Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns ju många fina färdvägar man kan välja, som bara innehåller vad där det är möjligt att ta sig över. Men då måste vägen undvika sjöar och större vattendrag.
 
Alla har rätt att ställa frågor här på Utsidan, så länge de följer forumets ordningsregler. Jag skulle personligen välja att vara lite försiktig med att kritisera de som väljer att svara på mina frågor -- men det är en annan diskussion.

Jag anar en viss ovana vid vandring när jag läser frågeställningen. Filip har gett en god beskrivning om vad som gäller Kungsleden om du inte vill åka båt. Det finns en hög sannolikhet att du kommer att få gå riktigt långt innan du kommer till ett vad som går att passera. Du pratar inte heller om bara en passering över större vattendrag, utan flera.

I princip alla vattendrag går att passera till fots om du går tillräckligt högt uppströms. Det blir i det här fallet en riktigt lång omväg. Det som bör läggas till när det gäller vad är att mängden vatten varierar kraftigt i fjällen. Ett vad som är enkelt en dag, kan bokstavligt talat var omöjligt att passera dagen efter p.g.a. t.ex. regn eller hög temperatur uppströms. Det gör att ingen i förväg kan säga om ett vad är 100% möjligt eller omöjligt.

Om TS inte vill åka båt, så torde packraft inte vara ett alternativ. Att försöka simma över kan fungera, men är synnerligen riskfyllt. Ingenting jag skulle föreslå för någon.

Nu verkar TS helt klar på sin föresats, och då kan jag bara önska lycka till. Mitt tillägg till diskussionen är att inte låsa sig för mycket till rutten. Om vaden är för svåra -- vänd om och / eller ta en annan väg. Många områden i fjällen är fantastiska att vandra i. Det är inte nödvändigt att följa t.ex. Kungsleden.

Personligen försöker jag undvika större vandringsleder så gott det går.
 
Tyvärr har jag inga fakta att bidra med utöver det generella du redan fått.
Men jag måste bara försöka att hjälpa dig att formulera din fråga så att jag (och andra) förstår vad du planerar att göra.

Du skriver att du vill vada alla vatten LÄNGS MED KUNGSLEDEN. Som framgår är möjliga vaden knappast längs med leden utan några/många mil bort ibland. Och du kommer alltså inte att vara LÄNGS MED leden?

Är syften för dig att till fots ta dig hela vägen på land längs med kungsleden (och alltså gå från båtplatsen på en sida, och efter omvägarna till ev. möjliga vad/passager gå till baka till andra stranden)och gå varje meter av leden på land?
Eller räknar du att du har gått "Kungsleden" även om du bara tar de sträckor som ligger mellan "omvägarna".
Det kan ge olika svar antar jag.
 
Hasse du förstår verkligen ingenting, eller försöker förstå, så ger upp på dig.

Smux, okej. Vad du menar när du skriver "Jag har passerat dessa platser mer än en gång"? För det kan såklart betyda väldigt mycket, allt från ex.:
"Med "passerat detta flera gånger" menar jag att jag gått Kungsleden, dock aldrig vikit av mer än ett par hundra meter" till
"Jag har gått runt en halv mil både upp- och nedströms längs vattendragen du pratar(jag har flugfiskat mycket), så jag vet till 100% att det är omöjligt att passera alla 4 ställena du pratar om för vattennivån är flera meter djup överallt"
Om du är det senare exemplet då är du exakt en sådan kunnig som jag är ute efter(och då har jag mitt svar antar jag, vilket vore trisst såklart då jag hoppats de skulle gå)

Dmitrij Jag fattar inte vad du menar med "regler" men chansar på att du menar det som "naturen regler", vilket är konstigt när jag redan har passage på hälften av alla ställe och fick e till svar på ett annat forum igår för en till så klart och tydligt finns det bara som vanligt "regler" för alla som bestämmer sig för vad som går att göra och inte här i världen.
Jag kan inte vada om jag inte har kontakt med botten. Varför? Antar att jag svara på Filips första inlägg nu trots att jag inte ville hålla på så men; Jag ska gå hela Kungsleden, alltså inte simma, åka buss, båt etc så ja, då får jag inte simma helt enkelt :p. Så är det så djupt att jag måste ta ett simtag... ja då går jag ännu längre upströmst/nedströms tills jag kan. Det är just det här folk inte verkar fatta när jag skriver, bilder jag gav är bara exempel, inte de enda ställena att passer, alternativen visar juh att "jag måste gå ännu längre uppströms/nedström", och är det väldigt långt så får det vara så. Men jag är inte intresserad av att höra ex. "ja då får du nog på gå" eller någon annan gubbkommentar(av någon som begränsar sin egen vy för vad som är möjligt). Då hoppas jag som sagt höra av någon som faktiskta har koll på omårdet och än en gång kan säga, kanske tom bifoga en ny google maps och säga "där, 6 km uppströms tausajaure kan du gå över, jag är lapp och går där dagligen" :p. ne men jag hoppas nu du fattar vad jag menar?
Och förstår du, eller någon annan otroligt nog fortfarande inte vad jag säger, så tar jag det en sista gång: Måste jag gå så långt uppströms att jag rundar ett berg 8 mil upp för jag blir tvingad att tom gå runt där vattendraget rinner upp, ja då blir det så :).
Jag förstår genuint inte vilka svenska ord jag ska använda här för att folk ska förstå. Kan ni inte området, och kan ge relevant information, snälla, svara inte!

