Gamla Fjällrävenryggsäckar

Re: Ett försök till sortering

Lars G A; sa:
Ack, dessa ljusblå nostalgisäckar!

Den välbekanta RAVEN GYRO, med sina "öron" som stack ut framåt, kom 1975 (?) och var "för den som ska bära fruktansvärt tungt och i kuperad terräng." Fyra sidofickor, 70 l (senare har volymen angetts till 80 l). Plats för packpåse. Med tiden infördes även en hylla, så att den skulle bli ännu svårare att få plats med på t. ex. tåg.

(Förmodligen finns någon till modell också, jag har ju inte sett alla annonser, än mindre någon katalog från Fjällräven.)

Lars

Jag måste ha fått en förseriesäck då.
min är skogsgrön, två fickor och öron framåt men ingen hylla. (förutom den jag själv monterat)
Jag har svårt att tänka mig att den skulle rymma 70 liter o det är väl ingen kul tanke att mäta :).
Har vi ingen katalogsamlare här som kan komma med lite mer info?
 
Re: Ett försök till sortering

Lars G A; sa:
Ack, dessa ljusblå nostalgisäckar!

EXPEDITION hette en säck på 70 l med två sidofickor och en tämligen smal hylla därnere.

FJÄLLRÄVEN hade två sidofickor och rymde 50 liter plus 30 i packpåsen. Vad jag kan förstå saknade den hylla.

LILLRÄVEN fanns med två sidofickor, ingen plats för packpåse under. I en annons från 1967 angavs inga volymer på säckarna, men 1975 finns "Nya Lill-räven" som är på 40 l. Sidofickorna har nu försvunnit. En sådan fick jag som liten gosse, på den har jag för några år sedan sytt på ett snölås, så att volymen blev knappt 50 l, och använt på en kortare stugtur; mycket charmig. Vikt 1,1 kg!

NEPAL var 1973 en "nyhet!" och ägnad "dig som tycker Lillräven är för liten och Fjällräven för stor". Volymen var på 50 l. Två sidofickor och den karakteristiska lilla hyllan: inböjd och med en höjd på bara 10-15 cm. Hur någon lyckats få in en packsäck på 30 l där förstår då inte jag.

Den välbekanta RAVEN GYRO, med sina "öron" som stack ut framåt, kom 1975 (?) och var "för den som ska bära fruktansvärt tungt och i kuperad terräng." Fyra sidofickor, 70 l (senare har volymen angetts till 80 l). Plats för packpåse. Med tiden infördes även en hylla, så att den skulle bli ännu svårare att få plats med på t. ex. tåg.

I de gamla annonser jag läst dyker även några andra modeller upp. En hette EXPLORER: 80 l med "tre rejält tilltagna fack" lämpad "för Dig som vill ha ordning och reda i säcken." Inga sidofickor. TRADER på 70 l hade ingen hylla, men plats för packpåse, och fyra sidofickor. TRAPPER har jag inte sett volymen på, men den hade lösa sidofickor. En riktigt konstig en var CLIMBER med böjd ram: den såg från sidan ut som en banan. Säkert en försäljningssuccé.

(Förmodligen finns någon till modell också, jag har ju inte sett alla annonser, än mindre någon katalog från Fjällräven.)

Lars

Ah, vilken kanongenomgång! Precis vad jag sökte - tack, Lars! :)

/Mats
 
Raven Gyro

Detta måste vara den bästa ramkonstruktionen genom tiderna. Jag köpte min första 1978 och sydde en egen säck till. Den har jag använt i mer än 25 år med bara några smärre lagningar, otroligt!

För en par år sedan köpte jag några fler, begagnade i olika modeller, men med samma ram. Nu verkjar dock mina barn föredrar de mer moderna och färgranna soft-säckarna, så jag kan nog sälja nån. Hör av dig om du är intresserad.

Vänligast, Christer
 
Jag har för mig att det fanns någon fler Gyro-säck utöver Raven? Möjligen fanns den en variant med en Gyro-ram som inte så ut riktigt som den vi sett p bilderna, öronen var inte lika framträdande.

Climber-säcken har jag ett svag minne av, var den möjligen lite smal, kanske lite spetsig uppåt med framträdande tvärrör på nåt sätt?

Om någon har Fliesbergskataloger från 70- och 80-talet vore det en bra referens!

På fjallraven.se finns det som av en tillfällighet (?) nostalgibilder p g a 40-år jubileum. Ingen kanonbild på ryggsäckar dock utöver den som finns i början av tråden...
 
Ramsäckar

Hej!

