Garmin 60CS vs. 60C

Skillnaden mellan 60CS och 60C är ju barometer och kompassen men på garmins hemsida står det att batterilivslängden är 30h med 60C och 20h med 60CS och det är ju illavarslande, vet någon vad det är som drar så mycket mer ström kompass eller barometer, kan man stänga av dem?

Jämför man eTrexarna så funkade står det ju så här:
eTrex22 HR (2AA)
eTrex Summit 22 HR (GPS only) 13 HR (GPS and Compass)
Så ser det ju ut som det är kompassen som slukar batterier...

Barometern drar nästan ingen ström, och den går inte att stänga av.
Kompassen drar nog lika mycket sröm som belysningen, men den går att stänga av med en knapptryckning eller automatiskt när du kommer över en viss hastighet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Guld

Då kan man altså räkna med ca 30h drifttid om man slår av kompassen (som man ändå aldrig använder....)

Det kan du göra.

Jag har för mej att det stod 30 timmar även på 60CS på garmins hemsida i början, men så kom dom väl på att att det kanske finns någon som använder kompassen...

Om man ändå ska ha kompassen avslagen, är det inte lite bortkastat att köpa en 60CS då? Det beror ju hur högt man värderar barometern, men ändå...bara en tanke...

Barometern

Eftersom höjden blir så mycket exaktare med barometern tycker jag att det är en viktig bit.
Jag loggar ofta värden vid skidbestigningar etc och då är en bra höjdmätare viktigt.

Sedan är det intressant med höjdprofiler och den funktionen finns väl inte i 60C om jag har fattat rätt!

Att räkna med 30h är nog optimistiskt, eller är det någon som har lyckats köra en etrex i 22h?

Leif...

Re: Barometern

fafner; sa:
Sedan är det intressant med höjdprofiler och den funktionen finns väl inte i 60C om jag har fattat rätt!

Vet inte riktigt vad du menar med höjdprofiler, men vertikal hastighet och vertikal fart mot destinationen finns med i Garmin 60C samt glid förhållande och glidförhållande till destinationen.

Re: Re: Barometern

olhe; sa:
Vet inte riktigt vad du menar med höjdprofiler...
Han menar förmodligen den skärmbild som visar höjdprofilen i modellerna som har trycksensor. Nu har ju inte ens handboken för 60CS kommit än men det är sannolikt att samma visningsalternativ kommer att finnas i 60CS.

Här kan man se hur skärmbilden ser ut i en 76S:
http://www.garmin.com/products/gpsmap76s/#

Man kan se höjdprofilen för ett spår (track) i MapSource också, även från enheter utan trycksensor men precisionen blir rimligtvis sämre utan sensorn.

Kompass inte så dumt

Kompassen är inte alls så meningslös som en del tycks tro. Speciellt om man vill leta upp en viss punkt (jag har märkt detta när jag sökt efter en och annan geocache), fungerar det bra att låta GPS:n ligga still och mäta in positionen så bra som möjligt, samtidigt som magnetkompassen då ger en möjlighet att peka ut riktningen samtidigt.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips