Ska jag välja 60C eller 60CS??

Hej allihop!!

Jag står i valet mellan en 60C och 60CS (kanske Quest)och kan inte bestämma mig vilken jag ska köpa.
Det jag har förstått är att skillnaden är elektronisk kompass och höjdmätare.
Är det någon som kan förklara vad jag har för mernytta med dessa extra grejor??

Det jag ska ha GPS-en till är framförallt jakt, vandring i skog och natur samt ev. lite bilnavigering.

Har även funderat på Quest men jag tycker att den verkar lite mer åt enbart bilnavigering. Dessutom kanske den är för ömtålig.

Jag vore verkligen tacksam om ni kunde ge mig goda råd så att jag en gång för alla kan göra min beställning hos Aspidshop.

Tack på förhand

Winstar (Raymond W)
 
Jag har en CS och kan väl säga att jag inte blivit imponerad av höjdmätaren. Jag har uppriktigt sagt inte till 100% satt mig in i hur jag ska utnyttja den bäst, men allmänt är förstås att meteorologiska lufttrycksskillnader spelar så stor roll att "höjdtrycket" blir rätt osäkert.

Kompassen är ju inte fel, men där kanske man klarar sig bra med GPS-funktionerna istället ifall man inte har kompass. Det är ju förstås också enkelt, och en viss poäng i, att ha en vanlig liten kompass med sig istället.
 
Prisskillnaden är väl bara en femhundring eller sâ och en CS är säkert mer lättsâld den dagen du vill byta.
Höjdmätare o kompass gâr ju att stänga av :)
 
Det har jag ju sagt dig, Gunnar! 2a-handsvärdet på såna prylar gör att det inte lönar sig att sälja dem.

Säg nåt om Questen istället!

/Håkan
 
Winstar; sa:
Det jag ska ha GPS-en till är framförallt jakt, vandring i skog och natur samt ev. lite bilnavigering.
Med sådan tänkt användning skulle jag direkt välja 60C(S) som upplevs robustare och är mer lämpad för handhållet bruk än Quest.

Fördelarna för Quest är stort minne och röstinstruktioner men det är användbart vid vägnavigering och betydelselöst i skogen.

Den elektroniska kompassen är användbar eftersom GPS:en annars bara visar väderstrecken korrekt när man rör sig och finns pengarna väljer jag därför CS.
[Ändrat av PR 2005-06-07 kl 12:16]
 
Håkan K; sa:
Det har jag ju sagt dig, Gunnar! 2a-handsvärdet på såna prylar gör att det inte lönar sig att sälja dem.
Det är ytterst få saker det är lönsamt att bedriva begagnathandel med men om man istället för att envist fokusera på värdefallet tänker att man kan få 2000 kr för något man ändå inte använder så blir det betydligt mer positivt. Eftersom det faktiskt förekommer begagnatförsäljning så är andrahandsvärdet också relevant för vissa människor.
Säg nåt om Questen istället!
Säg något själv istället för att gnälla på andra!
 
Oroa dig inte Pelle, Hâkan sitter tvâ dörrar bort i korridoren :) Vi talade om just skillnaden 60C o CS igâr och värdeminskningen.
Angâende Quest sâ är jag mycket nöjd med min Quest, den funkar utmärkt i bilen med CitySelect7 och även med Friluftskartan om än utan autorutt (tror jag, jag har inte provat).
Pâ cykel försvinner ju röststyrningen men den piper när den vill nâgot, det duger för cykelfarter.
För bruk i skogen är den nog inte optimal, men jag kan tänka mig att lägga den i ryggsäcken och använda en extern antenn o fâ trackloggen.

beträffande begagnatförsäljning sâ kanske jag är ensam om att gärn abyta till nyare prylar rätt ofta och helst vill jag slippa ha en lâda full med gammalt.
Hmmm, har visst en GPS50 o en Trimble, o en Foretrex o nâgot mer i lâdan, aj dâ, köpa? Nâgon?
 
Min gamla eTrex Vista har både höjdmätare och kompass. Tror faktiskt att det var pionjärmodellen med dessa finesser, från Garmin.

För min del valde jag den främst för att den har större minne än Legend, inte främst för kompass och höjdmätare.

Men med höjdmätaren följer möjligheten att rita höjdprofiler i GPS:n. Det brukar inte finnas på de som saknar barometriskt höjdmäteri.

Magnetkompassen tillåter att jag kan låta mottagaren ligga stilla och "mäta in sig", för att få positionen så noggrannt som möjligt. Samtidigt kan den också peka ut riktningen till målet. Passar utmärkt för geocaching.

Ingen av dessa manövrer går att göra utan dessa extra finesser.

Anders
 
Om jag inte missminner mig (âldern) sâ var det eTrex Summit som var först med kompass o höjdmätare.

/ Missersmatch Gunnar
 
gundj; sa:
Oroa dig inte Pelle...
Okej jag missuppfattade internt gnabb som ett seriöst inlägg men speciellt orolig var jag aldrig ;)
beträffande begagnatförsäljning sâ kanske jag är ensam om att gärn abyta till nyare prylar rätt ofta och helst vill jag slippa ha en lâda full med gammalt.
Jag har sålt tre GPS:er i takt med att jag bytt och det finns ju ständigt annonser ute så du är inte ensam. Här i forumet är vi nog dock i minoritet då de flesta navigationsnördar sannolikt behåller sina gamla enheter av många olika skäl.
 
PR; sa:
gundj; sa:
Oroa dig inte Pelle...
Okej jag missuppfattade internt gnabb som ett seriöst inlägg men speciellt orolig var jag aldrig ;)
Inte min mening att röra upp några känslor. Jag tyckte bara att Gunnar skulle kläcka ur sig lite info om Quest, som jag visste att han har erfarenhet om. Det var ju ett av alternativen (även om det var inom parentes).

Har själv f ö ingen kompetens på gps-området, förutom att jag ca 1998 navigerat en segelbåt från Örnsköldsvik till en hamn på Lilla (eller var det Stora, börjar oxå bli gammal) Essingen. Det rörde sig då om en Magellan, som var ytterst modest jämfört med dagens doningar...

/Håkan
 
Hej Raymond

Fördelarna med 60cs jämfört med en 60c är väl som jag ser det om du är ute och geocachar så kan man använda kompassen och de menyvalen som man har där. du har möjlighet att ta fram höjd information samt se barometertrycket vilket kan hjälpa dig att förutspå väder tex vid vandringar.

nackdelarna om man nu får kalla de det.
när du kör bil kommer barometern att visa fel tryck eftersom du har ett litet övertryck i bilen.. (iaf gör min det) det räcker med att veva ner en ruta lite för att det skall försvinna.
barometern behöver ofta kalibreras. typ varje dag.

tiltar du gpsen i längdaxelled så kommer kompassen att visa fel ända upp till 80-90 grader..
så man lär sig att hålla den rätt.
men det är trevligt att ha den när man går där det är dålig kontakt.

sist men inte minst så tycker jag det känns trevligt att ha dessa funktioner och jag skulle nog sakna dem lite om jag inte hade dem, inte för att de är oumbärliga men för att de är praktiska. samt för det tilläget på priset känns det för mig som överkomligt vilket gjorde att jag köpte den.

en lite kul grej är att beroende på vikten på de batterier du stoppar i den så kommer den antingen att flyta som en kork eller sjunka som en sten. skillnaden är enorm.

tyvärr lämnar friluftskartan mycket övrigt att önska. men det påverkar ju knappast ditt val mellan dessa gpser

lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
Vilken ska jag välja? Navigering 5
Vilken ska jag välja? Navigering 0
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
Wild Spirit Vad ska man välja? Navigering 2
ALj Hur långt före kameran ska man varna? Navigering 26
jonasolof Styra vart karta ska hamna i 60Cx Navigering 10
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
DTM Hur ska en GPS mottagare vara placerad i bil? Navigering 8
Winstar Hur ska man ställa in.... Navigering 4
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
marcuslundmark GPS i england nu ska det bli av men varifrån? Navigering 23
AspenXTR Ska man skratta eller gråta ? Navigering 13
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jacken Ska du sälja din Garmin 12 ? Navigering 0
parant Vilken nordreferens ska man välja ? Navigering 0
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
gundj Nu väntar jag pâ skogsversionen. Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
ewab Till alla som svarat på:Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 0
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.