Undran Kring Ryggsäck!

  • Trådstartare ludgab@hotmail.com (Ludvig Gabrielsson)
  • Start datum

ludgab@hotmail.com (Ludvig Gabrielsson)

Gäst
JAg funderar på att köpa ryggsäck i typ 90 liters klass(ej ram). Mesta dels ska den användas för fjällvandring,men nu i sommar ska jag ut och tågluffa och behöver en vettig säck. Den ska helst inte var alltför dyr....
Men hellre bra kvalite än bra pris.....
Har kolla in lite på TNF,Karrimor,Berghaus,VauDe,Haglöfs och klättermusen(har de några större väskor utan ram???)
Helst vill jag ha en väska som går att ändra i storlek kraftigt(Sidofickor som går att ta bort, ryggsäcken ska helst gå att "dra åt").Helst ska den gå att öppna längs "fronten". Ha ett vettigt bärsystem(Finns det väskor man ska akta sig för?!?!).Helst ha hyfsat med remmar eller dylikt att festa saker på ryggsäcken.


Tack på förhand!
 

Patrik

Gäst
Untitled

äger en Haglöfs Climber #80 som jag är nöjd med! den är omgjord nu och heter vicktor och borde tilltala dina behov?


//p
 

Magnus

Gäst
Tips och fråga - Säck eller väska?

Hej!


Först frågan - Det verkar som om du inte har bestämt dig om du skall ha en ren ryggsäck eller en 'convertible' dvs en väska som kan konverteras till en ryggsäck. Har du bestömt dig?


Tankar:
90L - behöver du en säck av den storleken på tågluffen. När jag skulle ut på luffen började jag att packa i en 65-75L Berghaus (Såld) men insåg att jag skulle kunna packa ner mer än hela sommar garderoben. Volymen behövs om man skall ta med tält, dyk ock klättergrejer osv. Det slutade med att jag reste med en 30L fjällräven säck (halvtidspensionär - funderar på en ny liten säck).


Om man behöver ta med sig mycke prylar och skall stanna på ett eller ett fåtal ställen är en stor mjuk väska ett gott alternativ kombinerat med en liten säck.


Konverterbar väska/ryggsäck - bra alternativ om man huvudsakligen skall använda den vid resor.
De har dock en del nackdelar
- oftast tung i förhållande till funktionaliteten. Fallersig naturlig eftersom det är en kompromiss
-Bärsystemet inte alltid det bästa. Detta är speciellt viktigt når man pratar om 90L med möjlighet att fästa saker på utsidan. För mig motsvarar volymen en packnings vikt på 25-35kg
-Formen av en resväska är inte den bästa när den skallanvändas på ryggen.
-Öppning runt 3/4 av fronten inte den bäst. Läcker in vatten vid dragkedjan. Inte så roligt att öppna säcken när det regnar. Risk för haveri.


Stor ryggsäck på luffen.
- Klumpigt.


Klättermusen - har bara rena ryggsäckar.
Möjligt att ändra storleken genom att komprimera och genom att köpa till flera olika typer av fickor -bl.a. en ficka som är användbar på säcken och som stor midjeficka. Bra ren konstruktion på säckarna men dyrt om man skall komplementera med många tillbehör.


Avslut:
Välj säck efter din kropp och ditt huvud
Kropp: Prova säckarn med packning (90L - åtminstonde 25kg).
Huvud: Vilka finesser vill du ha.
 

Ludvig

Gäst
Inte bara tågluff....

Väskan ska användas huvudsakligen till fjällturer,det är egentligen därför jag behöver en stor. Jag vill inte ha någon väska!!!!!!
Jag vet att en stor ryggsäck inte gör sig bra på en luff.Det är därför jag vill ha en ryggsäck som man kan förminska/förstora efter behov. Till fjällen stor,till luffen mindre.


Tack för inlägget!
 

Ludvig

Gäst
Inga problem?!?

Jag har hört lite illavarslande saker om Haglöfs Victor. Bärsystemet inte riktigt skulle hålla måttet(= det finns bättre) även drag kedjorna inte skulle vara riktigt tillfredställande...
Men det är bara vad jag har hört....


Tack för inlägget.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Bra ryggsäck

En bra alltiallo ryggsäck är Haglöfs Climber 80, finns kvar i vissa butiker eller begagnad. Jag har haft min sen den kom och använt den mycket. Eftersom jag bor på två ställen har jag rest mycket med den, den är riktigt bra på tåg, eftersom den är smal och saknar sidofickor. Ibland har jag burit tungt i den och jag tycker att den klarar det minst lika bra som Alaska. (Med en Alaska ska du ha en bra försäkring eftersom du kommer att slå ihjäl minst en medpassagerare per resa ;-)..).



