. Skall du ha mycket kartor blir dessa snabbt dyrare än GPS-enheten.

Thure
 
GPS vid fotografering

Har man GPS vid fotografering så kan man koda in GPS-position i bild-filen. Sen kan man länka bilderna till kartprogram eller kanske google earth - ganska roligt sätt att kolla bilder faktiskt. Rent praktiskt har man alltså med en GPS när man fotograferar och den loggar position hela tiden tex en gång per minut. När man är tillbaka till datorn skall man ha ett programm som jämför tid och datum på bilderna med GPS-logfilen, och sen kopierar in position i varje bilds EXIF-data.http://en.wikipedia.org/wiki/Geocoded_photo

Obs, listan på tillämningar är i prioritetsordning och fototillämpningen är sist i listan och därför minst viktig. Jag tog med den att den är en skojig, lite annorlunda tillämpning för GPS.
 
Kostar nog

Det kan nog kosta att få en "allt-i-ett-maskin". Andres Industries ruggade PDA:er nämns ovan, men de är relativt dyra och saknar telefon (m.m.?). Jag tror man hamnar i industrivärlden om man ska ha nåt liknande, nåt som inte är fel i sig, men som sagt, det kostar nog...

Denna iKôn är "kommande" från Psion: Foruminlägg >> - Pisons sida >>

Jag mailade Psion och frågade. Enligt dem har intresset varit stort (såklart) men de har inte fått fram enheter ännu. De skulle från början av februari piroritera stora kunder som de varit i kontakt med sen innan, sen skulle de gå ut till andra. Troligt pris? Tja... 10-15-20.000 SEK?

PDA, VGA, reflektiv skärm, ruggad, GSM, kamera ("bara" 2 Mpix?), GPS med Sirf (antar jag), MP3 (via Win Mobile), kortläsare, enhandsanpassad knappsats som tydligen ska kunna bytas till tgb, WiFi, Blåtand, scanner (...) och bra ("bäst") batteritid (Word, Excel m.m., också via Win Mobile). Men så är det priset... Och vikten - 450 gram! Å andra sidan bör den funka för samtliga uppräknade behov, förutom stöldrisken (dyr) vid utlandsresor, men då borde en 500-kronors-GPS duga om det bara handlar om att regga enstaka punkter. ;-)

För egen del börjar mobilen, kameran och nuvarande PDA:n med GPS (Loox n520) bli såpass gamla och slitna att det förmodligen blir värt att skaffa en Psion iKôn när den kommer, särskilt med tanke på att jag använder den för fältkartering i jobbet. Men, dels ska den komma på marknaden, dels ska jag ha råd att köpa den... B-)
 
Har man GPS vid fotografering så kan man koda in GPS-position i bild-filen. Sen kan man länka bilderna till kartprogram eller kanske google earth - ganska roligt sätt att kolla bilder faktiskt. Rent praktiskt har man alltså med en GPS när man fotograferar och den loggar position hela tiden tex en gång per minut. När man är tillbaka till datorn skall man ha ett programm som jämför tid och datum på bilderna med GPS-logfilen, och sen kopierar in position i varje bilds EXIF-data.http://en.wikipedia.org/wiki/Geocoded_photo

Obs, listan på tillämningar är i prioritetsordning och fototillämpningen är sist i listan och därför minst viktig. Jag tog med den att den är en skojig, lite annorlunda tillämpning för GPS.

SonyEricson kommer nu med en några mobiler som har inbyggd A-GPS och automatisk geotagning av bilderna. Vet dock inte hur bra Wayfinder fungerar i spenaten. Någon som vet mer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haddock Universal Address System Navigering 4
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.