Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ?

Jag har en Berghaus Trident som hängt med länge. När det kommer vatten på tyget drar den åt sig det direkt. Jag skulle vilja impregnera ryggsäcken, men vet inte vilket sätt som är bäst. Efter att ha googlat en hel del och sökt på forumet utan att hitta bra svar lägger jag upp en ny tråd.

Vad har ni för tips på impregnering ? Någon som testat och har egna erfarenheter av till exempel Grönlandsvax, Fibertec Green Guard Spray On eller något annat ?

Det handlat inte om att lösa det med plastpåsar eller liknande inuti säcken. För mig är det en helt annan fråga. Jag packar tätt inuti säcken men vill att yttertyget ska vara mer vattenavstötande (än superabsorberande som det känns nu). Jag har heller inga planer på att byta ut säcken och behöver för tillfället inga sådana tips, även om det alltid är kul att läsa om andras erfarenheter av andra säckar.

Tack på förhand !
 
Jag har försökt impregnera en Vulcan med Nikwax spray. Kanske lätt regn porlade av lite bättre, men någon större skillnad blev det inte. Testade att bestryka med Acapella, som jag använder till kåtan, på ett mindre område. Mistake, blev lite kladdigt och på vintern obehagligt, som fett. Har nötts bort till slut.

Tror det är svårt impregnera ryggan med den väven. Det är ju heller ingen spänd väv som på t.ex en kåta.

Ibland tar jag med mig ett regnskydd, Haglöfs största, som jag spänner fast med två resårsnören och lätta hakar så det inte fladdrar i vinden. Tjänar säkert in det vad gäller vikt under vandring i svenskt normalväder.

Kommer ihåg ett Australiensiskt test av ryggsäckar. Berghaus Vulcan fick underkänt för att den inte var vattentät. Regnskydd fungerar dock.

Raskesven
 
@Raskesven: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter ! Det besparar mig lite trassel med motsvarande egna försök. Om inte annat funkar får det bli ett regnskydd.

@gundj: Biltemas spray kan vara ett alternativ. Tidigare sneglade jag på skoimpregneringen som jag brukar använda till barnens vinterkängor, så det här kanske inte är så långt borta att testa. Tack !

Jag får se om jag hinner till Biltema innan det eventuellt kommer ett annat tips, eller om någon som redan testat den sprayen kan rekommendera eller avråda.
 
Kanske silikon, som på tälten?

Våtrumssilikon blandat med kemiskt ren bensin, blanda, pensla på. Bensinen dunstar och det blir ett lager silikon.

Tror det är så man gör, men jag är inte helt hundra.
 
Tog mig förbi Biltema och har nu testat impregneringssprayen på en av sidoväskorna. Igår sprayade jag på ordentligt och sedan har den fått torka över natten. Till att börja med hängde den i förrådet, men det luktar extremt mycket om sprayen så det slutade med att väskan fick hänga utomhus.

Efter ett ovetenskapligt test i morse där den impregnerade väskan hölls under kranen ett tag verkar det mycket lovande. Vattnet pärlar av precis som jag hoppats. Det oimpregnerade tyget suger däremot åt sig vattet direkt.

Nackdelen hittills är lukten (stanken ?) under torktiden. Det funkar dock bra att låta det torka utomhus, och väl torrt luktar det ingenting.

Idag blir det impregnering av hela säcken, och sedan är det bara att ge sig ut, oavsett väder.
Tack igen för tipsen !
 
Bumpar en gammal tråd. Någon som har något bra svar på hur man bäst impregnerar en Berghaus? I mitt fall en Crusader. Var på Fulufjället nu under helgen och även med regnskydd så är ju säcken som en svamp och blev skapligt våt.
 
Tält och kapell impregneringar finns t ex Hedins. I båtaffären finns flera och även i biltillbehörsaffären.

Penselpåstrykning eller sprutmålnings applicikation, friluftwaxer finns även för intvättning. I min erfarenhet fungerar alla väl men jämnast brukar intvättningswaxer bli.

go tur
 
Jag använder schweiziska ToKo "Tent & Pack Proof" till min Alaska - som också sög åt sig regn
som en svamp när den var nytvättad och obehandlad... Kombinationen av ToKo-behandlad säck,
samt regnskyddsöverdrag för kraftigare regn, är klockren. När jag köper nästa tub så ska regn-
skyddet också få en påsprutning - så blir dropparnas ytspänning bättre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.