Batterilivslängd Garmin eTrex Venture

Det diskuteras mycket om batterityper och batterilivslängd för GPSmottagare. Det finns många olika åsikter och uppfattningar om detta men jag kunde inte hitta några faktiska mätningar som underlag för diskussionerna. Så för några månader sedan bestämde jag mig för att göra en serie mätningar.
Jag har använt en Garmin eTrex Venture för testen. Jag har satt trackloggen på tidsintervall och 1 minut. Den har legat på balkongen med halva himlen skymd och har tappat kontakt under 1 –2 minuter några gånger under varje mätning. Mätningarna har utförts så att jag satt i nya/nyladdade batterier, slagit på GPS'en och lagt den vid balkongräcket. Den har sedan legat där tills den stängt av sig själv. Trackloggen har lästs över till OziExplorer och tiden har avlästs från första till sista punkten i trackloggen.
Jag har mätt drifttiden med tre olika batterimodeller av två olika typer. Alkaliska från IKEA för 24kr/10st, alkaliska Duracell M3 för 55kr/4st och NiMh GP 1600mAh. Mätningar har gjorts vid utetemperatur ca 0° och ca -10°. Några mätningar har också gjort med batterisparfunktion aktiverad.
Vissa mätningar har upprepats några gången andra har bara gjorts en gång. Det betyder att det statistiska underlaget är obefintligt. Därför kan man inte ta resultaten alltför bokstavligt men det ger ändå en fingervisning om skillnaderna mellan olika batterityper.
När det gäller alkaliska batterier så kan man inte tillgodogöra sig hela kapaciteten under en kontinuerlig urladdning, i alla fall inte med den relativt höga ström (ca 150mA för Venture) som en GPSmottagare drar. Om de får vila 12 timmar kan de driva GPS'en i ett par timmar till. Vid jämförelsen här redovisar jag endast tiden för den första urladdningen för alkaliska batterier, eftersom jag tycker att det är mest intressant för en GPSmottagare.
Sammanfattning av drifttidmätningarna.
Batteri 0° -10° 0°+bs -10°+bs
IKEA 5,5 4 9,5 4
Duracell 9,5
NiMh GP 10,5 10,5 13

Slutsatserna man kan dra av detta är att billiga alkaliska batterier har en begränsad drifttid vid låga temperaturer. Dyra alkaliska batterier ger en drifttid jämförbar med NiMh men till ett betydligt högre pris/timme. NiMh ger något längre tid än de dyra alkaliska och tiden påverkas inte i det här temperaturintervallet. Batterispar ger ca 30% längre drifttid men mätningarna hittills är inte entydiga.

I sommar ska jag komplettera med mätningar i +20°. Till nästa vinter ska jag komplettera luckorna i tabellen ovan samt göra mätningar i -20° och då även med litiumbatterier.
 
Felaktig position

Det var en intressant undersökning du gjorde. Jag får nog investera i nya värstingbatterier (GP 1800 mA med snabbladdare (1 timme) för ynka 700 kr...

Jag undrar dock om du samtidigt har undersökt hur mycket positionangivelsen har förändrats under dina undersökningar. Det vill säga har du ett mått på den maximala avvikelsen. Har avvikelsen varierat mycket från mättillfälle till mättillfälle? Jag har själv funderat på att göra en sådan undersökning men ännu inte kommit till skott.

/Niklas
 
Re: Felaktig position

niking; sa:
Har avvikelsen varierat mycket från mättillfälle till mättillfälle? Jag har själv funderat på att göra en sådan undersökning men ännu inte kommit till skott. /Niklas

Ska man analysera trackdata för att kolla hur positionen har förändrats, är på balkongen med halva himlen skymd ingen idealisk placering, men det är ju inte alla förunnat att kunna lägga ifrån sig GPSen på ett bättre ställe i 5-10 h, dessutom ger nog inte 1 mätning/minut något bra statistiskt underlag.

Jag hade min GPS på i under ca 2.5 h i förra sommaren när jag mekade med kajaken och sparade trackdata var 10:de sekund, det blev drygt 900 trackpunkter. Med Swedish Grid borde det gå att göra diverse statistiska beräkningar genom att importera trackfilen i Excel eller något annat program. Problemet är det är över 20 år sedan jag läste några kurser i matematisk statistisk, och jag inte har kvar några kursböcker.

Någon med färskare statistikkunskaper som har tips om hur jag bäst utvärderar min trackfil.
Ska jag behandla X och Y tillammans eller var för sig ?
X resp. Y funktion av tiden ?
Fördelning runt aritmetiskt medelvärde?
Fördelning runt medianvärdet ?
Ska jag skippa de värden som ligger utanför 1 resp. 99 % pertilen ?