Är det inte märkligt att det fn inte finns en enda ramryggsäck på den svenska marknaden? I 2004 års Haglöfskatalog finns inte Grönland och Alaska med längre.
Bland de som är "uppväxta" med ramsäck finns det säkert många med mig som inte kan tänka sig något annat när det gäller långturer med tung (+20 kg) packning.
Jag köpte en Camp Trails Ponderosa 1974. När säcken var utsliten efter drygt 10 år sprättade jag sönder den och använde bitarna som mönster för en måttligt modifierad kopia. Nu sydd i mer slitstark Corduraväv. Men blixtlåsen och andra detaljer kommer från orginalet.
Numera är även ramen nyimporterad från USA. Där finns det fortfarande ramsäckar att köpa. Och utvecklingen av ramarna och bärsystemen har inte stått stilla. Min nya ram har många av de detaljer som finns på moderna ramlösa säckar. Anatomiska bärremmar, bröstrem osv.

Bengt
 
Coleman

Haglöfs hade för ett antal år sen en ram i ett plastmaterial som inte var helt stumt utan sviktade lite. Jag tror att dom kallade den Coleman. Är det någon som minns den eller till och med har egna erfarenheter av t ex. hållbarheten? Jag är lite sugen på att sy en egen säck till en sån ram. Nån som vet om det går att få tag i en liknande ram någonstans?
/Thomas J
 
Det var väl till Alaska som det fanns plastram. Den upphörde och kom istället med samma ram som Grönland.

Detta ska ha berott på licensproblem, ramen användes av amerikanska krigsmakten.

För att få tag på en sån så ska man alltså hitta en begagnad, eller möjligen hitta en hos såna som säljer militärt överskott - om den numera är mindre hemlig.
 
Mezzner; sa:
Jag gick upp och hämtade den lilla säcke jag hade på vinden. Den hade den typiska Nepalramen; i modernt svart utförande. Själva säcken är nån snikvariant, den har inga snölås och ingen ficka i locket. Bara de två termosfickorna...

Just snölåset är nog inget att hänga läpp för: den Nepal jag fick till skänks hade visserligen snölås, men dels var det väl så tunt, dels onödigt långt. Och dessutom kändes ytan konstigt gummiartad, någon skum beläggning tror jag. Så jag klippte bort originalet och sydde på ett nytt snölås. Väven hittade jag i en affär för klädtyger; det var tänkt för något slags seglarjackor (men tillverkas tydligen inte längre. Liknande kanske finns på t ex Seeme?).

Lars
 
Ramsäckar finns!

bsandborgh; sa:
Är det inte märkligt att det fn inte finns en enda ramryggsäck på den svenska marknaden? I 2004 års Haglöfskatalog finns inte Grönland och Alaska med längre.

Det finns ramryggor från minst fyra kvalitetstillverkare på den svenska marknaden!
-Haglöfs (finns i verkligheten (= på webben :)), men inte i katalogen)
-Norröna
-Bergans
-Sacci
 
Ingen riktig Gyro? Climber ingen banan?

"Jag måste ha fått en förseriesäck då", tänkte Gunnar.
Och Mezzner svarade: "Jag har för mig att det fanns någon fler Gyro-säck utöver Raven? Möjligen fanns den en variant med en Gyro-ram som inte så ut riktigt som den vi sett p bilderna, öronen var inte lika framträdande."

Kan stämma bra. För 1974 fanns det en till modell, nr 508, som hette Raven. Den var då "Nyhet" och "för dig som måste bära fruktansvärt mycket". Den hade öron, två sidofickor och innebar "ett nytt sätt att avlasta ryggen". Men det var förmodligen ingen riktig Gyro ännu, för till den hör väl den remkonstruktion som man skulle dra och släppa i för att vinkla ramen efter behag, dvs efter terrängens lutning.(Jag hoppade över den i min lista eftersom jag var osäker på om det var en egen modell eller en Gyro.)

Och Climbers ram var nog inte så böjd som jag trodde: jag utgick från en teckning av den (i annonserna var det ofta teckningar i st f foton). I en senare tidning (1978)fanns både foto och teckning av Gyroramen: på fotot märktes knappt en vinkling, på teckning var det duktigt bockat; tecknaren ville väl framhäva. Denna ram användes till både "Raven-Gyro" och "Rambler-Gyro". Den senare modellen verkar vara en efterföljare till Climber. Så då var väl inte Climber så konstigt bananformad på riktigt då.

Lars
 
Letar ni en gammal Trader ?

Var på secondhandbutik igår i väsby.
Sprang på två fjällräven ryggor 125kr / st.
En trader tror jag och den andra med mes med som "står själv" Bruksskick, ena med avbärarbälte.
Hade jag inte två identiskt lika själv skulle jag ha
slagit till. Dessa ramsäckar väger 1.2 kg att jämföra med en del nyare utrustning som är blytung i mina ögon.

(Vill också passa på och slå ett slag för de som är nya i gemet.
Det finns utrustning av äldre slag billigt på second hand som håller bra standard.)

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Skogstoker Sida med samtliga fjällrävenryggsäckar? Transportera 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...