Filip Inga problem, oerhört svårt att försöka få fram min poäng utan att låta som den argaste människan i världen men jag som sagt vet inte vilka ord jag ska använda för att få folk att förstå så det är väldigt frustrerande :p. Och än en gång bara för att: exemplena jag gav är just det exempel och inte de enda passagerna. som jag skrev ovan med exemplet med han som flugfiskat. De som kan kan alternativen!
Tack. Kung. Nu kommer vi någon vart, nu har vi någonting att jobba med, yay :D. Okej Filip så:
Teusajaure - Okej. Då är jag kluven just nu vilken väg jag tar. Vad tror du om västerut då eftersom du tror det är möjligt(även om långt), samt att en som svarade från fjällstationen skrev så här också:
"I Teusajaure bör det vid lågvatten gå att gå ganska långt västerut och vada över Jokken uppströms. Så gul linje där tror jag är mest rimlig.". ?

Ja som jag skrev så alla ställen/passage som inte är med på någon av mina bifogade bilder har jag redan koll på och vet hur jag vadar över/går över/går runt (tänkte på dammen).

Sitojaure/Sitoälven - Ja den här passagen verkar blir lurig sade även kille från fjällstationen. Så från det du skriver verkar ta mycket tid och energi men så vad tror du om jag går så här istället, se bifogat? Då följer jag vattendraget ovan ifrån och passerar om möjligt där?(på google maps ser det ut som att det kan finnas ett par ställen där det är mycket mycket grunt och möjligt att vada över)

Aktse - okej. Igen jag vet inte hur mycket du verkligen kan området men vad tror du om den här vägen då, kan det vara en möjlig passage, se bifogat?

Kvikkjokk - Okej. Så området kring stugan är du 100% säker på att det är helt omöjligt att ta sig över också? Jag frågar för jag förstår inte då jag tycker det ser inte bara självklart ut att man ska kunna passera någonstans i vid forsens mynning, ge eller ta ett par km, utan tom enkelt. Vad är det som omöjligt att gå över på sådana här ställen, se bifogat foto ska vara forsen kring Kvikkjokk stugan exempelvis?
Skulle du kunna visa på en karta vart du menar att jag ska gå över då("några mil" är lite för ospecifierat för att jag ska veta vart du menar :p)
Vad menar du men "Sarek vandring", är det gröna bandet?
Jag tycker att du inte ska göra det ensamt utan hitta en erfaren kompis. Regler om hur man vadar finns i flera böcker. Ids inte ta upp det.
 
Sitojaure/Sitoälven - Ja den här passagen verkar blir lurig sade även kille från fjällstationen. Så från det du skriver verkar ta mycket tid och energi men så vad tror du om jag går så här istället, se bifogat? Då följer jag vattendraget ovan ifrån och passerar om möjligt där?(på google maps ser det ut som att det kan finnas ett par ställen där det är mycket mycket grunt och möjligt att vada över)
Det går inte att passera älven på vägen du ritat in där. Det finns ett vad vid mitt röda kryss som ska vara görbart men inte nödvändigtvis enkelt. Skulle det visa sig för svårt kan man gå runt enligt orange färdväg.
1688196848966.png
 
Jag besparar tråden mina häpna reaktioner på ditt planerade företag, men en fråga som varken du eller någon annan berört är ju matfrågan, och jag är uppriktigt nyfiken på hur du löst det.

Du skriver att "jag har mat på mig".
Din förutsättning är att "gå runt/vada över OAVSETT HUR LÅNGT".
Jag får bara inte den ekvationen att gå ihop. Att upprepade och ovisst antal gånger behöva förlänga turen med kanske många mils omvägar i tuff terräng kräver ju en betydande mängd mat i packningen. Hur mycket reservmat kommer du att bära med dig?

Och som sagt, min fråga är ärligt ställd.
 
Småtärnas fråga är högst relevant, en annan fundering jag har när du beskriver dina ambitiösa planer är hur du tänkt att lösa övernattningarna i vildmarken på denna flera veckor långa tur? Du skriver att du kan sova var som helst, men utan tält liggunderlag och sovsäck blir det nog inte någon sömn alls. Vädret i dessa trakter kan svänga mycket snabbt och innebära direkt livsfara genom väta, vind och nedkylning. Och i slutet av juli blir det nog inte mycket sömn alls utan skydd pga mygg som annars får ett skrovmål.
 
