Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!?

Avslutat medl

Avslutat
Re: tro på oss:)

sohrab; sa:
Jag vill dock påminna om att jag bara testat colemantuber på primus och MSR brännare. Jag vet alltså inte hur det är med Colemanbrännare och primustuber.

Jag har ett Coleman "Pocket Rocket" (tror jag det heter) som fungerar finfint med primustuber.


/Ulf
 
Re: tro på oss:)

sohrab; sa:
Om du sedan är väldigt uppmärksam och läser på Colemantuben står det "Works only with Coleman ...".
På min står det inte så. Det står "For use with Coleman appliances only" och med kännedom om hur amrisarna hela tiden försöker skydda sig mot stämningar så fäster jag inte så stor vikt vid det. Då är det mer väsentligt att läsa det som står i slutet: "This cartridge complies with EN417"

Jag vill dock påminna om att jag bara testat colemantuber på primus och MSR brännare. Jag vet alltså inte hur det är med Colemanbrännare och primustuber.
På MSR-tuben står det att den är "avsedd att användas med MSR-kök och liknande typer av apparater i enlighet med EN521" samt att "behållaren stämmer överens med EN417". EN417 är troligen nyckeln till detta och isåfall så bör det funka. Annars får du väl köpa ett MSR SuperFly... ;)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Beställt!

Brännaren är iallafall beställd från England (£25 + 2.50 för leverans) så jag återkommer med rapport ASAP till alla er som sitter på helspänn och funderar på huruvida det funkade eller inte ;-)

/Roland
 
Var?

Hej och ursäkta att jag varit off-line ett tag... Jag köpte brännaren från ett företag som finns på http://www.hm-supplies.co.uk

De tog som sagt bara £2.50 för frakten och den kom till brevlådan tre dagar efter att jag beställde den!

Nu till de spännande testresultaten: Funkar den på "svensk gas"?!? Jo, den går på en Markill 100g gasbehållare och borde väl då även gå på Primus men det har jag inte testat än. Däremot gick den inte på en Markill adapter för "biltema-gas", d v s 190g behållare utan ventil. Det verkar som om pinnen inte är för lång men väl litet bred för att passa i adaptern. Mycket irriterande!

Jag har ju bara handlat en gång hos denna firman men är mycket imponerad av att frakten fungerade så bra. Så man skulle ju nästan kunna rekommendera dem.

Lycka till!

/R
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

il C

Avslutat
ta med rubbet

Inför nästa års tur som jag hoppas blir Pyreneerna tänker
jag ta med så mycket gas som jag tror att jag gör av med;
vilket jag fördetmesta gör. Jag testade mitt lilla Primuskök
i Norge nyss och vet nu att en 220-grams burk
(220 gram netto, alltså) räcker
nästan 11 dagar så länge jag håller mig till min egen
bränslesnåla proviant.

På en sydeuropeisk tur tältar jag kanske hälften till 2/3
av nätterna, så även till en fyra veckors tur (vilket jag aldrig
gjort) skulle två burkar räcka och jag skulle slippa fundera
över påfyllning.

il C.
 

Avslutat medl

Avslutat
Re: ta med rubbet

pehac@mai.liu.se; sa:
Inför nästa års tur som jag hoppas blir Pyreneerna tänker
jag ta med så mycket gas som jag tror att jag gör av med;
vilket jag fördetmesta gör. Jag testade mitt lilla Primuskök
i Norge nyss och vet nu att en 220-grams burk
(220 gram netto, alltså) räcker
nästan 11 dagar så länge jag håller mig till min egen
bränslesnåla proviant.

På en sydeuropeisk tur tältar jag kanske hälften till 2/3
av nätterna, så även till en fyra veckors tur (vilket jag aldrig
gjort) skulle två burkar räcka och jag skulle slippa fundera
över påfyllning.

il C.

Du vet det säkert redan Peter, men för de som inte gör det; att med en "Pot cozy" så sparar man en massa bränsle.

Vill man göra en egen så kan man själv köpa Thermo Reflekt, eller göra en av ett gammalt liggunderlag.

/Ulf
 
Re: Re: tro på oss:)

haskell; sa:
På MSR-tuben står det att den är "avsedd att användas med MSR-kök och liknande typer av apparater i enlighet med EN521" samt att "behållaren stämmer överens med EN417". EN417 är troligen nyckeln till detta och isåfall så bör det funka. Annars får du väl köpa ett MSR SuperFly... ;)

EN 417 är en standard för engångsbehållare för gasol. Jag vet dock inte om själva gängan ingår i den, jag misstänker att standarden snarare handlar om explosionsskydd.
 
Standarder

Jo, precis så misstänker jag oxå att det forhåller sig. Det skulle nog vara lite väl bra for att vara sant om även en tight spec av ventilen ingick i den normen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.