Per Brune
 
Vad vill du mäta

Jag är inge hejare på GPS men rätt road av statistik. Här är några reflektioner:

Först måste du fundera ut vad du egentligen vill mäta. Sedan är det alltid bra med vetskap om hur fördelningen av dina mätvärden ser ut – har du t.ex. måttliga normalfördelade avvikelser, eller mest mitt i prick men med sporadiskt mycket grova fel?

Säkerställer du t.ex. att minst 90% av mätvärdena är inom 3 meter, kan det ju ändå betyda att vart tionde mätvärde är många mil fel. Är medelvärdet av tusen mätningar inom decimetern när, kan det ju ändå vara så att inget enskilt värde ligger närmare än hundra meter fel. Är felet ”minneslöst” finns ingen vits med att se felet som än funktion av tiden.

Är felet ungefär normalfördelat kan standardavvikelse vara ett bra mått. Enklast är att räkna på X och Y för sig, även om det kanske är absolutfelet som är mest intressant.

Har du däremot stora sporadiskt fel kan det vara mer intressant med att titta på hur ofta felet ligger inom än viss gräns.
 
Re: Felaktig position

niking; sa:
.
.

Jag undrar dock om du samtidigt har undersökt hur mycket positionangivelsen har förändrats under dina undersökningar. Det vill säga har du ett mått på den maximala avvikelsen. Har avvikelsen varierat mycket från mättillfälle till mättillfälle? Jag har själv funderat på att göra en sådan undersökning men ännu inte kommit till skott.

/Niklas

Nej jag har inte gjort någon analys av trackdata. Jag har alla trackfilerna sparade, många timmar är det. Det kanske kan vara dags att plocka fram kursboken i statistik från Chalmers och damma av statiskkunskaperna igen.
Eftersom jag oftast hade få sateliter med dålig geometri, felindikeringen på GPS'n var >= 20m, kan det vara intressant att se om det går att få fram en noggrannare position ur mycket data utspridda över flera veckor. Är felet huvudsakligen slumpmässigt eller finns det ett systematiskt fel kvar även då. Jag måste till att börja med få fram en noggrann position för min balkong på något annat sätt. Kanske kommunens lantmäteriförvaltning kan vara till hjälp.
 
Tack!

Tack så mycket Ola.

Detta var mycket intressant. Jag ska studera detta och se vad jag kan göra med mina trackdata.
 
Test av Silva Multinavigator

Det var en intressant sida, må jag säga.

Däremot hade de ju inte testat Silva multinavigator under svenska förhållanden... Så därför satte jag på min Silva Mutinavigator ute i trädgården (fri sikt åt de flesta håll utom möjligvis åt NV) innan jag åkte till jobbet och jag loggar var 10 sekund. Då jag mest använder Multinavigatorn på cykeln så valde jag att sätta Multinavigatorn på cykelstyret under mätningen.

/Niklas
 
Multimeter och etrex Vista ger massa siffor

Jag har fått detta via mailingslita på yahoo. (etrexvista group). Tydligen hittat på en tysk diskussionssida.

/Mathias


Information from German Board
User:Aussteiger
User: Karl Heinz

condition(1):
Compass off, INTERFACE min, contrast normally, TRACK log off, energy
savings mode off, lighting off

After Boot(cold): 0.43W
Greetings: 0.38W
Satellite entry: 0.35-0.37W
Navigation: 0.35-0.37W
PAGE map(cold): 0.35-0.40W
PAGE map(warm): 0.41-0.46W
PAGE compass: 0.42-0.44W

condition(2): Compass on, remainder like (1)
PAGE compass: 0.46-0.53W

condition(3): Lighting on, remainder like (1)
PAGE card: 0.53-0.57W

condition(4): Contrast on min., remainder like (1)
PAGE display: 0.41-0.44W
condition(4): Contrast on max., remainder like (1)
PAGE display: 0.41-0.44W

condition(5): INTERFACE on NMEA (transmits continuously), remainder
like (1)
PAGE INTERFACE: 0.41-0.46W

condition(6): INTERFACE on none, remainder like (1)
PAGE INTERFACE: 0.41-0.44W
condition(7): Energy savings mode (measures only every 3 seconds,
remainder like (1)
PAGE satellite: 0.27-0.28W (position calculation inactively)
PAGE satellite: 0.42-0.46W (position calculation actively)

Result:
Energy consumption in the warm status: ca.0.45W (1)(2.4V/185mA).
Excess consumption of energy with lighting: ca.100mW (3)(2.4V/40mA)
Excess consumption of energy with compass: ca.45mW (2)(2.4V/18mA)

That means, with a record 1600mAh Akkus could become theoretically a
run time of 8.6 Std.(1).


By the way the Vista takes with
a) without light, without SAT = 85mA
b) with light, without SAT = 125mA
c) with light and SAT search= 185 mA at current.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtberg Batterilivslängd Garmin (Vista)? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.