Malmstroem - Ang "Ett vad som är enkelt en dag, kan bokstavligt talat var omöjligt att passera dagen efter p.g.a. t.ex. regn eller hög temperatur uppströms. Det gör att ingen i förväg kan säga om ett vad är 100% möjligt eller omöjligt. Ja det här är största problemet som jag var rädd för, eftersom i min värld är det här det som kommer ställa till det klart mest.

Och ang "Alla har rätt att ställa frågor här på Utsidan", håller inte med alls. Som med allt i världen är ingenting svart eller vitt, samma i denna situation. Det är skillnad på att ställa frågor och och ställa frågor, och det är skillnad på inlägg och inlägg. Om jag som gjort tråden inte bara extremt specifikt säger vad jag är ute OCH vem som kan svara(eftersom kan du inte området så kan du inte svara, så fungerar kunskap) utan också har framförhållningen(för jag vet att många bara måste svara efter de läst någonting för de måste säga vad de har på hjärnan, och har inte förmågan att stanna upp och tänka för sig själv saker som "hmm, är jag rätt person att svara på det här, sitter jag inne på kunskapen han ber om etc. svara jag ens på det han ber om? etc.", att skriva vad man inte ska fråga/skriva etc., då anser jag att man respekterar vad man faktiskt ber om som trådskapare. Exakt som i livet där vi respekterar varandra ord och önskemål på samma vis.
Du ser klart och tydligt hur Hasse är ett troll och fortsätter spamma och fylla tråden, och kommer troligen fortsätta göra det oavsett vad någon säger till honom, med en massa onödiga inlägg om saker han vet jag vet, fakta om är orelevanta saker, skriver inte saker som är svar på det som bes om i tråden, ställer fullständigt frågor eller kommentarer, och allt som jag dessutom uttryckligen skrivit att han inte ska skriva. Och ingen gör någonting åt det trots alla argument jag just skrev ovan om på vilket sätt han är ett glasklart troll. Otroligt synd! Men det är så svenskt som det kan bli antar jag, att när man påpekar att allas ord inte är guds gåva till mäskligheten, när de inte vet vad de pratar om(eller i detta fall är ett troll), så säger att man kränker någon och kränka någon idag är lika som att smälla till någon. Men som en man en gång sade: För att kunna tänka måste man kränka!(och jag hoppas ni fattar vad jag menar med det, alltså inte gå runt och vara en sadistisk skitstövel mot, utan för att... ja ni fattar!)


Spikbjörn - Lättast för både dig och mig här blir nog om jag visar en del av rutten. Och här rekkomenderar jag att du använder dig av kartan här och deras linjal i högra hörnet och bara klickar dig fram längs vattendragen så ser du vart jag menar. länk här: https://www.svenskaturistforeningen...GXVHIuPE1unFmSpposNGa42eExK7VSZxoCZ7oQAvD_BwE

Förstå också att ALLT är bara preliminär starter där jag tar sikte på men kommer såklart ändra med jag går och upptäcker olika saker:

Och sist men inte minst, i år skulle bli ett "scouting-mission" i vilket fall, pga att jag är skadad i höften just nu, så 2023 blir till att reka och 2024 till att springa exakt hela, alltså ända ned till Hemavan!

Så här kommer jag göra i grova drag(förutsatt att skadan inte blir värre):
Dag 0(Resa dit)=Hem - STF Abisko turiststation -
(Hemifrån dag 0 kl 20:30 - Anländer dag 1 i Abisko tisdag kl11:07)

Dag 1(Start 11:07)=STF Abisko turiststation - STF Alesjaure fjällstuga.
Tot 35 km.

(Abisko 14(km) Abiskojaure 21 Alesjaure)

Dag 2=Tjäktja - STF Kebnekaise fjällstation.
Tot 51 km.

(Alesjaure 13 Tjäktja 12 Sälka 19 Tarfalastugan 7 Kebne STF)


Dag 3=STF Kebnekaise fjällstation - Kebne östra topp - STF Kaitumjaure fjällstuga.
Tot 42 km.

(Kebne STF 7 Kebnekaise topp 7 Kebne STF 15 Singi 13 Kaitumjaure)

Dag 4=STF Kaitumjaure fjällstuga - Teusajaure/Dievssajari brygga. ”BÅT” 1
“Tot 21km”

(Kaitumjaure 9 Teusajaure (+22 km+(Räkna m flera passager över flera vattendrag & 10k+ innan du kan vada över sista. Gå sedan till Dievssajari)

Dag 5=Teusajaure/Dievssajari brygga - STF Saltoluokta fjällstation. ”BÅT” 2
Tot 49 km.

