Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!?

Re: tro på oss:)

sohrab; sa:
Jag vill dock påminna om att jag bara testat colemantuber på primus och MSR brännare. Jag vet alltså inte hur det är med Colemanbrännare och primustuber.

Jag har ett Coleman "Pocket Rocket" (tror jag det heter) som fungerar finfint med primustuber.

/Ulf

Re: tro på oss:)

sohrab; sa:
Om du sedan är väldigt uppmärksam och läser på Colemantuben står det "Works only with Coleman ...".
På min står det inte så. Det står "For use with Coleman appliances only" och med kännedom om hur amrisarna hela tiden försöker skydda sig mot stämningar så fäster jag inte så stor vikt vid det. Då är det mer väsentligt att läsa det som står i slutet: "This cartridge complies with EN417"

Jag vill dock påminna om att jag bara testat colemantuber på primus och MSR brännare. Jag vet alltså inte hur det är med Colemanbrännare och primustuber.
På MSR-tuben står det att den är "avsedd att användas med MSR-kök och liknande typer av apparater i enlighet med EN521" samt att "behållaren stämmer överens med EN417". EN417 är troligen nyckeln till detta och isåfall så bör det funka. Annars får du väl köpa ett MSR SuperFly... ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Beställt!

Brännaren är iallafall beställd från England (£25 + 2.50 för leverans) så jag återkommer med rapport ASAP till alla er som sitter på helspänn och funderar på huruvida det funkade eller inte ;-)

/Roland

Var?

Hej och ursäkta att jag varit off-line ett tag... Jag köpte brännaren från ett företag som finns på http://www.hm-supplies.co.uk

De tog som sagt bara £2.50 för frakten och den kom till brevlådan tre dagar efter att jag beställde den!

Nu till de spännande testresultaten: Funkar den på "svensk gas"?!? Jo, den går på en Markill 100g gasbehållare och borde väl då även gå på Primus men det har jag inte testat än. Däremot gick den inte på en Markill adapter för "biltema-gas", d v s 190g behållare utan ventil. Det verkar som om pinnen inte är för lång men väl litet bred för att passa i adaptern. Mycket irriterande!

Jag har ju bara handlat en gång hos denna firman men är mycket imponerad av att frakten fungerade så bra. Så man skulle ju nästan kunna rekommendera dem.

Lycka till!

/R

ta med rubbet

Inför nästa års tur som jag hoppas blir Pyreneerna tänker
jag ta med så mycket gas som jag tror att jag gör av med;
vilket jag fördetmesta gör. Jag testade mitt lilla Primuskök
i Norge nyss och vet nu att en 220-grams burk
(220 gram netto, alltså) räcker
nästan 11 dagar så länge jag håller mig till min egen
bränslesnåla proviant.

På en sydeuropeisk tur tältar jag kanske hälften till 2/3
av nätterna, så även till en fyra veckors tur (vilket jag aldrig
gjort) skulle två burkar räcka och jag skulle slippa fundera
över påfyllning.

il C.

Re: ta med rubbet

pehac@mai.liu.se; sa:
Inför nästa års tur som jag hoppas blir Pyreneerna tänker
jag ta med så mycket gas som jag tror att jag gör av med;
vilket jag fördetmesta gör. Jag testade mitt lilla Primuskök
i Norge nyss och vet nu att en 220-grams burk
(220 gram netto, alltså) räcker
nästan 11 dagar så länge jag håller mig till min egen
bränslesnåla proviant.

På en sydeuropeisk tur tältar jag kanske hälften till 2/3
av nätterna, så även till en fyra veckors tur (vilket jag aldrig
gjort) skulle två burkar räcka och jag skulle slippa fundera
över påfyllning.

il C.

Du vet det säkert redan Peter, men för de som inte gör det; att med en "Pot cozy" så sparar man en massa bränsle.

Vill man göra en egen så kan man själv köpa Thermo Reflekt, eller göra en av ett gammalt liggunderlag.

/Ulf

Re: Re: tro på oss:)

haskell; sa:
På MSR-tuben står det att den är "avsedd att användas med MSR-kök och liknande typer av apparater i enlighet med EN521" samt att "behållaren stämmer överens med EN417". EN417 är troligen nyckeln till detta och isåfall så bör det funka. Annars får du väl köpa ett MSR SuperFly... ;)

EN 417 är en standard för engångsbehållare för gasol. Jag vet dock inte om själva gängan ingår i den, jag misstänker att standarden snarare handlar om explosionsskydd.

Standarder

Jo, precis så misstänker jag oxå att det forhåller sig. Det skulle nog vara lite väl bra for att vara sant om även en tight spec av ventilen ingick i den normen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips