Berghaus vulkan vs plce bergen

hej!
om lite drygt två månader fyller man år o då tänkte ja beställa antigen en vulkan eller en plce berger som tur o ressäck.

undrar om nån som vet om nån av dom är bättre eller sämmre?
tack på förhand.
 
hej!
om lite drygt två månader fyller man år o då tänkte ja beställa antigen en vulkan eller en plce berger som tur o ressäck.

undrar om nån som vet om nån av dom är bättre eller sämmre?
tack på förhand.

PLCE är anpassad för stridsgördel, ryggsäcken ska vila mot resten av systemet. Vulcan har riktigt höftbälte från början...

//J
 
Exakt!
Den brittiska PLCE bergen är gjord för att användas av personer som har stridsväst eller vätskesystem på sig, därför är nästan all stoppning mot ryggen borttagen, inte skönt att bära med bara en t-shirt på sig alltså.

Berghaus har lanserat en ny militär variant som är mer användarvänlig och större än Vulcan. Det är en utveckling av både Vulcan och Atlas och har en nyare version av deras bärsystem, Cyclops III. Skulle jag ersätta min Atlas idag skulle definitivt köpa en sån.

Berghaus Crusader 110 liter.
Den är inte så mycket dyrare än Vulcan
 
"Åh, det verkar bra" tänkte jag, när jag såg den betydligt större bredden på Crusader än på Vulcan. Bredd är bra för mig som ofta packar en kåta. Men det var en jäkla skillnad i angivna mått mellan Vulcan och Crusader. Större skillnad än de 10 liter som ska skilja säckarna. Kan de angivna måtten verkligen stämma?

Crusader: 88 cm (H) x 57 cm (B) x 33 cm (D). Det skulle motsvara 165 liter.

Vulcan: 72 cm (H) x 34 cm (B) x 28 cm (D). Det skulle motsvara drygt 68 liter

Oavsett sidofickor eller inte så fattas litrar på Vulcan, för många litrar på Crusader. Tror de underskattat höjden på Vulcan.

57 cm bredd är 23 cm bredare än Vulcan. Har de överskattat bredden på Crusader?
Måtten på Crusader kan inte stämma, även som grov approximation skiljer det för mycket. Undrar om de anger fel bredd eller fel höjd, eller en kombination? Eller gör jag någon tankelapsus? Räknar de bredden inklusive sidofickor på Crusader, men inte på Vulcan?

Raskesven
 
Berghaus verkar ha angett bredden på Vulcan utan sidfickor men räknar med sidfickorna när de anger bredden på Crusader. Det är det enda sättet jag kan få de siffrorna att stämma.
 
Berghaus verkar ha angett bredden på Vulcan utan sidfickor men räknar med sidfickorna när de anger bredden på Crusader. Det är det enda sättet jag kan få de siffrorna att stämma.

Troligen förklaringen. Eller så har de mätt bredden platt dvs fått med lite av sidopanelerna. Det sista verkar ännu konstigare...

Tycker att proportionerna ser ut att vara ungefär desamma, så den angivna skillnaden verkar kunna stämma (10L).

Någon som vet ngt om höftböltet på crusadern..? Min främsta invändning mot vulcan är i mitt tycke för vekt höftbälte.

//J
 
"Åh, det verkar bra" tänkte jag, när jag såg den betydligt större bredden på Crusader än på Vulcan. Bredd är bra för mig som ofta packar en kåta. Men det var en jäkla skillnad i angivna mått mellan Vulcan och Crusader. Större skillnad än de 10 liter som ska skilja säckarna. Kan de angivna måtten verkligen stämma?

Crusader: 88 cm (H) x 57 cm (B) x 33 cm (D). Det skulle motsvara 165 liter.

Vulcan: 72 cm (H) x 34 cm (B) x 28 cm (D). Det skulle motsvara drygt 68 liter

Oavsett sidofickor eller inte så fattas litrar på Vulcan, för många litrar på Crusader. Tror de underskattat höjden på Vulcan.

