Funderingar kring Berghaus / Norröna

Hejsan,

Jag har nu varit ute i butik och kikat på några säckar i jakten på drömsäcken, men blev bara mer förvirrad och vilsen än innan.

Jag har varit lite inställd på en Berghaus Atlas eftersom storleken är rätt och jag gillar modellen med löstagbara sidofickor och inte för mycket krimskrams.
Dessutom så verkar de flesta (alla?) vara eniga om att det är en bra säck.

Nåja, i butiken fanns endast en Berghaus vulcan, men vad jag förstått så är bärsystemet detsamma så jag ställer i ett 10kilos tält i säcken för att prova hur den känns. Tältet som är stort och klumpigt fyller inte upp en bråkdel av säcken som är vid som en container. Hm hittar inga remmar att komprimera säcken med. Hänger upp den på ryggen. Den sitter otroligt illa, som en enda jätteknöl i ryggen. (Det kan ju iofs bero på att säcken var stolek 2 och att jag är ca 185cm.) Det löst istoppade tältet får säcken att stå rakt ut och det ger en väldig bakvikt. Så kan man ju inte ha det, finns det verkligen inga remmar?

Jag plockar fram en Norröna storen. Den är dyrare och sidofickor kostar 500 pix extra, urk. Stoppar i 10 kilos tältet, denna säcken är mycket smalare så tältet ligger hyffsat mot ryggen. Hänger på mig säcken, och den sitter som en tatuering! Jag ålar mig lite för att riktigt känna efter och det är en märklig känsla då det känns som om höftbältet inte satt fast i ryggsäcken över huvudtaget, fantastiskt.
En närmare granskning av höftbältet avslöjar att säcken hänger i höftbältet (av plast) med en skruv. Håller detta verkligen? En skruv genom en plastbit som ständigt vickar, föga förtroende ingivande. Men bra satt den, och dyr var den.

Kommentarer någon?


Leif...
 
Kolla Bergans Alpinist!

Kolla Bergans Alpinist/Viking säckar!
Har en Alpinist I som jag är himla nöjd med. Går att bära riktigt tung med. Tror att den ligger i ungefär samma prisklass som Storen (ca 3900), men då ingår sidofickor som går att sätta ihop till en liten dagsturssäck.
 
Berghaus Vulcan..

..har komprimeringsremmar som sitter innanför sidofickorna. För att komma åt att spänna/lossa på remmarna får man öppna blixtlåsen som sidofickorna sitter fast med. Då sidofickorna är stora och tar upp hela sidorna är denna konstruktion logisk antar jag?!

Testa rätt storlek för övrigt =)

Skillnaden mellan Vulcan och Atlas är väl färg(?) och att Atlas har höj- och sänkbart lock?! Nån som vet?
 
Köp Norröna

Köpte i vintras en begagnad Norröna Para Ranger, som liknar mycket om Storen. Jag har använt den bara en vintervandring, men är redan jättenojd om ryggsäcken. Alla detaljer fungerar uttmärkt och säcken är mycket skön att bära, även med närmare 30 kilos last. Sitter som tatuering som du sa. Jag tror att det finns inga problem med hållbarheten. Norröna har tillverkat samma typ av höftbälte redan många år och den nya höftbälten har den samma "flytande" funktion. Läs nya Ute Magasinet.
 
Följ din rygg

Tjena!

Jag har en Atlas och har använt den både på sommar och vinter, med varierande packningstyngd (som mest drygt 20 kg). Den får kanonbetyg av mig, jag har aldrig hittills blivit besviken på säcken men om den inte sitter bra på DIN rygg finns det ju ingen som helst anledning att köpa den, köp Norröna istället. Fast du måste nog prova Atlas i rätt storlek innan du bestämmer dig. Seriösa butiker brukar ju dessutom låna ut säckar så att man får testa dem tungt packade i lugn och ro hemmavid, det är mycket värt.
/ Roger
 
aha

Aha, komprisonsremmarna var gömda under sidofickorna. Hur långa är dom? dvs om man drar åt dom maximalt var rynkar sig säcken då, enbart under fickorna eller går remmarna runt hela säcken? ( vulcan säcken alltså )

Som sagt, jag gillar annars intrycket säcken ger, lite lowtech med kraftiga tyger, känns robust helt enkelt. Är det någon som har pejl på rekomenderad storlek och kroppslängd? enligt en site (recon.se) så gäller storlekarna för: under 180, 180-188, 188- uppåt. Men enligt (suvival.de), så kan man välja 160-173, 173-183, 183- uppåt. ?
Ni som har en Berghaus, vilken storlek och längd har ni?

Norröna säcken känns lite tunn och plastig och gav en känsla av att vara ömtålig, både hftbältets infästning och materialet i väggarna. Men den får ju ständigt bra betyg så det är väl ett falskt intryck.
Någonstans läste jag också att det regnar rätt igenom den..?
Förresten "nya höftbältet" är det någon som vet vad som är nytt med det?


Leif...
 
Berghaus Vulcan

Kompressionsremmarna på Vulcan drar ihop säckens sidor, dvs under själva sidofickorna. Jag har haft min Vulcan sedan 93 och använt den mycket, men den är fortfarande som ny. Jag är själv 188 cm och har storlek 4 på säcken.

Jag är fruktansvärt nöjd med säcken. Den funkar bra både sommar och vinter, med tung eller lättare packning. Vulcansäcken har funnits många år på marknaden och Atlas som är dess efterföljare har en del förbättringar. Bland annat höjbart lock, dragkedja längs hela sidofickan, större öppning nertill. Mitt ryggsäcksval idag, skulle bli en Berghaus Atlas!

//Fredrik
 
höftbälte

Som jag förstått det finns bara det nya höftbältet på deras mindre modeller Trolltind och Trollspiret, och det som är nytt med det är att det inte är lika rakt som på deras större säckar utan ligger längre ner där bak för att ligga högre fram, nästan lite som klättermusen

/Anders
 
Enkelt

Jag är 183 lång och har stl 3. Sitter perfekt. Jag har min säck för tufft bruk och den är en trogen vän många kommande år...
 
ja problemet med passformen beror nog på storleken. Jag är 1,95 och har en stl 4 som sitter fint(största)
 
186 cm, storlek 3. Instämmer med övriga atlas/vulcan-brukare; jag har i princip bara gott att säga om vulcan.

Vad gäller att säcken sitter obekvämt (även med rätt storlek :) ) så är min erfarenhet av mina sammanlagt tre vulcansäckar att om man lastar den TUNGT (35 kg +) och traskar ett antal mil så böjs ramen så småningom till efter din rygg och säcken sitter sedan som en smäck!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
jens_ Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60 Transportera 9
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
Undran Kring Ryggsäck! Transportera 8
Undran Kring Ryggsäck! Transportera 4
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.