Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ?

Jag har lurat ett tag på en garmin colorado 300, såg precis att det finns en variant som heter 400 också men ej i sverige tror jag.
Vill ha en enhet som funkar både i båten o bilen samt till fots och cykel ibland..
Vad tror och tycker ni om denna? Nån som har provat? Blir man irriterad på det och tycker den är för universal och inte riktigt bra på ngt? specielt vad det gäller bilnav och sjökort?
Finns de ngt vettigt alternativ?
Är den gamla 60scx en bra nog med tanke på 2000 kr billigare ?

Kartorna är ju dock svindyra, finns det ngn billiga e väg :)
 
Hej!

Har en 60CS (ännu äldre än 60 CSx) som jag använder till det du beskriver, den fungerar ypperligt till mina behov i båt (med sjökort), bil (ingen röststyrning), på cykelstyret, långfärdsskridskoåkning, inlines, promenader i skogen, utomlands på okända platser, mm.

Har tittat en del på min kamrats Colorado 300 under vinterns skridskofärder men saknar mycket bland inställningsalternativen hos den, alternativ som finns hos 60CS. Displayen är också klart mörkare i dagsljus på Colorado 300 vid direkt jämförelse sida vid sida, jämfört med min 60CS (utan belysningen tänd) Displayen på Colorado 300 är bara 1 cm längre på ena ledden jämfört med 60 CS(x) så den "vinsten" väger lätt i mina ögon.. jämfört med den allmänt mörkare displayen.

Men detta är ju mina egna subjektiva omdömen och jämförelser mellan min "gamla" 60CS och Colorado 300.

Colorado 400 är en USA-modell med färdiginladdade USA-kartor som du inte har nån nytta av i Sverige..

Mvh!
 
Det är ju dock inte relevant.
Eftersom upplösningen är så mycket högre i Coloradon kan du somma ut mycket mer och ändå se detaljer. Detta gör ju att i praktiken är det mycket större skillnad i hur mycket du kan visa än skärmstorleken antyder.
I övrigt är väll coloradon något lättare och har enligt mig en bättre kontroll. Förutom detta så föredrar jag nog 60scx även om jag inte testat den speciellt mycket.
 
Relevant?

Det är ju dock inte relevant.
Eftersom upplösningen är så mycket högre i Coloradon kan du somma ut mycket mer och ändå se detaljer. Detta gör ju att i praktiken är det mycket större skillnad i hur mycket du kan visa än skärmstorleken antyder.
I övrigt är väll coloradon något lättare och har enligt mig en bättre kontroll. Förutom detta så föredrar jag nog 60scx även om jag inte testat den speciellt mycket.

Hej!

Vet inte om det var min synpunkt du menar, att den inte var relevant?

Kan bara konstatera det jag skrev i mitt förra inlägg, och som också delas av min kamrat som äger Colorado 300:an! Jag har jämfört både i somras, som nu i vinter. Min kamrat förvånas också över att hans display är så pass mycket mörkare.. Sen kanske det är så att man ser mer detaljer om man börjar att zooma och har sin ungdoms syn i behåll, men vid en hastig blick på displayen i farten vid t.ex långfärdsskridskoåkning så syns allt sämre. I alla fall med min och min kamrats med ålderns stigande numera lite sämre syn... Den där lite bättre upplösningen märks inte, när displayen ändå blivit mörkare!

Mvh!
 
Mindre pixlar återkastar mindre mängd ljus. Därför har i regel displayer med högre upplösning sämre ljusstyrka. De behöver bakgrundsbelysning för att komma till sin rätt.
 

avslutad210712

Gäst
Beskrivning:
Garmin Oregon 400t är den nya generationens handburna GPS med trådlös teknik, pekskärm och högkänslig mottagare. Oregon 400t är robust, tålig samt vattentät vilket gör den användbar under alla möjliga väderförhållanden. Gott om platser för kartor och spår i det 850 Mb stora internminnet. Högupplöst, ljusstark 3 tums display med lättanvänt menysystem. Oregon 400t kommer med en högkänslig mottagare som är WAAS-kompatibel och erbjuder utmärkt täckning i alla sorts terränger samt är utrustad med Hotfix-systemet som reducerar tiden för satellitmottagning vid uppstart. Garmin Oregon 400t kommer förprogrammerad med topografisk europakarta i 3D-vy samt världsomfattande baskarta med skuggade konturer för perfekt djup och detaljer och kan utökas med önskad karta via microSD-kort, tex Friluftskartan Pro. Trådlös teknik gör det möjligt att dela med sig spår, rutter etc. utan att trassla med sladdar. Kommer med elektronisk kompass, barometrisk altimeter samt Picture Viewer
 
Då har de bättrat sig jämfört med Colorado, som åtminstone i början bara fanns med förinstallerade kartor över USA.
 
Min Colorado låser sig ofta, har mörk skärm och är stor och klumpig. Oregon är lika klumpig.
Hoppas att tekniken förbättras med tiden. Kanske Nokia m.fl. lyckas skynda på framstegen?
 
Hej!

Vet inte om det var min synpunkt du menar, att den inte var relevant?

Kan bara konstatera det jag skrev i mitt förra inlägg, och som också delas av min kamrat som äger Colorado 300:an! Jag har jämfört både i somras, som nu i vinter. Min kamrat förvånas också över att hans display är så pass mycket mörkare.. Sen kanske det är så att man ser mer detaljer om man börjar att zooma och har sin ungdoms syn i behåll, men vid en hastig blick på displayen i farten vid t.ex långfärdsskridskoåkning så syns allt sämre. I alla fall med min och min kamrats med ålderns stigande numera lite sämre syn... Den där lite bättre upplösningen märks inte, när displayen ändå blivit mörkare!

Mvh!

Det blev nog blev lite otydligt vad jag menade. Jag syftade bara på displayens storlek. I övrig håller jag med dig.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte köpa en 60csx för ett år sedan men blev rekomenderad nya Coloradon istället.
För att göra en lång historia kort så har jag fått min Colorado utbytt en gång + att jag saknar många funktioner på den som jag vill kunna ställa in. Tidigare gpser som jag har haft är Etrex Legend, Etrex Vista och en Quest och allihop har varit bättre på allt utom Geocaching jämfört med Coloradon.

Nu är jag en lycklig ägare till en 60csx inköpt från Outdoorexperten sedan en månad och den har alla funktioner som man vill ha av en gps
 
På Colorado drog de medvetet ner på myriaderna av inställningar, i ett försök att göra den enklare att använda.
Vet inte om det mottogs väl av nybörjarna, för jag känner ingen nybörjare med Colorado, men de gamla rävarna gav upp ett ramaskri.
 
Det jag fått för mig är att Coloradon bygger på en ny plattform som det antagligen inte finns samma mängd programvara till än.
Jag har iallafall för mig att ja läst någon stans att garmin försöker homogenisera sin mobila applikationer till en gemensam plattform och skrotat vidare utveckling av den gamla programvaran som inte portats till den nya plattformen.
Dock vet jag inte om det stämmer, mycket möjligt att det bara är allmänna spekulationer som jag läst någon stans......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
laser2 Garmin Colorado Navigering 135
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.