57 cm bredd är 23 cm bredare än Vulcan. Har de överskattat bredden på Crusader?
Måtten på Crusader kan inte stämma, även som grov approximation skiljer det för mycket. Undrar om de anger fel bredd eller fel höjd, eller en kombination? Eller gör jag någon tankelapsus? Räknar de bredden inklusive sidofickor på Crusader, men inte på Vulcan?

Raskesven

Har inte du en måttsydd rygga som någon här gjorde åt dig? Dög inte den? Eller minns jag fel?
 
Litrar och mätmetoder måste klaras ut först. Har en icke brukad Lowe som enligt etiketten var på 75l men rymer 85l vatten.

Kanske tungt vatten..:)?

Har använt två säckar, den ena ram och den andra anatomisk. Samma tillverkare, den ena enl. u 125L och den andra 120L.

125 rymde ca 30% mer än 120...tydligen olika principer för mätningen eller inga principer alls...

//J
 
Har inte du en måttsydd rygga som någon här gjorde åt dig? Dög inte den? Eller minns jag fel?
Jodå, den är måttsydd, men för vinterbruk. Vintersovsäck och vinterkåta blir mer bredd än vad Vulcan räcker till. Men även höst och vår vill jag gärna ha lite mer bredd än på Vulcan, fast inte lika mycket som på vintersäcken. Kan bli ett jäkla stuvande när blöt kåta ska ner bredvid sovsäck. Skönt att mer bara kunna släppa ner grejerna i säcken.

Raskesven
 
"Åh, det verkar bra" tänkte jag, när jag såg den betydligt större bredden på Crusader än på Vulcan. Bredd är bra för mig som ofta packar en kåta. Men det var en jäkla skillnad i angivna mått mellan Vulcan och Crusader. Större skillnad än de 10 liter som ska skilja säckarna. Kan de angivna måtten verkligen stämma?

Crusader: 88 cm (H) x 57 cm (B) x 33 cm (D). Det skulle motsvara 165 liter.

Vulcan: 72 cm (H) x 34 cm (B) x 28 cm (D). Det skulle motsvara drygt 68 liter

Oavsett sidofickor eller inte så fattas litrar på Vulcan, för många litrar på Crusader. Tror de underskattat höjden på Vulcan.

57 cm bredd är 23 cm bredare än Vulcan. Har de överskattat bredden på Crusader?
Måtten på Crusader kan inte stämma, även som grov approximation skiljer det för mycket. Undrar om de anger fel bredd eller fel höjd, eller en kombination? Eller gör jag någon tankelapsus? Räknar de bredden inklusive sidofickor på Crusader, men inte på Vulcan?

Raskesven

Jag har en Crusader och är mycket nöjd.
Måtten är (mätta med tumstock och kanske lite fel men i stort sett rätt de avser dessutom huvudsäcken för det är väl den som är intressant):
H 70/96cm (expanderbar eller vad man skall kalla det till 96cm) B 34 cm D 28.

Köpte min från England i somras för 1800:- inkl frakt, tror dock priset höjts sedan dess.
Gick med den 8dgr i jämtland i somras och är grymt nöjd.

Då jag är aktiv i HV använder jag den även militärt för att slippa en separat trosspackning och sidofickorna funkar fint som stridspackning (om man snålar lite).

/Björn
 
Jag har en Crusader och är mycket nöjd.
Måtten är (mätta med tumstock och kanske lite fel men i stort sett rätt de avser dessutom huvudsäcken för det är väl den som är intressant):
H 70/96cm (expanderbar eller vad man skall kalla det till 96cm) B 34 cm D 28.

Köpte min från England i somras för 1800:- inkl frakt, tror dock priset höjts sedan dess.
Gick med den 8dgr i jämtland i somras och är grymt nöjd.

Då jag är aktiv i HV använder jag den även militärt för att slippa en separat trosspackning och sidofickorna funkar fint som stridspackning (om man snålar lite).

/Björn
Tack för infon. Ja det blev lite mer rimliga siffror.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.