Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gamajokka nedanför Kvikkjokk fjällstation. Här tar man sig nog inte över...
Du kan ju alltid maila Björn & Helena som kör båtarna i Kvikkjokk deltat, de har nog koll.
20210827_164658.jpg
 
Min fråga om tält mm grundade sig på att många av omvägarna du behöver ta för att kunna passera dessa vattensystem till fots kräver långa omvägar långt utanför led. Omvägar på många mil och flera dygn extra i områden utan stugor eller andra övernattningsmöjligheter.
När det kommer till myggen brukar ju alltid augusti vara bättre än juli, och de senaste åren vi vandrat i Sarek kring mitten av augusti har i princip varit myggfria, medan 2017 i augusti var hemsk pga kylig och sen sommar dvs svart av mygg i samma område. Så ingen regel utan undantag, varje år är unikt. Mot slutet av augusti när nattfrosten infinner sig blir det dock myggfritt.

Några grundtips vid vadning är att aldrig gå i djupare vatten än max upp till strax över knäna vid strömmande vatten. Vid stark ström inte över knädjupt. Krafterna är stora och ihop med kroppens deplacement tappar man snabbt fotfästet och dras med mot ett säkert öde. Vada alltid snett uppströms för balansens skull, och vänd dig aldrig så du får strömmen bakifrån i knävecken. Vada alltid med stav(ar) som extra stöd.
Räkna med att vattnet är iskallt så du snabbt tappar känseln i ben och fötter.
 
Senast ändrad:
Skogsmulle68 - Bra tips, ska göra det. Tack!

Smux - ugh. Är det så mycket mygg så testar jag att börja gå men är ganska säker på att isåfall vänder jag bara hem i år och provar på nytt nästa. Jag tänker inte göra sådana här avstickare som jag planerat om luften är svart av mygg. Tråkiga nyheter men bra du sa det. Då bokar jag ingen hemresa förrän jag är på plats.
"Så ingen regel utan undantag" är verkligen fjällvärldens motto

Tack, jag hade nog pressat vattengränsen till mitten av låren typ. Men då ska jag hålla mig till knähöjd. Det känns väldigt skönt dock att du säger det för jag har hört så många historier om folk som gjort det till midjan men det känns inte säkert, görbart, men inte säkert!
 
Förutom de passage över stora vattensystem som diskuterats flitigt i tråden blev jag lite nyfiken på dag 2 och 3 i din planering. Då skriver att dag 2 tar du Kungsleden från Alesjaure-Kebnne fjällstation via Sälka och Tarfala om jag förstår dig rätt? Det är en lång och rejält utmanade tur med många höjdmeter och utmanande passager. Även dagen efter från Kebne till Kautumjaure via Kebnekaises topp- återigen en för mig otänkbar dagsetapp. Båda dessutom väderberoende då du har högalpina utmaningar. Vore intressant att höra hur du tänkt lägga upp dessa dagar? Skall du gå upp själv på Kebnekaise är det västra leden som gäller från fjällstationen och extra många höjdmeter då du behöver passera över Vieramvare, har du tänkt gå ner Djurlings led därefter för att ansluta till Kungsleden eller tillbaka västra leden?
 
Förutom de passage över stora vattensystem som diskuterats flitigt i tråden blev jag lite nyfiken på dag 2 och 3 i din planering. Då skriver att dag 2 tar du Kungsleden från Alesjaure-Kebnne fjällstation via Sälka och Tarfala om jag förstår dig rätt? Det är en lång och rejält utmanade tur med många höjdmeter och utmanande passager. Även dagen efter från Kebne till Kautumjaure via Kebnekaises topp- återigen en för mig otänkbar dagsetapp. Båda dessutom väderberoende då du har högalpina utmaningar. Vore intressant att höra hur du tänkt lägga upp dessa dagar? Skall du gå upp själv på Kebnekaise är det västra leden som gäller från fjällstationen och extra många höjdmeter då du behöver passera över Vieramvare, har du tänkt gå ner Djurlings led därefter för att ansluta till Kungsleden eller tillbaka västra leden?
Hej!

Min första fjällvandringsdag någonsin gjorde jag en variant av den turen. Dålig kunskap, planering och utrustning gjorde att jag närapå strök med, både en och två gånger.
Jag gick från stationen via Björlings led (mellan Vierranvarri och Singipakte) upp till toppstugan med full packning (!) och sedan en vända upp på toppen. När jag passerat Kaffedalen på väg tillbaka började det regna. Hela Durlings led var det hällregn. Jag blev genomblöt och kall, och kunde inte ens stanna och rasta utan att börja huttra. Som tur var hade jag hittat en skidstav som jag plockat med mig, och det räddade mig över de såphala brytblocken Utan staven hade jag aldrig klarat hålla balansen. Halvtvå på natten stapplade jag in i Singistugan efter 16 timmars kamp. Hittade lite torra kläder längst ner i ryggan, som säkert vägde 10 kg mer än i torrt tillstånd, och somnade under köksbordet.
Det är utan tvekan den tuffaste fysiska och mentala utmaning jag stått inför. Ett marathonlopp är en baggis i jämförelse. Och jag fick också en högst nödvändig ödmjukhetslektion. I fjällen är det inte du som bestämmer, det är fjällen som bestämmer.
Kaitumjaurestugorna ligger ytterligare en dryg halvdagsmarsch bort. Blir en lång dag.
/ F
 
Var har du din reservdag för snöstorm eller tjockdimma båda kan förekomma på sommarfjället? Har själv varitmed om bägge vid flera tillfällen, Ett gott lokalt lågtryck kan fixa till en full snöstorm med 1,5 m snödjup på ett par timmar. Har du utrustning, mat nog för att hanmtera en dylik situation?
Ibland är erfarenhet vida bättre än kondition.

go tur
 
seobserver - Jag har börjat prata med dem som gett serisöa svar privat istället för att spara tid och energi, och de har också pratat mycket om den här med extra tid. Så jag har lagt till minst en dag nu, samt att jag får se när det börjare närmar sig om jag ska lägga till en till, det beror på hur det går med rehabiliteringen.
Slutligen har vi juh min sista dag också i Kvikkjokk som redan är en slags reservdag den med.