Jag har ochså haft den mycket i fjällen. Ventilationen i ryggen är utmärkt och balansen supeb. Dock är den lite onödigt stor, 65 litaren skulle räcka. Möjligen skulle alla litrarna behövas på en tvåveckorstur eller en vintertur med tält (burr, snögrotta är att föredra!). Är du kortare än 1.80 kan du inte använda Climber 80. Det tar tid att lära sig att ställa in den (böja ryggskenor mm), men när du gjort det sitter den som gjuten.
/Björn
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Säck

Hej,


Jag har själv två säckar jag är mycket nöjd med som jag rekommenderar dig att titta på.


En Berghaus Atlas vilket är en stor säck (90-100 liter?) med bra möjligheter att komprimera, samt löstagbara fickor. Bärsystem, kvalitet etc är väldigt bra. Se även tidigare inlägg i detta forum - det är en populär säck. Jag skulle däremot inte släpa runt på den på en tågluff om jag inte var tvungen. Den är i största laget för de flesta fjällturer och i tågluffarsammanhang blir den en koloss.


Den andra mindre säcken är en Norröna Alpinist säck på 55+20liter. Även detta är en säck jag är nöjd med på alla sätt. Den har en front/sidoöppning och stora möjligheter att komprimera. Storleken borde vara OK för tågluff och den räcker till mer än man tror i fjällsammanhang. Dock inte "stora sarek turen".


Haglöfs Climber har ju fått rätt bra rykte och goda recensioner, men jag måste medge att mer eller mindre allt jag köpt från Haglöfs; kläder, ryggsâckar etc., har varit av tveksam kvalitet. Så personligen är jag lite skeptisk mot deras prylar trots relativt bra priser.


Jag skulle trots allt överväga de råd som du fick tidigare i ett annat inlägg. Försök inte kompromissa. De säck-väskorna jag sett är helt värdelösa i fjällsammanhang. Köp en rejäl fjällsäck och funkar inte den på luffen så ta en resväska istället.


Håkan
 

johan-ru@algonet.se (J.R.)

Gäst
för fjället:

Det beror på vad du menar med fjällvandring. För stugturer räcker 50-70 liter. Både Klättermusen och Berghaus har säckar i dessa storlekar. Om du truckar runt med tält och gör längre turer bör du satsa på 90-110 liter enligt min mening (110 om du tänker dig någon vintertur). När du kommer upp i den klassen kan det vara läge att också titta på ram-säckar, idag finns det flera bra varianter att köpa.


Jag kan varmt rekommendera Klättermusens soft-säckar. Deras bärsystem är det bästa softpacksystem jag prövat. Berghaus Vulcan/Trident är också bra, de används bl. a. av vissa förband i försvaret. De sistnämnda är stora säckar på ca 100 liter. Jag vet inget om deras mindre modeller men man kan nog utgå ifrån att de håller hög klass.


Det viktigaste är nog att du väljer den säck som känns rätt på ryggen. Begär att få pröva den med belastning i affären. En Berghaus-säck måste fås i precis rätt storlek, annars fungerar den inte (säckarna har fast bärsystem i fyra olika storlekar). Klättermusen kan regleras för olika storlekar. När det gäller kvalitet är jag frågande inför Haglöfs, de imponerar inte enligt min mening.


När det gäller dragkedjor och annat pynt på säckar är jag för ren design. Få dragkedjor minimerar risk för läckage och haverier. Frågar du någon annan kan du få motsatt svar så här gäller som alltid i utrustningsfrågor olika paradigm. I slutändan är det du som bär med dig både säck och dragkedjor och som måste göra valet (och ta ev. konsekvenser av trasiga dragkedjor, he-he ;-)


Hoppas du hittar rätt säck!


/J.
 

persson.h@usa.net (Håkan Persson)

Gäst
Karrimor sabre 60-100 L

Äger en Karrimor sabre 60-100 liter och kan bara säga att den fungerar uttmärk för mig.
Du borde definitivt kolla upp den i någon butik men tänk på att ta en ryggsäck som passar din kropp.
Ps. öppetköp, ta hem ryggsäcken och testa med de saker du ska ha med dig, så ser du om den räcker till eller inte.
min sabre är relativt nyköpt men har varit med på en fjällvandring och ett par andra störe arangemang och jag
tvivlar inte en sekund på Karrimors kvalité.
Priset är rätt så högt mellan 2500-3000 men då får du livstid garanti.

Håkan Persson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undran Kring Ryggsäck! Transportera 4
jens_ Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60 Transportera 9
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.