(Teusajaure/Dievssajari 15 Vakkotavare +9 Suorvadammen +25 Saltoluokta STF fjällstation)

Dag 6=STF Saltoluokta fjällstation - Aktse fjällstuga. ”BÅT” 3
Tot 35 km.

(Saltoluokta 19 Sitojaure Båt/gå(För att gå, så här: Följ “stugstigen”, vik av vid andra vattendrag och följ det längs östra sidan ned mot Sijddoändo, vada. Gå sen +4k till Svinjje. Går det inte att vada blir det så klart 4 km promenad tillbaka till Sitojaurestugan och båt över istället. Avsluta med Svinje 8 Aktse)

Dag 7=Aktse fjällstuga ”BÅT” 4
“Tot 26 km”.

(Aktse Gå först +9 km nedströms längs led, som övergår till bilväg efter ett tag, bara för att se om det går att gå över. Gå sedan tillbaka till stugan, och gå därifrån +17 km uppströms och kolla där. Gå till Laitaure raststuga(bryggan på andra sidan)), eller såklart tillbaka till Aktse för båt om vadning är omjöjligt.

Dag 8=Aktse fjällstuga - STF Kvikkjokk fjällstation.
Tot 39 km.

(Aktse/Laitaure raststuga Laitaure 12 Jågge 10 Pårte 17 Kvikkjokk)

(Dag 9=STF Kvikkjokk fjällstation - Kvikkjokk kyrka) ”BÅT” 5
Tot ? km.

(Tiden som du har över denna dag är för att scouta forsen. Kliver på för hemfärd kl 15:25!)
För mig Spikbjörn, i min värld iaf :), räknas det här som att "gå" Kungsleden!
(För rolig kännedom: nästa år löper jag allt och beroende på träningen ska jag göra allt på 7-10 dagar... det här har varit mitt slutmål sedn 1.5 år tillbaka som jag tränat för :D)

Kikkim - Ja tyvärr inser jag sakta med säkert att ett par ställen kommer blir oerhörtsvårt, ja tom omjöliga att passera, även för mig. Men än en gång men alla förstå, att han man inte kammat varenda cm2 av varenda vattendrag, och gått med en pinne och testa djupen, under alla tidern på året, så länge en sådan än inte sagt till mig, "du kan inte göra det här", ja då lever jag på hoppet :)

Dmitrij - "Regler om att vada", det har jag aldrig hört. jag kollar upp vad du menar. Är det som regler för att springa eller gå, för jag ser inget regelverk för det ;P. Ne men skämt o sido, jag lägger det som en till punkt i listan under rubriken "Förberedelser Kungsleden". Tack!

Esko747 - YES SIR! Exakt sådant här jag är ute efter, på pricken. Stort tack! Den bilden/kartan går rakt in i mappen "eventuella passage" :D

Småtärna Cecilia Holm - Maten är tro det eller ej minsta problemet(på alla sätt och vis(vikt, kostnad, kcal antal etc)) och kan inte gå in på det tyvärr, för då öppnar jag pandoras ask! (Det här är det jag vill undvika med tråden, skulle jag berätta allt jag gör/har gjort för det här projektet skulle många bli intresseade, och tråden skulle till 75% blir jag som svarar på frågor, istället för tvärtom :/. M.a.o. ni är mina Magnus Härenstam, jag är den tävlande, inte tvärt om :)

Smux - Ang "inget tält"; Nu har jag skrivit väldigt mycket i den här tråden så minns inte allt, men jag tror inte att jag en enda gång sagt att jag inte har tält och liggunderlag eller? Och har jag skrivit det så ber jag om ursäkt och säger då "jag har allt"(Trodde dock det var självklart när jag skrev just "jag kan sova överallt". Jag är inte Bear grylls :p)
Ang myggen så var jag otydlig där, jag åker i slutet på juli, men går största delen i augusti, så jag tänkte att det inte var lika mycket mygg då (enligt vad jag internet sagt :p). Men har jag helt fel där får du gärna dela med dig, för isåfall flyttar jag fram resan en vecka eller två?

Många nu kommer totalt ignorera vad jag just sagt(dvs inte ställa frågor till mig), så än en gång sammanfatta syftet med denna tråd: JAG KOMMER ENDAST SVARA PÅ FRÅGOR OM PASSAGE AV VATTENDRAG STÄLLDA AV PERSONER SOM KAN ("KAN"=DE SOM GÅTT VARENDA M2 PÅ, MED FRAMFÖRALLT KRING KUNGSLEDEN)!
 
Ja tyvärr inser jag sakta med säkert att ett par ställen kommer blir oerhört svårt, ja tom omjöliga att passera, även för mig.
Vilken nivå av hybris har man om man skriver den meningen?

Hybris eller dålig självinsikt och avsaknad av erfarenhet är en "dödsäker" kombination.
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.