Så bra tips, hade definitiv missat resan hem om ni inte hade hjälpt mig insett setta :)
 
Om du vill ta dig till fots, utan båtskjuts, från Vakkotavare till södra sidan av Tarraätno/Sakkat vid Kvikkjokk, så är det i särklass mest realistiska (och, om du inte har tur med vädret, snabbaste) vägvalet att gå över vid suorva, ned till suorvastugan, västerut genom Ruohtesvagge, följa padjelantaleden från treparksmötet, vada Tarraätno vid Njunjesstugan och sedan leta dig österut (stig finns på kartan men jag har inte gått där) tills du kommer på kungsleden igen.

Det är en rejäl omväg från kungsleden men fullt görbar.
Att gena genom Alggavagge kan gå snabbare men förmodligen tjänar du mer på att följa en tydlig led än på att räta ut linjen.
 
Om du vill ta dig till fots, utan båtskjuts, från Vakkotavare till södra sidan av Tarraätno/Sakkat vid Kvikkjokk, så är det i särklass mest realistiska (och, om du inte har tur med vädret, snabbaste) vägvalet att gå över vid suorva, ned till suorvastugan, västerut genom Ruohtesvagge, följa padjelantaleden från treparksmötet, vada Tarraätno vid Njunjesstugan och sedan leta dig österut (stig finns på kartan men jag har inte gått där) tills du kommer på kungsleden igen.

Det är en rejäl omväg från kungsleden men fullt görbar.
Att gena genom Alggavagge kan gå snabbare men förmodligen tjänar du mer på att följa en tydlig led än på att räta ut linjen.
Instämmer, dvs runda alla dessa stora vattensystem vid dess upprinningsområde men detta kräver annan planering, erfarenhet och utrustning. Vad jag förstått TS har han inte någon utrustning för övernattning utanför stugor vilket en väg genom Sarek kräver.
 
Du vill ju bara ha svar på vissa, specifika frågor. Många av dem som svarat har delvis gett dig något annat, de har försökt att förmedla något av sin erfarenhet av fjällvärlden och dess vattendrag. De vet att fjällvärlden är komplicerad och att förhållanden kan ändras, ibland mycket snabbt. Är då alla sådana svar oanvändbara. Nej, verkligen inte.

Är det så enkelt som att t ex en fiskare som tillbringat en vecka vid en jokk i fjällen och gått en mil fram och tillbaka utmed den, och dessutom vadat flera gånger, verkligen KAN vattendraget? Veckan därefter kanske det är 3 dm högre vattennivå och 14 dagar senare kanske kraftigt regn har gjort hela stranden oframkomlig. Och nästa år kanske det ligger snö och is kvar sedan vintern. Det är därför som egen, personlig erfarenhet om fjällen är så viktig, minst lika viktig som den kunskap som fiskaren fick. Man skaffar sig en beredskap att mycket kan hända, särskilt om man lämnar den markerade leden och ger sig ut i obanad terräng. Rådet blir därför att skaffa dig god fjällerfarenhet först innan du genomför ditt projekt. Att försöka "rekognoscera" rutten utan den erfarenheten skulle jag säga är utsiktslöst.

Okej, ovanstående var inte svar på någon av dina frågor, men jag ville ändå skriva det. Nu till något konkret - vattendragen vid Kvikkjokk. Det har i tråden visats två foton av forsen, med olika mycket vatten. Ja, så är det, det varierar. Enligt Björn Sarstad som kör båt där så kan vattennivån i själva sjön variera med ca 3 meter (således även nivån precis efter forsen). Detta är extremerna, för det mesta är det någonstans emellan. Det finns antagligen sällsynta tillfällen då man kan vada över till Sarstads stuga på andra sidan. Men jag har ALDRIG sett någon göra det, och jag tror inte att någon lokalboende skulle föreslå det som en möjlighet.

Liknande variationer finns förstås i forsen, men där är strömmen alltid så kraftig att man måste gå långt uppströms för att korsa. Hur långt? Ja, det beror på årstid, väder, temperatur och flera andra saker. En god bit uppströms fanns på lite äldre kartor en stig som ledde över Gamájåhkå. En tysk som läst sin karta noga var säker på att detta var ett användbart vadställe så han gav sig ut i vattnet. Han räddades lyckligtvis av en lokalboende som såg till att han kom tillbaka. Hade då kartan fel, gick det inte att vada där? Tja, inte direkt fel. För detta är ett gammalt vadställe som användes gruvarbetare förr i tiden. Men då BARA vid lågvatten. (Detta sista stod ju inte på kartan så då måste erfarenhet och omdöme kopplas på.)

Så mitt svar om att RÄKNA MED att kunna vada vid Kvikkjokk är nej. Om du istället vill gå runt och vada uppströms så är det SANNOLIKT med en omväg på 5-6 mil i obanad, tuff fjällskogsterräng med vadning av flera mindre vattendrag som ändå kan vara mycket svåra.

Vänliga hälsningar
Fowwe i Lund
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 13
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.