Berghaus Atlas - cmmonline

Jag tänker köpa en Berghaus Atlas och tycker mig ha hittat lägst pris på cmmonline. Blir 700-800 kronor billigare än att köpa i Sverige. Är dock litet tveksam att handla från cmmonline. Några har ju dåliga erfarenheter, men några har ju även positiva.
Jag har haft kontakt med cmmonline då det ju inte går
att speca storlek på deras hemsida. De lagerför endast storlek 3. Tur för mig för det är den storleken jag ska ha.
Törs man handla på nätet, och i så fall från cmmonline?
Finns det något bättre alternativ?

/ Bertil
 
var ute i goood tid

Jag är en av de som har gnällt här. Det var deras första sålda Atlas. Den kom precis en vecka efter jag var hemma från vandringen jag behövde den till.
Ett regnskydd eller en ursäkt som plåster på såren hade inte skadat efter ett kvartals försening.

Det verkar dock som att de problem folk här på Utsidan haft alla har varit koncentrerade till sommaren/sommarjobbare.

Jag har trots förra beställningen övervägt att handla av dem igen. De har bra priser och jag tror inte det är någon fara alls att beställa såhär tidigt på året. Speciellt om man har ett kvartal tills man behöver prylarna. :)

Ett alternativ jag inte provade var http://www.survival.de (tror jag adressen var). Har man hört mig tala tyska förstår man varför jag valde en engelskspråkig site. :)
 
Re: var ute i goood tid

boran; sa:
Det verkar dock som att de problem folk här på Utsidan haft alla har varit koncentrerade till sommaren/sommarjobbare.
Jag kan bara instämma. Den samordnade beställning vi gjorde tidigare på året damp ju ner hemmavid hur snabbt och smidigt som helst. Såvitt jag förstått det hela så har de gott rykte i Storbritannien så det kan mycket väl ha varit semestrar och annat som spökade.

Om Up&Under haft Berghaus Atlas hade jag tveklöst rekommenderat dem som ett alternativ. Där har jag hittills fått fantastiskt bra service! :)
 
inte samma dåliga erfarenheter

Hej
Måste säga att jag inte har samma dåliga erfarenheter av cmmonline som tidigare trådskrivare. De två beställningar jag gjort har flutit smärtfritt, och personalen har varit mycket hjälpsamma med att ordna både mitt krånglande kreditkortsnummer och en beställning där jag ångrade mig efter att allt var beställt. Dock är det lite si och så med chansen att få svar på sina e-mail i tid, varför jag rekommenderar att ringa och tala med den rappkäftade brittiskan i kundtjänsten. Bra tillfälle att öva talad engelska om inte annat.
Långa leveranser har jag inte märkt av. Ena beställningen var i somras och den andra var under förra vintern, ingen av dem tog mer än 1-2 veckor. Har sparat många tusenlappar genom att våga nätshoppa friluftsgrejor utanför gränsen.

/A.
 
Hade exakt samma fundering på inköp av Atlas för 1½ månad sedan, mailade cmmonline om storleksproblemet flera gånger utan att få svar. Slutade med att jag beställde från http://www.bw-versand.de istället vilket gick på ca 14 dagar.

Vid slutet av feb / början mars låg växelkurserna så att de var +/- 30kr i pris med frakt från respektive ställe.
 
darkhippo; sa:
när ni beställer prylar utomlands, får ni betala moms och tullavgifter och grejer då?
Normalt sett inte inom EU även om det finns vissa suspekta undantagsregler för momsen. Tull behöver man aldrig betala inom EU.
Om man beställer från t.ex. USA eller Kanada blir det förstås annorlunda.
 
Beslutet fattat!

Tack för era svar. Jag har tittat litet på de tyska sidorna men tycker nog att cmmonline verkade bättre.
Jag mailade en fråga till dem den 2 mars och fick svar den 8 mars med en ursäkt att de inte svarat tidigare.
Nu har jag beställt min Atlas.
Återkommer med info om lev.tid när jag fått den.

/ Bertil
 
Nu har den kommit!

I dag levererade Schenker min Atlas.
Jag beställde den från CMM via nätet den 11 mars.
Royal Mail UK hämtade den från CMM den 19 mars.
Anlände till Schenker i Malmö den 23 mars.
Anlände till min dörr i dag, den 26 mars.

Total kostnad SEK 2238:-, vilket kommer att debiteras
mitt konto nästa månad.

CMM behövde alltså c:a 1 vecka för sin hantering.
Frakttiden blev 4 dagar från Nottingham till Malmö, (inklusive lördag-söndag) och 3 dagar från Malmö till min dörr.

Vissa små förändringar har gjorts på ryggsäcken, jämfört med den säck jag lånade av en granne för test.
Förändringarna ser jag som förbättringar men de har en marginell betydelse.

Nu måste jag snarast ut och prova min egen Atlas.

Att näthandla från CMMonline var billigt och bekvämt, i synnerhet som jag inte kan köpa en Atlas där jag bor.

/ Bertil
 
Re: Nu har den kommit!

OBD; sa:
Nu måste jag snarast ut och prova min egen Atlas.

Att näthandla från CMMonline var billigt och bekvämt, i synnerhet som jag inte kan köpa en Atlas där jag bor.
Gratulerar! Skönt att det gick bra. Jag är som sagt lite skeptisk, men de har ju riktigt bra priser även på sovsäckar!

Nu är det bara att plocka fram tråden om hur man skändar sin nya älskling med saxen:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21471&pagenumber=2
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.